PROPOSTA DELS VTC

Cabify ofereix crear un "fons de transició" per compensar els taxistes

Les plataformes aportarien anualment centenars de milions d'euros per als que volguessin recuperar l'import invertit a l'hora de comprar llicències

zentauroepp46672285 vtc190123192027

zentauroepp46672285 vtc190123192027 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Si el gran problema del taxi és la pèrdua de valor d’unes llicències per les quals molts han contret crèdits que ara no poden tornar, Cabify, una de les dues plataformes digitals dels VTC, ha ofert una possible solució. Es tractaria de crear un “fons per a la transició” destinat a aquells que vulguin recuperar l’import invertit en la compra del seu permís.

La borsa, gestionada per l’Administració i acordada amb totes les parts, es nodriria, en primer lloc, de les aportacions de la mateixa aplicació, que podrien sumar uns 400 milions d’euros anuals en els càlculs que ha fet només per a Madrid. Amb la resta de plataformes que volguessin sumar-s’hi podrien arribar-se als mil milions.

Cinc cèntims per km 

La proposta de Cabify consisteix a destinar al fons 5 cèntims d’euro per cada quilòmetre recorregut per les seves flotes. Els seus directius calculen que seria suficient per indemnitzar en dos o tres anys totes les llicències actualment vigents a Madrid a una mitjana de 150.000 euros per a cada una d’elles. A canvi d’aquestes compensacions, les plataformes només demanaran que tot continuï funcionant com fins ara.

No deixa de sorprendre que enmig de la tensió creada per un problema que sembla irresoluble, algun dels actors facin una proposta en positiu i encara més si ve acompanyada de la disposició de rascar-se la butxaca. Quan Cabify negociava amb el Govern la redacció del decret que va centrifugar el problema a les autonomies ja va proposar l’oferta, però el Ministeri de Foment la va descartar, segons el cofundador de la plataforma, Juan de Antonio.

Fons per comunitats

Ara Cabify reclama que el Ministeri de Foment torni a legislar i la reprengui, tot i que també la plantejaran a la Generalitat i la Comunitat de Madrid. No necessàriament hi ha d’haver un sol fons, sinó només en les comunitats on sigui necessari.

En la reunió mantinguda amb el conseller de Territori, Damià Calvet, no la van poder posar sobre la taula perquè els va rebre “només trenta minuts” durant els quals els va exposar la seva intenció d’aprovar el decret de la precontractació. “Vam tenir temps de dir-li que no hi estàvem d’acord i res més, van donar per acabada la reunió i aquest va ser el diàleg”, segons el cofundador. Amb el president regional madrileny encara no hi han parlat. Només ho ha fet la patronal dels VTC, Unauto.

Cabify segueix “sense creure’s” que el Govern sigui capaçd’expulsar de cop serveis que demanen més d’un milió de clients i dels quals depenen les gairebé 10.000 famílies dels empleats. És per aquesta incredulitat que, assegura De Antonio, no ha decidit encara què farà si el ‘decret Calvet’ segueix endavant. A diferència d’Uber, que ja ha entonat l’adeu.

Oferta per integrar els taxis 

La precontractació, tot i que sigui de 15 minuts, els “expulsaria del 95% del negoci”,però Cabify té la intenció d’integrar també els taxistes a la seva plataforma abans del mes de juny a través d’Easy Taxi.  Aquesta aplicació ja opera juntament amb Cabify a vuit països del món, on permet la reserva i pagament d’un taxi o d’un VTC.

Notícies relacionades

El grup assegura que és una altra manera d’allargar-los la mà. La meitat dels clients de Cabify té interès a demanar també taxis, la qual cosa facilita la integració a l’augmentar l’oferta de vehicles disponibles. Durant aquest primer semestre del 2019, la companyia preveu engegar un projecte pilot. Uber ja va anunciar un projecte semblant mesos enrere.

   

Temes:

Taxis Cabify