LA CONVIVÈNCIA A CLASSE

L'anonimat, clau per denunciar l'assetjament escolar

50 escoles de Catalunya i Andorra utilitzen una aplicació per detectar el 'bullying' entre els seus alumnes

L'eina va comptabilitzar 2.000 denúncies en el curs 2017-2018

zentauroepp46647298 barcelona  21 01 2018    repor d   una app contra el bullyin190121154854

zentauroepp46647298 barcelona 21 01 2018 repor d una app contra el bullyin190121154854 / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Alba Jaumandreu

L’anonimat és la clau de la denúncia del’assetjament escolar. Que l’alumne sàpiga que no serà titllat de xivato. Que serà partícip de l’ajuda i no còmplice de l’assetjament. Quatre estudiants de quart d’ESO del’escola Virolai de Barcelona expliquen sota noms falsos la seva experiència amb B-Resol, una aplicació de mòbil pionera en l’erradicació de l’assetjament escolar i que aporta aquesta discreció que aquests joves consideren clau perquè l’experiment funcioni.

Mig centenar d’escoles de Catalunya i Andorra ja utilitzen aquesta 'app' per lluitar contra el‘bullying’ i el 'ciberbullying'. Es tracta d’una eina que permet denunciar situacions d’assetjament escolar i iniciar un procés de mediació amb els professors sense que el que hagi passat ho sàpiga ningú més que els protagonistes.

"Aquesta aplicació es basa a fer un canvi de mentalitat. Tractar els problemes de base i d’una forma precoç"

Natàlia Flores

Sòcia cofundadora de BNC Ressol

L’escola Virolai fa dos anys que fa servir B-Resol per denunciar situacions d’assetjament o problemes en què es poden trobar immersos els alumnes. L’estudiant només ha d’introduir elcodi de l’escola, escriure un missatge, afegir-hi material audiovisual si el té i enviar-l’hi al professor mediador amb qui més confiança tingui dels 20 que hi ha.

LaMarta, una alumna de l’escola, resumeix que aquesta aplicació serveix per ajudar els companys. ElJuanma, company de la Marta, afegeix que és molt més fàcil explicar el que passa si ho fas des de l’anonimat. "T’assegures que no t’assenyalaran", afegeix.

Un dels principals èxits de l’escola a través d’aquesta eina ha sigut l’ajuda a una alumna que patia un trastorn alimentari. L’Albert, company de l’afectada, explica que gràcies a l’ús de l’aplicació van poder detectar el problema i ajudar-la. “Ella mateixa i una amiga van utilitzar l’aplicació per explicar la situació en què es trobava, ja que no sabia com afrontar-ho”, recorda. Ara aquesta noia ja ha pogut superar el trastorn.

Perquè tots coincideixen que aquesta aplicació, més enllà del seu ús principal, va molt bé per denunciar altres situacions que puguis detectar, com trastorns alimentaris o comportaments sospitosos. Aquest dilluns ha sigut reconeguda amb el Premi ADR i Mediació amb motiu del Dia Internacional de la Mediació. És la primera edició dels premis, que s’entreguen des delDepartament de Justícia, on es reconeix la feina i les iniciatives en mediació

"Desterrar la imatge del que denuncia és la clau per acabar amb casos d’abús"

María José Miranda

Coordinadora de B-Resol a l’escola Virolai

María José Miranda, coordinadora de l’aplicació al centre Virolai, explica que a l’escola es denuncien normalment casos lleus, i sobretot s’assenyala elsabusadors  per poder acabar amb aquest perfil d’alumne en les classes. “Desterrar la mala imatge del que denuncia és la clau per acabar amb casos d’abús”, remarca la coordinadora, que assegura que en aquests dos anys d’ús de l’eina han rebut 10 denúncies.

La Miranda assegura que, tot i que mai ha sigut una escola amb gaires conflictes, és cert que gràcies a l’ús de l’aplicació és molt més fàcil rebre informació delicada dels alumnes que necessiten ajuda.

L’Arnau, alumne de l’escola, afegeix que el cert és que has de vigilar el que denuncies, ja que no sempre els companys volen que es faci l’avís. “Imagina que diuen alguna cosa de tu que no vols que se sàpiga”, afegeix la Marta.

Aquesta escola compta amb uns20 professors mediadors que tenen accés a l’aplicació i amb qui els alumnes poden contactar per denunciar un cas. A més, tot el que fa referència a una denúncia queda guardat en l’aplicació i es pot descarregar després per poder arxivar el cas.

Fes el clic

Aquesta aplicació, acolorida i intuïtiva, és gratuïta per als alumnes, però de pagament per a les escoles, que han d’abonar una llicència anual. La principal característica és que és molt segura per protegir la informació, no només de l’emissor de la denúncia, sinó pelcontingut que es pot denunciar.

Cada escola compta amb un codi per accedir a l’aplicació. Una vegada entren a l’aplicació, els nens escriuen el missatge on poden adjuntar contingut audiovisual, i escullen el professor mediador al qual es volen adreçar. Allà comença, si és necessari, un xat entre el professor i el denunciant.

Només en el curs passat es van detectar 2.000 clicsde denúncies de companys que alertaven d’una situaciód’abús o de descontrol. El 15% dels casos s’han categoritzat com casos greus, i els 85% restants han sigut casos de gestió de mediació o de casos de detecció d’un conflicte.

El 80 % dels casos no és la víctima la que denuncia l’abús, sinó que són companys o observadors del conflicte que decideixen denunciar el cas.

"El fet que la denúncia es pugui fer en un entorn privat com pot ser des del llit de casa teva, fa que el denunciant ho pugui reflexionar i veure-ho com una situació d’assetjament", assegura Natàlia Flores, sòcia cofundadora de BCN-Ressol.    

L’ús d’aquesta eina està enfocat a alumnes d’ESO, tot i que s’ha detectat que els casosd’assetjament escolar comencen en els últims cursos de primària. Per aquesta raó l’empresa BCN-Ressol ha tret la versió web per a alumnes que tenen prohibit l’ús del mòbil.  

Cultura del diàleg 

Durant l’entrega de premis, Ester Capella, consellera de Justícia, ha remarcat la necessitat d’utilitzar la mediació com a eina de treball, no només en els conflictes. “La mediació és una eina essencial, redueix els costos emocionals”, ha remarcat la consellera.

Notícies relacionades

A més, ha volgut posar èmfasi en la capacitat de persuasió de la mediació, i en la cultura del diàleg que falta al nostre territori. “Això fa visible que encara queda un llarg camí per recórrer, perquè la mediació arribi a ser una pràctica quotidiana”, culmina Capella.

Laconselleraha volgut recordar que: "En un judici sempre n’hi ha un que guanya i un que perd. En canvi, en una mediació hi ha moltes alternatives. No hi ha vençuts ni guanyadors". D’aquesta manera Capella ha culminat el discurs de la primera edició dels premis, i ha convidat la gent que continuïn participant, i treballant per a la mediació.