UMBRAL

El metro de Barcelona acull 13 exposicions per remoure consciències sobre la migració

El Proyecto Umbral s'exposa a les parades del transport públic de la ciutat per remoure consciències

Les obres, d'artistes internacionals i locals i d'entitats socials, es podran veure fins al 6 de gener

umbral-metro-bcn-2

umbral-metro-bcn-2

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

És un dels llocs més transitats de la ciutat i, per tant, un escenari perfecte per arribar a milers de persones. Amb aquesta intenció, i sobretot amb l’anhel de remoure consciències, 13 estacions de metro de Barcelona allotgen des de dilluns passat i fins al 6 de gener una sèrie d’intervencions artístiques dins del projecte Llindar, que incideix en la necessitat de crear noves estructures des d’on pensar, i integrar el flux de migrants que han de deixar les seves cases i partir a altres latituds.

La temàtica de les obres, 10 firmades per artistes internacionals i locals i tres de relacionades amb projectes d’entitats socials, gira entorn d’una reflexió sobre els drets humans, la immigració, el refugi, la integració i el racisme.

El projecte Llindar bascula entorn de tres idees que fomenten el moviment de consciència interna. D’una banda indica límit o frontera, inevitable en aquesta exposició, que parla de gent que fuig de la seva llar. D’altra banda, fa referència a la llum; la voluntat de generar consciència. I, finalment, incideix en el concepte de llar, la reivindicació i la necessitat d’aquestes persones que es veuen obligats a anar-se’n de casa.

Cities for rights

Llindar s’emmarca dins de la conferència internacional ‘Cities for rights’, organitzada perl’Àrea de Drets de Ciutadania de l’Ajuntament de Barcelona, i que, a més, se celebra amb motiu del 70è aniversari de la Declaració Internacional dels drets humans.

Exposicions

Estació Urquinaona. Aquesta obra feta a quatre mans, Yto Barrada i Leila Alaoui. Exposa‘The smuggler, 2006’ i ‘Les marocains, 2010-2011’. Yto Barrada planteja el seu treball a partir de la idea de frontera. Assumint la multiplicitat de significats que el concepte adquireix en la nostra contemporaneïtat. I Leila Alaoui presenta una selecció de fotografies de la sèrie ‘Les marocains’, on explora la identitat de la comunitat masculina marroquina.

Fotografia de l’exposició ‘Les marocains, 2010-2011’ / Leila Alaoui

Estació Passeig de Gràcia. L’autor Ébano Cennetoglu exposa‘La lista olvidada’, que documenta informació relacionada amb les morts de 35.597 persones refugiades, i que han perdut les seves vides dins i fora de les fronteres d’Europa des de 1993.

Estació Diagonal. L’autor Ramón Esono exposa 'Open the gates, 2018'. La seva intervenció és una denúncia a favor de la llibertat d’expressió i els drets humans, quan les causes estan en la corrupció i en els interessos polítics, a través d’una sèrie d’il·luminació i il·lustracions relacionades amb la censura.

Dibuix de l’exposició ‘Open the gates’ a l’estació de Diagonal / Ramón Esono

Estació de Sants Estació. L’autor Daniel G. Andújar exposa '¿Es este mundo nuestra patria?, 2018'. Aquesta obra està vinculada a una investigació lingüística realitzada a partir de les diferents comunitats migrants que conviuen a Barcelona.

Estació de Maria Cristina. L’autora Eulàlia Grau exposa 'Collage 2018'. Se centra des de la dècada dels setanta, en la reivindicació feminista i en una crítica al sistema capitalista, relacionant el benestar amb el consum i l’explotació. 

Estació Drassanes. L’autor Hiwa K exposa‘View from above, 2017’. A través de dues captures del seu film exposa les conseqüències negatives dels atacs injustificats a la població civil.

Estació Plaça Espanya. Els autors Rogelio López i Elo Vega exposen 'Golden Visa, 2018'. Pretén conscienciar de la intervenció col·lectiva presentant diferents nivells de lectura, i mostrant les contradiccions que caracteritzen la migració des de la crítica dels estereotips relacionats amb la publicitat, els mitjans de comunicació i els sistemes bancaris.

Estació Arc de Triomf. L’autora Teresa Margolles exposa: 'Dos acciones sobre el puente internacional Simón Bolívar: Carretilleras y La entrega, 2018'. Un projecte que se situa a Cúcuta. En aquest context, ens acosta a la tasca diària que duen a terme les ‘carretilleras’ i els ‘carretilleros’ (persones encarregades de passar d’un país a un altre, de manera il·legal, aliments de primera necessitat).

Estació Ciutadella-Vila Olímpica. L’autora Estefanía Peñafiel exposa: 's.n., 2018'. En l’obra crea una espècie de vector de la memòria de l’anonimat. Força la invisibilitat per fer visibles el grup de persones migrants.

Estació Mundet. L’autor Dan Perjovschi exposa: 'On the wall about the walls, 2018'. El grafiti ‘On the wall about the walls’ reivindica la necessitat d’un tracte més adequat als migrants i refugiats.

Dibuix de l’exposició ‘On the wall about the walls, 2018’ / Dan Perjovschi

Estació Guinardó-Hospital de Santa Pau. L’autor és l’oenagé Frontera Sur, que presenta el seu mateix projecte‘Frontera Sur’. Dues fotografies de Pedro Mata que mostren la violència amb què molts migrants conviuen diàriament a causa de les transgressions sistemàtiques de la legislació vigent.

Notícies relacionades

Estació de Fabra i Puig. L’autor Sueños Refugiados exposa el seu mateix projecte 'Sueños Refugiados’,un projecte de fotografia participativa, dissenyat i dirigit per Héctor Mediavilla, que han completat onze persones refugiades o sol·licitants d’asil durant sis mesos del 2017 a Barcelona: Osama (Líbia), Marina (Síria), Nanthasri i Bruntha (Sri Lanka), Elena (Ucraïna), Omo i Mohammed (Somàlia), Fahad (Pakistan), Eric (Camerun), Christian (República Democràtica del Congo) i Mayling (Veneçuela)

Espai Mercè Sala, situat a la parada Diagonal. Presenta 'Un regalo para Kushbu, historias que cruxan fronteras'. És el retrat de nou persones arribades a Barcelona a la recerca d’una vida millor. Procedents del Nepal, Níger, el Marroc, l’Uzbekistan, l’Índia, el Senegal, l’Afganistan, Colòmbia i Nigèria, han fugit de situacions de misèria, guerra o persecució.