CONTRA LA SINISTRALITAT

Els grans camions no poden circular des d'aquest diumenge per l'N-340 i l'N-240

Els vehicles han d'utilitzar les autopistes AP-7 i AP-2 i se'ls rebaixa fins a un 50% el preu del peatge

zentauroepp44879327 camiones180902185656

zentauroepp44879327 camiones180902185656 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts

Els grans camions de transport de mercaderies tenen prohibit des d’aquest diumenge circular per diversos trams de dues carreteres nacionals convencionals, l’ N-340 i la N-240, al seu pas per Catalunya i estaran així obligats a desviar la seva ruta per les autopistes paral·leles AP-7 i AP-2, a canvi de rebaixes de fins a un 50% en el preu del peatge.

Així s’estableix al Reial Decret aprovat aquest divendres pel Consell de Ministres que té per objectiu millorar la seguretat viària, a més de rebaixar la congestió i la contaminació.

Amb aquesta mesura es pretén reequilibrar el trànsit entre les diferents infraestructures, desplaçant el trànsit d’aquests camions de les carreteres convencionals, que suporten un “elevat trànsit de vehicles pesats”, cap a les autopistes per “maximitzar-ne” l’ús.

Aquesta iniciativa va ser dissenyada i negociada per l’anterior Govern. L’actual Executiu l’ha “agilitzat” per posar-la en marxa, segons va avançar el ministre de Foment, José Luis Ábalos, durant la seva compareixença d’aquest dijous en el Congrés. A més, segons Foment, ha sigut coordinada amb les autoritats amb competència en trànsit en els seus respectius àmbits competencials, la Direcció General de Trànsit i el Servei Català de Trànsit.

En concret, la mesura afectarà vehicles pesats de gran tonatge (de quatre o més eixos), que tindran prohibit circular per diversos trams de les carreteres N-340 i N-240 al seu pas per Catalunya i fins a la frontera amb Castelló. En el cas de l’N-340, es tracta del tram entre Peníscola (Castelló) i l’Hospitalet de L' Infant (Tarragona), i entre Altafulla (Tarragona) i Vilafranca (Barcelona). A l’N-240, la prohibició afecta el tram entre Les Borges Balnques (Lleida) Montblanc (Tarragona).

“Es tracta de carreteres convencionals que actualment suporten un elevat trànsit de vehicles pesats, que contribueix a elevar la congestió i la contaminació acústica, sobretot en els trams urbans”, argumenta Foment.

Descomptes a les autopistes

Així, en aquests traçats, els grans camions estaran obligats a fer el viatge per les autopistes paral·leles als mateixos, l’AP-7 i l’AP-2, les dues concessions d’Abertis, si bé comptaran amb rebaixes en el preu del peatge.

En concret, els descomptes seran del 50% per als que facin recorreguts interns i tinguin ‘telepeatge’ i del 42,5% en la resta de supòsits i trams. Foment aportarà a la concessionària l’import de la reducció.

La desviació de camions des de les carreteres nacionals cap a autopistes paral·leles a canvi de descomptes del peatge és una iniciativa que altres Governs han posat ja en marxa en altres vies, si bé fins ara tenia caràcter voluntari per als camions.

Així mateix, i a fi de fomentar l’ús de l’AP-7 per a trànsits habituals, Foment també ha aprovat suprimir el peatge en un tram d’aquesta via per a conductors particulars recurrents.

Aquesta supressió de peatge s’articula en el traçat de l’autopista entre Vilafranca Sud (Barcelona), Vinaròs (Castelló) i Alcanar (Tarragona).

Notícies relacionades

Com usuaris habituals s’entenen a aquells que realitzin trajectes d’anada i tornada en aquest tram, amb retorn a les 24 hores i al lloc d’origen, i que tinguin ‘telepeatge’. En aquest cas, l’ús de l’autopista serà de caràcter voluntari per als conductors.

Les dues mesures seran vigents fins que concloguin els terminis de concessió dels trams d’autopista, fixats el 31 de desembre del 2019 en el cas de l’AP-7 i l’agost del 2021 en el de l’AP-2.