SEGURETAT VIÀRIA

La desviació de camions de l'N-340 es farà efectiva al setembre

El Consell de Ministres aprovarà el 31 d'agost el reial decret que dona llum verda a la mesura destinada a acabar amb l'alta sinistralitat de la via

L'acord per elevar el sostre de despesa permet desbloquejar la compensació a les concessionàries per les bonificacions als peatges de l'AP-7 i AP-2

jgblanco44749488 n 340180823211648 / ALVARO MONGE

jgblanco44749488 n 340180823211648
jgblanco44749656 n 340180823211719
jgblanco44749220 n 340180823211739

/

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

L’anhelada desviació dels camions de l’N-340 i l’N-240 que causen una altíssima sinistralitat està a punt de materialitzar-se. El Consell de Ministres farà el pas definitiu el divendres 31 d’agost, a l’aprovar dos decrets que estableixin les bonificacions de què es beneficiaran els vehicles pesants desviats a les autopistes AP-7 i AP-2 i lacompensació que per això rebran les concessionàries, segons han informat fonts del Ministeri de Foment. La intenció del seu titular, José Luis Ábalos, és que la mesura s’implanti al setembre, una vegada els decrets es publiquin en el BOE.

L’aprovació de les partides necessàries per compensar les concessionàries de les autopistes, Abertis i Aumar, és un dels fruits de l’acord assolit pel Govern amb Podem d’elevació del sostre de despesa, que serà aprovat en el Consell de Ministres d’aquest divendres, segons han indicat les mateixes fonts governamentals. Aquestes han precisat que tot i que el pacte no ho recull explícitament, Foment utilitzarà els fons addicionals que rebrà per desbloquejar les partides destinades a les compensacions fins a un total de 40 milions d’euros per al període 2018-2021. 

Pagar la meitat del peatge

La mesura afecta l’N-340 els 91,5 quilòmetres que separen l’Hospitalet de l’Infant i Benicarló i els 36 quilòmetres entre Vilafranca del Penedès i Torredembarra. A l’N-240 el tram pel qual no podran circular vehicles pesants és el situat entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria.

En els trams equivalents de l’AP-7 i AP-2 pels quals seran desviats els camions les concessionàries aplicaran un descompte del 42,5% per als que realitzin un desplaçament de llarg recorregut i del 50% per als moviments locals. A més, en el cas dels turismes, quan viatgin entre Ulldecona i Vilafranca del Penedès per l’AP-7, la circulació serà gratuïta tant d’anada com de tornada sempre que els dos desplaçaments es facin en un període de no més de 24 hores.

Acord polític

L’acord polític que sustenta la mesura ve de lluny. El va assolir l’anterior ministre de Foment, Íñigo de la Serna, amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i va ser ratificat el setembre de l’any passat pels alcaldes dels 40 municipis tarragonins afectats. El compromís era posar-la en marxa a partir del passat 1 de gener però De la Serna va deixar el Govern sense haver-la executat, al no aconseguir la necessària consignació pressupostària. 

El seu successor, José Luis Ábalos, ha hagut de culminar  una “llarga tramitació administrativa” i “complexes negociacions” amb les concessionàries a les quals ha ajudat el pacte d’elevació del límit de la despesa. La seva voluntat és que les desviacions comencin al més aviat possible, durant el mes de setembre. Al tractar-se de simples decrets, no de decrets llei, no necessiten ser convalidats pel Congrés dels Diputats. 

La decisió de Foment pot ser interpretada també com una picada d’ullet del Govern al PDECat i a ERC, partits clau perquè el sostre de despesa i els Pressupostos del 2019 tirin endavant. El Servei Català de Trànsit (SCT) ja va aprovar recentment el decret pel qual s’estableixen com a obligatòries les desviacions per als camions. 

116 morts des del 2010  

Notícies relacionades

La desviació de camions és una reivindicació històrica de la Generalitat i dels ajuntaments de la zona, que s’aviva cada vegada que es produeix un sinistre. Des de l’any 2010 fins aquest dimecres han mort en els trams afectats de l’N-340 116 persones. Als municipis del Perelló, amb 12 morts, i el Vendrell, amb 12, es troben els pitjors punts negres.

Els camioners sempre s’han mostrat partidaris de la desviació però rebutgen la forma com es produirà. Ells reclamen la gratuïtat total dels trams d’autopistes pels quals han de circular de manera obligatòria. Un recent estudi de la Universitat Politècnica de Catalunya, encarregat per la Generalitat, assegurava que circular per l’AP-7 serà més barat per als vehicles pesants que fer-ho per l’N-340 tot i que les bonificacions al peatge seran d’un màxim del 50%. Això és a causa de la menor distància i la velocitat més gran que poden assolir a l’autopista.