Anar al contingut

EDUCACIÓ

Internet contra el fracàs escolar

El programa Llum per Aprendre, que porta electricitat a escoles rurals aïllades, guanya el prestigiós premi educatiu WISE

El projecte de l'OEI ha aconseguit reduir l'abandonament escolar a Llatinoamèrica i ara també es desenvoluparà a l'Àfrica

María Jesús Ibáñez

Internet contra el fracàs escolar

Només d’imaginar que algú podria contactar amb ella «des de Nova York», la petita Anny es posa més que nerviosa. «Qualsevol persona, des de l’altre extrem d’Amèrica, pot saber coses de mi, del meu poble i del meu col·legi», exclama la nena, alumna d’una diminuta escola rural del departament de Lamarca, als Andes peruans. El centre on estudia Anny Pitágoras és un dels 556 que fins ara s’han beneficiat del programa Llum per Aprendre, promogut per l’Organització d’Estats Iberoamericans (OEI), a través del qual col·legis dels indrets més remots han pogut tenir accés a subministrament elèctric i internet. Anny i el seu col·legi també han sigut els protagonistes del curtmetratge Bienvenidos, del director espanyol Javier Fesser, premiat en diversos festivals internacionals.

Tenir avui connexió a internet és sinònim, almenys en aquestes escoles, de tenir accés a una informació fins ara inabastable. «L’objectiu és que, a partir d’unes plaques fotovoltaiques, respectuoses amb el medi ambient i sostenibles econòmicament per als usuaris, aquestes escoles situades en poblacions aïllades es puguin electrificar i connectar amb la resta del món», explica Angélica Páez, de l’àrea de Gestió de Projectes de l’OEI.

El programa inclou formació «perquè els docents de les escoles estiguin capacitats no només per fer anar l’ordinador, sinó també per elaborar propostes didàctiques a partir d’ell», indica Páez. ¿I els alumnes com ho veuen? «Solament pel fet de tenir aquests dispositius a classe estan molt més motivats... I l’absentisme escolar, que en aquestes zones era molt preocupant, s’ha reduït notablement», assenyala.

Amb la millora de la qualitat i de l’equitat educativa «es combat també la pobresa i la desigualtat, i això inclou l’analfabetisme, l’abandonament escolar primarenc i el treball infantil», destaca la tècnica. Al final, del que es tracta és «que sigui una experiència sostenible en el temps», afegeix.

Dinamitzador de la comunitat

El propòsit que persegueix la iniciativa, que compta amb un pressupost de 9 milions de dòlars, va més enllà de l’aspecte educatiu. «En molts dels pobles on hem actuat, hem comprovat que l’escola, pel fet de tenir internet, s’ha convertit en un dinamitzador de la vida comunitària, on es fan, per exemple, projeccions de pel·lícules per als veïns o s’imparteixen cursos d’adults», afegeix la tècnica de l’organisme.

«L’educació, la ciència i la cultura són claus per a la inclusió social i per superar les carències en un món complex i en canvi constant», subratlla per la seva banda Paulo Speller, secretari general de l’OEI, que aquesta setmana recollirà a Qatar el prestigiós premi que cada any la Cimera Mundial per a la Innovació Educativa (WISE, segons les sigles en anglès) concedeix als projectes educatius de més impacte i que aquest any ha distingit el programa Llum per Aprendre.

«Acabem de finalitzar la fase pilot, que ha arribat a un total de 25.934 estudiants i 1.197 mestres d’escoles rurals aïllades de l’Argentina, Bolívia, Colòmbia, Costa Rica, el Salvador, Guatemala, Hondures, Nicaragua, el Paraguai, el Perú, la República Dominicana, l’Uruguai i Panamà», detalla Angélica Páez.

Una de les claus és l’àmplia possibilitat que té el pla de ser «replicat». «És un model que, en cada cas, s’adapta a les característiques, les condicions i els requeriments legals de cada país», precisa Páez. Tant és així que des de fa uns mesos Llum per Aprendre ha saltat l’Atlàntic i també treballa a Cap Verd, on ja s’ha actuat en una desena d’escoles. «I molt aviat també hi haurà accions en altres països africans de parla portuguesa, en col·laboració amb l’oenagé espanyola Ajuda en Acció», anuncia. H

Altres iniciatives guanyadores del WISE 2017

Programa ‘on line’ a partir de projectes

Un altre dels projectes que s’ha emportat el premi WISE 2017 és un programa gratuït de programació batejat amb el nom de 42 i ideat per especialistes francesos i dels Estats Units. És una plataforma oberta a qualsevol persona de 18 a 30 anys, en què no hi ha classes ni professors. Els estudiants aprenen abordant un projecte específic en grups.

Simulacions per aprendre ciències

La proposta educativa PhET Interactive Simulations, promoguda pel premi Nobel de física Carl E. Wieman, amb base a la Universitat Boulder de Colorado (EUA), és una altra de les experiències premiades aquest any pels organitzadors de la cimera educativa de Qatar. Aquest projecte promou l’alfabetització científica i matemàtica a través de simulacions interactives.

Guia per a dones rurals a Tanzània

Dones joves d’àrees rurals són les principals beneficiàries de The Learner Guide Program, una iniciativa basada en tutories i destinada a promoure oportunitats d’ocupació laboral per a elles. Els 20.000 dòlars amb què està dotat el premi WISE recauran en l’oenagé Camfed Tanzania, promotora del projecte i una destacada defensora de l’educació de les nenes al país africà.

Un accelerador de l'ensenyament bàsic

El programa The Speed School Project és un mètode intensiu, centrat en l’infant, amb el propòsit, segons els seus promotors, de permetre que els nens que no han sigut escolaritzats aconsegueixin el seu nivell. Des de mitjans dels 2000, el model ha sigut aplicat en quatre països africans, i fins ara ja se n’han beneficiat més de 100.000 nens i les seves famílies.

Continguts educatius a la tele i el mòbil 

Ubongo és una iniciativa que es desenvolupa, sobretot, a Dar es Salaam, la ciutat més poblada de Tanzània. Ofereix continguts educatius distribuïts en múltiples plataformes, com televisió o telèfons intel·ligents. També proporciona orientació a les escoles per donar suport a aquest desenvolupament. Cinc milions de llars accedeixen a Ubongo cada setmana.