Menjar pel mòbil

Internet acapara bona part de les reserves de restaurants i peticions de menjar a domicili

La majoria dels que reserven i demanen menjar 'on line' són dones i la mitjana d'edat és de 36 anys

zentauroepp35547284 barcelona 16 09 2016 economia   innovaci n de entregas cada 170426182133

zentauroepp35547284 barcelona 16 09 2016 economia innovaci n de entregas cada 170426182133 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

El mòbil s’ha convertit, a l’hora de menjar, en un instrument gairebé tan útil com la cullera. Milions d’usuaris a Espanya utilitzen ja la connexió a internet per reservar restaurants, demanar menjar a domicili i fer la compra d’alimentació de forma habitual, i la tendència és fer-la servir cada vegada més per a tot tipus d’experiències gastronòmiques, incloent-hi tasts o cursos. De fet, la facturació on line dels restaurants ha crescut el 36% en un any, i ja supera els 123 milions d’euros, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística, referides al tercer trimestre del 2016.

En termes globals, internet ja suposa el 30% de les reserves de restaurants, enfront del 70% de la població que encara truca per demanar taula, segons un estudi de l’escola de negocis ISDI i la consultora Ipsos presentat ahir a Barcelona i realitzat sobre internautes de tot Espanya. I d’aquest 30%, el 49% ho fa a través del mòbil malgrat que a Barcelona prefereixin l’ordinador. A més, són majoritàriament dones les que fan les reserves, demanen menjar on line i fan la compra.

La majoria, a més, reserven des de casa (65%) i solen optar per un menú tancat (70% de les reserves), com el que ofereixen pàgines tipus Atrápalo o Letsbonus. Una tendència que desmenteixen des d’El Tenedor, la principal web de reserves de restaurants d’Espanya i vinculada a Tripadvisor, que assegura que la majoria de les seves reserves (60% es fan a través de l’'app' mòbil) demanen a la carta i es gasten uns 28 euros per comensal. «No obstant, alguns dels nostres usuaris van buscant ofertes i descomptes», afirma Alejandro Lorenzo, cofundador d’El Tenedor.

A més, són clients que mengen fora almenys una vegada a la setmana i que solen repetir llocs que ja coneixien (67%). Per buscar llocs nous, es fien de webs de recomanació i en menor mesura de les xarxes socials, els blogs i els influencers. I solen valorar posteriorment la seva experiència, ja sigui a Tripadvisor o en xarxes socials, encara que a Barcelona (43%) es fa menys que a la resta d’Espanya (49%).

DIVERSOS COMPARADORS

«Hi ha un perfil de 'foodie' a Barcelona per a qui internet s’està convertint en l’entorn natural per reservar restaurants, encarregar menjar o fer la compra», afirma Dionís Guzmán, director d’ISDI Barcelona. «És un usuari exigent, que utilitza diversos comparadors abans de decidir-se i que no té problemes per fer una reclamació quan no hi està d’acord», afegeix.

El client que demana menjar on line  tampoc no és el perfil que es mostra a les pel·lícules i les sèries de televisió: home, d’uns 20 anys o més i vinculat a la informàtica que demana pizza i menjar xinès. La realitat és una altra, adverteixen des del sector. L’estudi d’Ipsos i ISDI revela que la majoria són dones i que la seva mitjana d’edat són 36,5 anys i amb família. A més, el 45% ho fan més d’un cop a la setmana i es guien pel tipus de menjar i pel preu. I mentre que a tot Espanya ordinador i mòbil es fan servir gairebé a parts iguals per realitzar una comanda, a Barcelona i la seva àrea metropolitana opten majoritàriament per fer-ho amb l’ordinador. I hi ha més comandes en cap de setmana que de dilluns a dijous, admeten.

També l’aparició d’'apps' i webs que ofereixen serveis de repartiment i encàrrecs per a domicilis particulars (com Glovo o Deliberry) ha obert el mercat als restaurants que se surten de la clàssica pizza, que ja té els seus propis canals de distribució i que és amb la qual tradicionalment s’associa la idea de menjar a domicili. Amb ella i amb els restaurants xinesos.

NO A CÀRRECS ADDICIONALS

Notícies relacionades

 El client també és diferent segons les zones, indica l’estudi. A Madrid, on el preu mitjà de la comanda és el 25% més car que a Barcelona, no posen pegues si hi ha càrrecs addicionals no inclosos a la factura. Si el client viu a Barcelona, un tercera part arriba a rebutjar una comanda si li volen carregar a part les despeses d’enviament, revela l’informe.

La varietat de webs i 'apps' on el client sol demanar menjar 'on line' té un espectre molt més limitat que en el món real. La mitjana de llocs on un usuari té actualment perfil de compra és 1,6, mentre que segurament visita molts més restaurants a la seva ciutat. En el menjar 'on line', la publicitat té un paper molt important. La majoria admet que realitza les comandes per a casa i guiant-se per les ofertes publicitàries que rep, i fins i tot acaba afegint-hi articles que no havia pensat inicialment.  

El sushi és la nova pizza