Abaixar la velocitat fora de les autopistes, clau per reduir les morts a la carretera

dcaminal33403069 sociedad accidente motos en collserola tibidabo arrabassada 161220135427

dcaminal33403069 sociedad accidente motos en collserola tibidabo arrabassada 161220135427

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró
Manuel Vilaseró

Periodista

ver +

El nou director de Trànsit, Gregorio Serrano, ha apuntat algunes pistes sobre les mesures que prendrà per posar fi a l'augment de la sinistralitat, encara que en la majoria dels casos s'ha remès al consens que s'aconsegueixi amb la resta de “partits polítics i les víctimes dels accidents de trànsit”, que fa temps que fan propostes.  

ACTUAR A LES VIES ON ES REGISTREN EL 75% DE LES MORTS

Si hi ha una mesura en què els dos anteriors directors de trànsit estaven d'acord que és clau és la reducció dels límits de velocitat a les carreteres convencionals, on es registren el 75% de les morts.

Pere Navarro va deixar a punt un esborrany de nou reglament el 2011 en què el màxim passava de 100 a entre 70 i 90 en funció del tipus de via. Respectant aquesta proposta, la seva successora, María Seguí, va introduir una sèrie de canvis en l'esborrany però no va aconseguir aprovar-lo en quatre anys.

Un dels canvis que van introduir, per imposició del ministre, va ser l'augment a 130 km/h del límit de velocitat en alguns trams d'autopistes. Serrano no s'ha pronunciat sobre cap de les dues opcions, a l'espera d'arribar a un consens. 

MODERNITZAR EL PARC MÒBIL I LES CARRETERES

La llarga crisi ha convertit en gairebé obsolets molts dels vehicles que circulen per les carreteres, mentre que el manteniment de les vies ha caigut en picat. Les dues qüestions afecten directament la seguretat viària però s'escapen de les competències de la Direcció General de Trànsit (DGT). És per aquesta raó que alguns experts, com Ramon Ledesma, assessor de Pons a Seguretat Viària, creuen que ja ha arribat el moment d'elevar la categoria de l'organisme a secretaria d'Estat perquè pugui tenir més autoritat davant la resta de l'Executiu i altres administracions.

Dins del pla anunciat per Serrano s'hi inclou la confecció de “plans interministerials amb Foment, Indústria, Sanitat, Educació i Ocupació”, així com acords amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies i les autonomies.  

CASTIGAR LES IMPRUDÈNCIES MORTALS

A la falta d'iniciatives de la DGT en l'anterior legislatura, s'hi han sumat algunes reformes que en el seu moment van passar gairebé desapercebudes que han suposat un retrocés en la persecució de les conductes imprudents al volant.

És el cas de la supressió de les faltes en l'última reforma del Codi Penal. Aquest canvi ha deixat sense retret penal ni de cap mena aquells conductors que per una imprudència que un jutge pot estimar com a lleu causen la mort o lesions greus a un tercer, com ha posat en relleu la campanya de recollida de firmes protagonitzada per Anna González, la viuda d'un ciclista atropellat per un camioner. El ministre de Justícia, Rafael Catalá, s'ha mostrat disposat a tornar a reformar el Codi Penal per evitar-ho.

MILLORAR EL RECICLATGE SENSE APUJAR LES MULTES

Notícies relacionades

No sembla que hi hagi d'haver un nou enduriment de les sancions. “Les quanties de les multes estan en termes raonables”, ha apuntat Serrano, que tampoc preveu un “augment del nombre de radars”. “No és aquí on s'ha de posar l'ull. Hi ha moltes coses a fer abans que això”, ha afegit.

L'anunciada reforma del carnet per punts, del qual el 2016 va fer deu anys, tampoc enduriria les actuals condicions de pèrdua i recuperació. Se centraria a millorar el reciclatge dels que es queden sense carnet i una vegada el recuperen tornen a cometre infraccions. És l'etern assumpte pendent dels reincidents, especialment pel que fa als que condueixen beguts.