xarxa viària

Els morts a les carreteres catalanes es disparen el 23,5% el 2015

163 persones han perdut la vida des de començament d'any, davant els 132 morts de l'any passat en el mateix període

Trànsit atribueix l'augment a distraccions per l'ús del mòbil, però en el conjunt d'Espanya la xifra es manté estable

3
Es llegeix en minuts
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

La mortalitat a les carreteres catalanes trencarà aquest any el descens regular de víctimes que es registrava en els últims 15 anys. I ho farà amb un repunt espectacular. La directora del Servei Català de Trànsit (SCT) ha facilitat aquest dimarts al matí l'últim balanç de víctimes mortals. Des de començament d'any, amb data del 14 de desembre, han perdut la vida a la xarxa viària interurbana 163 persones, mentre que en la mateixa data de l'any passat els morts ‘només’ eren 132. Un augment del 23,5% que, en paraules de Maria Eugènia Domènech, resulta “molt important i preocupant”.

La directora de l'SCT ha tornat a insistir que aquest augment de les víctimes mortals està estretament relacionat amb distraccions dels conductors a causa de la manipulació del telèfon mòbil quan estan conduint. El 2014, les xifra de morts a les vies interurbanes de Catalunya es va tancar amb 140 víctimes, mentre que a la resta d'Espanya aquesta xifra va pujar a 1.132 persones.

ANY D'INFLEXIÓ

Domènech ha donat a conèixer les dades de Catalunya durant la presentació de l'estudi Eurorap, en què s'avalua el risc d'accidents a les carreteres de la comunitat. Miquel Nadal, director tècnic de la Fundació RACC, associació que ha participat en l'elaboració de l'informe, ha destacat que, en termes generals, els resultats de l'informe sobre les carreteres catalanes són bons, encara que tot seguit ha reconegut que les dades del 2015 no ho són tant, ja que s'està produint una inflexió.

Miquel Nadal

DIRECTOR FUNDACIÓ RACC

"Estem bé, les nostres dades són més bones que les d'altres països europeus, però no anem bé i s'ha d'obrir una reflexió"

“Estem bé, els nostres resultats generals són més bons que els de països europeus com França, Itàlia i Alemanya, però no anem bé. És possible que les dades [de víctimes mortals] empitjorin aquest any. No s'ha de caure en l'alarmisme però sí que convé obrir una reflexió”, ha insistit Nadal, que també ha recordat que aquest any s'ha produït un augment de la mobilitat a causa de la millora de les perspectives econòmiques. “Però això no ens ha de servir d'excusa”, ha reconegut.

MOTOS I CAMIONS

A més de les badades dels conductors, la directora de l'SCT ha destacat que l'augment de les víctimes mortals també s'explica per com de difícil resulta fer baixar el nombre de morts i ferits greus en col·lectius com el dels motoristes, amb unes xifres de víctimes que es mantenen pràcticament estables des del 2010 i fins i tot van registrar un augment el 2014 respecte de l'any anterior (amb 282 accidents amb morts i ferits greus enfront dels 273 del 2013).

En aquest sentit, l'estudi Eurorap destaca que sis del 10 trams en què es registren més accidents de motos i ciclomotor ja figuraven en la llista de recorreguts més perillosos de l'informe del 2014. Entre aquests punts negres per als conductors de vehicles de dues rodes destaca la C-31 entre el Prat de Llobregat i l'Hospitalet; la B-10, entre el Nus de la Trinitat i l'enllaç amb la B-20, A-2 i C-32, la BP-1417 (carretera de l'Arrabassada) entre altres.

Josep Mateu

PRESIDENTE DEL RACC

"Les dades de la N-340 són alarmants i és un problema que ens preocupa i indigna. Passen els dies i Foment segueix sense prendre mesures"

LA CONFLICTIVA N-340

Respecte als accidents relacionats amb la circulació de camions, tant els responsables de l'SCT com del RACC van destacar l'alta sinistralitat que s'ha registrat en tres punts de la N-340, sobretot al seu pas per Vilafranca del Penedès i Torredembarra. Una carretera conflictiva que ja ha segat 17 vides aquest any.

"Les dades de la N-340 són alarmants i és un problema que ens preocupa molt i ens indigna, perquè passen els dies i no prenen mesures (el Ministeri de Foment), mentre que pot passar un nou accident en qualsevol moment", ha lamentat el president del RACC, Josep Mateu, que ha recordat que l'associació que presideix i la Generalitat aposten per un model semblant a l'aplicat a la N-2 al seu pas per les comarques de Girona, amb la prohibició que hi pugui circular trànsit pesant a canvi de bonificacions del 50% als peatges de l'AP-7 per als camions.  

Notícies relacionades