INFORME DE L'OCDE
L'ús de l'ordinador a l'escola no implica més bones notes
Segons un estudi de l'OCDE, la utilització "excessiva" dels ordinadors "empitjora" el resultat dels alumnes
Els estudiants espanyols estan per sota de la mitjana en lectura digital

Ordinadors en una aula d’una escola de Terrassa, en una imatge d’arxiu. /
Quan les escoles ja han adoptat mesures per generalitzar l'ús dels ordinadors a classe, l'OCDE ha fet públic un estudi que té com a principal conclusió que utilitzar l'ordinador a l'escola no implica automàticament que els alumnes aconsegueixin ser més competents i obtinguin millors resultats. I no només això, sinó que un "ús excessiu, empitjora el rendiment dels alumnes". Per això, l'organisme ha demanat que els sistemes educatius inverteixin amb més eficiència en l'aprenentatge de les noves tecnologies.
L'informe 'Students, Computers and Learning: Making the Connection' ("Estudiants, ordinadors i aprenentatge: Connectant"), amb dades del 2012 de tot el món però sense una anàlisi específica per països, apunta que els resultats permeten concloure que l'ús de les noves tecnologies a les aules no millora 'per se' les competències dels estudiants. En aquest sentit, la directora general adjunta d'Educació de l'OCDE, Montserrat Gomendio, és clara: "La utilització dels ordinadors per part dels estudiants, tant a l'escola com a casa seva, no millora necessàriament el rendiment dels alumnes, i, de fet, el seu ús excessiu l'empitjora".
MENYS ORDINADOR, MILLOR RESULTAT
"El que s'ha fet fins ara, repartir ordinadors, és una cosa simplista", segons Gomendio, que sentencia que "la tecnologia mai pot suplantar un bon professor o una bona pedagogia. El pot amplificar, però no substituir". De fet, si s'observen casos concrets, afegeix, "xoca que els alumnes amb millors resultats a PISA, com el Japó, Corea i Xangai, fan molt poc ús de les tecnologies a l'aula, tot al contrari".
L'informe assenyala que el 42% dels alumnes de 15 anys de Corea del Sud i el 38% dels de l'urbs xinesa de Xangai utilitzen un ordinador a l'escola, davant la mitjana del 72% del conjunt dels 64 països analitzats, tots els de l'OCDE i 30 estats o economies associades. No obstant, els sud-coreans i els de Xangai estan entre els que obtenen millors resultats en les proves del programa PISA de l'OCDE sobre lectura digital i matemàtiques computaritzades.
La formació del professorat en mitjans digitals és una de les pistes que ofereix l'OCDE per millorar el rendiment dels alumnes. Però també alerta que pares i docents han d'anar en compte amb els riscos derivats de les noves tecnologies, com l'excés d'informació, el plagi, el frau, les violacions de privacitat o l'assetjament digital.
ESPANYA, MALAMENT EN LECTURA DIGITAL
Al marge d'això, l'informe també analitza les competències digitals dels estudiants. Espanya no en surt gaire ben parada. Segons l'estudi, els alumnes espanyols se situen considerablement per sota de la mitjana de l'OCDE en la seva capacitat de lectura digital, fins i tot per sota dels estudiants de països amb resultats similars en lectura impresa.
Un de cada 20 estudiants espanyols (4,6%) ni tan sols van ser capaços de navegar per trobar la informació necessària. A més, els que sí que van navegar es van perdre a la xarxa més sovint que els alumnes d'altres països, recull l'estudi comparatiu, realitzat en 64 països.
Els estudiants espanyols també es troben per sota de la mitjana en la resolució de problemes matemàtics computaritzats, segons l'informe.
L'OCDE reconeix que Espanya ha invertit molt en la compra d'equipament i que el 2012 els col·legis tenien gairebé un ordinador per a cada dos alumnes de 15 anys. A més, els estudiants espanyols dediquen més temps a navegar per internet que la mitjana dels països de l'OCDE.
Notícies relacionadesMalgrat això, com destaca un dels autors de l'informe, Francesco Avvisati, els resultats no van ser millors ja que "no estan vinculats a coneixements tècnics, sinó a les capacitats avançades de lectura digital, com avaluar la rellevància d'un text o quins enllaços són més fiables que altres".
Segons ell, els problemes que evidencia l'informe respecte a Espanya radiquen en la falta d'habilitats tècniques però també en les dificultats per moure's en un espai abstracte o per dirigir la recerca. "Per tenir èxit i que l'ús dels ordinadors sigui exitós s'ha de crear un context, i això inclou la preparació i el compromís dels professors, a més d'una direcció clara", afegeix Avvisati, que admet que el problema d'Espanya és extrapolable a la majoria dels països.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Protesta Joves extutelats imploren a Drets Socials que no els faci tornar ajudes
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- Aquest dilluns L’onada de calor activa avisos per altes temperatures a tot Espanya i eleva a vermell el llindar de risc per la salut