segell de qualitat i comercial d'una tradició

Claret Serrahima firma el logo amb què els castells buscaran diners

La marca permetrà al món casteller sortir al mercat amb una promoció comercial

La novetat tanca el debat entre colles sobre la publicitat en la vestimenta

La presentació de la marca, ahir.

La presentació de la marca, ahir. / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
GUILLEM SERRA
BARCELONA

La Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya (CCCC) va presentar ahir la marca oficial del món de les torres humanes, Castells-Colles Castelleres de Catalunya, amb la qual pretenen donar una alenada d'aire fresc a aquesta tradició, declarada el 2010 Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco.

«La marca pretén protegir la imatge dels castells, crear oportunitats de generar ingressos per a les entitats i ajudar a projectar al món aquesta tradició», va explicar el president de la CCCC, Alfonso González en l'acte de presentació.

El segell, segons van informar en l'estrena, tindrà diverses aplicacions. Per un costat, consistirà en un producte «de qualitat» destinat al turisme, i permetrà que la gent visiti els assajos de les colles que s'apuntin a la iniciativa.

AMPLI VENTALL DE PRODUCTES / Per una altra banda, es traurà al mercat una línia de marxandatge que oferirà articles com ara tasses, samarretes, motxilles i gorres, amb el logotip de la marca, dissenyat per Claret Serrahima, Premi Nacional de Disseny l'any 2010. I també es llicenciaran productes com ara una App divulgativa, Aixeca Castells, que ensenya les diferents parts que formen les torres humanes i permet aixecar-les en una de les places de les localitats més representatives del món casteller.

El llançament de la marca Castells, a més, tanca la polèmica entre les entitats, que discutien sobre la conveniència de posar publicitat en la seva vestimenta, i si amb això s'extingiria el caràcter amateur que caracteritza la tradició. El president de la CCCC va assegurar estar «convençut que aquest tipus de patrocini cultural, respectuós amb l'activitat, és el model a seguir perquè tots hi sortirem guanyant».

Notícies relacionades

COMPROMÍS AMB LES COLLES / Pel que fa al tema econòmic, el líder de la coordinadora va afirmar que el segell compleix l'acord al qual les colles van arribar en la declaració sobre els drets socials del fet casteller, aprovada el 2012. «La marca neix amb el compromís de trobar fórmules de finançament que no desvirtuïn el caràcter simbòlic del fet casteller i que no afectin la nostra participació en les activitats festives tradicionals».

El Conseller de Cultura, Ferran Mascarell, que va presidir l'acte de presentació, va aplaudir la creació d'aquesta nova marca, perquè «modernitza el fet casteller i el fa estar al dia». Mascarell es va mostrar molt agraït per la tasca que porta a terme la CCCC ja que, va assenyalar el conseller, «els castells són la tradició que té una projecció més gran de la cultura catalana».