FRAU en LA COMPRAVENDA DE VEHICLES USATS

Trucar el comptaquilòmetres és cada vegada més fàcil i freqüent

Un aparell de 150 € permet alterar la xifra en tot just un minut

Un tècnic de la Fundació RACC mostra l’aparell que modifica el comptaquilòmetres, ahir.

Un tècnic de la Fundació RACC mostra l’aparell que modifica el comptaquilòmetres, ahir. / JOSEP GARCÍA

1
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
BARCELONA

El tècnic de la Fundació RACC Javier Ferrer, enginyer de telecomunicacions, va entrar al vehicle, va connectar l'aparell electrònic en un dels ports de control dels dispositius del cotxe i, en tan sols un minut, va canviar la xifra de la petita pantalla. D'aquesta manera tan senzilla es pot manipular el quilometratge d'un turisme. Al contrari del que es podria imaginar, modificar un comptaquilòmetres digital és molt més fàcil que un d'analògic. Comprar aquest gadget electrònic costa uns 150 euros a internet, on  hi ha vídeos que mostren com fer-ho. El frau permet vendre els vehicles d'ocasió a un preu superior al que els correspondria.

La Fundació RACC va alertar ahir que aquesta pràctica podria estafar uns 343 milions d'euros anuals a Espanya. El càlcul és estimatiu, segons Lluís Puerto, responsable tècnic de la fundació. L'han fet amb dades de la Comissió Europea i entrevistant experts. «Volem aixecar la veu perquè es prenguin mesures», va dir Puerto.

AJUDA DE LA INDÚSTRIA / El frau als vehicles de segona mà no solament se circumscriu a la pèrdua econòmica de l'usuari, que adquireix un cotxe més vell. És també un risc per a la seguretat viària, va prosseguir el responsable del RACC.

Notícies relacionades

Des de l'1 de gener, la Direcció General de Trànsit (DGT) aplica una directiva europea segons la qual els centres on es realitza la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) han d'anotar quants quilòmetres han recorregut els vehicles per així protegir els futurs compradors. La mesura, aplaudida pel RACC, es considera insuficient ja que es realitza des dels quatre anys d'antiguitat de la matriculació.

A més de considerar un delicte aquesta pràctica (ara no ho és a Espanya), l'entitat va demanar a la indústria automobilística que dificulti aquesta pràctica a nivell tècnic, fet que costaria un euro per cotxe.