Les infraestructures viàries
La N-2 de Girona respira sense camions però exigeix més obres
Cauen en picat les morts en aquesta via després d'un any de veto del pas de tràilers
Els transportistes demanden la Generalitat i sol·liciten més descomptes a l'AP-7

Els treballs que executa Foment per enllaçar la N-2 i l’AP-7 a Vilademuls, dimecres. /
El balanç és positiu per a pràcticament tots. Per a tots excepte per als camioners. I és una excepció amb matisos. Ells també celebren que puguin viatjar més segurs, per l'autopista, encara que sigui a la força. Pel seu bé i pel de la resta de conductors. Encara que deploren que hagin d'assumir (una vegada més, segons la seva opinió) el cost d'aquesta millora. La N-2 de Girona complirà dissabte que ve un any de l'expulsió dels transportistes a l'autopista de pagament AP-7. Han estat 12 mesos en què hi ha hagut únicament dos morts en aquest recorregut de 80 quilòmetres. Des de començament d'any, el 2014, no s'ha produït cap accident mortal.
Aquesta va ser la principal raó per la qual la Generalitat va impulsar el veto dels camions per aquesta perillosa via, que manté un traçat encara per desdoblar. El 2012 havien perdut la vida 15 persones a la
N-2 en el tram entre Blanes (Tordera) i la Jonquera (Alt Empordà). I el 2013 va començar fatal, amb cinc víctimes mortals en menys de tres mesos. El municipi de Bàscara es va aixecar. Es va convertir en l'altaveu d'una demanda històrica tallant la carretera diàriament durant 80 dies per demanar seguretat. La seva perseverança i la implicació del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, van fer la resta. L'exalcalde de Figueres, que acabava d'arribar al càrrec, bon coneixedor del drama d'aquesta carretera, va donar la seva paraula i la ministra de Foment, Ana Pastor, amb qui va congeniar des del primer moment, el va ajudar a no fallar.
CONVENI A REVISAR / Segons l'opinió de l'Estat i la Generalitat el resultat d'un any és bo. En el conveni que van firmar llavors van comprometre el mateix import: un màxim d'1,5 milions d'euros per compensar la concessionària Abertis si aquesta sortia malparada dels descomptes. Perquè la fórmula per expulsar els camions de la carretera i enviar-los a l'autopista era aplicant descomptes que oscil·len entre el 35% i el 50% de l'import, en funció del recorregut. Tots els transportistes que viatgen des d'aleshores per l'AP-7 tenen una rebaixa.
La concessionària de l'autopista també està satisfeta. No només ha vist com augmentava el trànsit fins als 3.600 camions de mitjana diària en dies laborables, sinó que a més a a més el seu saldo és zero, és a dir, no hi ha sortit guanyant ni perdent. Abertis feia anys que veia com la crisi li arrencava clients a la xarxa viària secundària. En canvi, en els últims mesos han remuntat i presenten per primera vegada valors positius. A més a més, comenten fonts de la direcció de l'empresa, en cap moment han tingut problemes de capacitat, ja que a Girona compta amb tres i fins a quatre carrils construïts recentment.
Notícies relacionadesGENERALITAT SENSE COMPETÈNCIES / Però la satisfacció del privat i de les administracions contrasta amb les objeccions que esgrimeixen els transportistes. El secretari general de l'associació de transportistes Asetrans, Carlos Palacio, revela que s'han querellat contra la Generalitat per la seva expulsió de la carretera nacional. Consideren que l'administració autonòmica «no és competent», ja que la N-2 és una via del Ministeri de Foment. Reclamen que en la revisió que s'ha de fer el mes que ve es reconsiderin els descomptes als camioners. Palacio insisteix que ells no són «culpables» que la carretera segueixi sense estar en condicions.
Foment, mentrestant, esgrimeix els avanços que ha portat a terme en els últims dos anys (vegeu el gràfic). La duplicació en el tram entre Orriols (a Bàscara) i la Jonquera es preveu fer amb una concessió amb el mètode alemany (es paga tota l'obra quan aquesta està acabada), informen fonts ministerials. No obstant, la Generalitat preferiria un peatge a l'ombra, pel qual es paga un cànon en funció del trànsit rebut. Amb un sistema o amb un altre, s'emprendria un desdoblament reclamat durant dècades. Ara com ara trobar una màquina treballant a la N-2 és tot un esdeveniment. No hi ha camions a la carretera des de fa un any i circular-hi és molt més segur. Expulsar els vehicles de gran tonatge era una mesura temporal però la carretera exigeix reformes.
- La futura gran plaça davant l’edifici Estel contraria els veïns
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Motor El 2026 no podràs conduir el teu cotxe si no tens això: nous requisits de la DGT
- Revetlla a Catalunya Un bebè d'un mes i un home, ferits greus en una nit de Sant Joan amb un miler d'avisos als bombers
- Rescissió de contracte El sense sostre de l'aeroport de Barajas contractat per un empresari va durar tres dies a la feina: "No era el meu. Era molt dur"
- Previsió de la CNMV El Govern argumenta que la llei li permet demanar "exigències addicionals"
- El BBVA guanya un 2,54% a la borsa i el Sabadell s’anota mig punt
- Sector financer Entre l’alegria reprimida i el càlcul del pas següent
- CONTEXT Decidiran els accionistes
- El Govern complica l’opa al BBVA al vetar una fusió ràpida