GRAN CITA DEL SECTOR

EL PERIÓDICO recull el premi al diari millor dissenyat d’Europa

La capçalera de Prensa Ibérica ha sigut distingida a Viena amb el guardó European Newspaper of the Year. El grup editorial aconsegueix 35 reconeixements més "a l’excel·lència" en diferents categories.

Els membres del jurat van destacar que EL PERIÓDICO és elegant i alhora fàcil de llegir

EL PERIÓDICO recull el premi  al diari millor dissenyat d’Europa
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Palais Niederösterreich de Viena va acollir durant dues jornades els actes d’entrega dels premis de disseny periodístic més importants d’Europa, els European Newspaper Awards. En la 26a edició, EL PERIÓDICO va ser reconegut com a European Newspaper of the Year, un guardó que rep per segona vegada; la primera va ser el 2007.

Joel Mercè, cap de disseny d’aquest diari, va ser l’encarregat de presentar davant un nombrós públic –format per professionals de diferents àmbits del sector de la comunicació– el projecte editorial i artístic que no ha passat inadvertit per als membres del jurat del certamen, que van destacar el compromís demostrat en el seu desplegament informatiu dins de l’àmbit territorial mitjançant una maquetació molt neta, amb portades atrevides i claredat en les seves composicions interiors i elements de titulació.

Ben repartits

A més del premi més prestigiós, els diaris de Prensa Ibérica i els suplements van ser reconeguts amb 35 premis a l’excel·lència, que va recollir el director de disseny artístic del grup, Jorge Martínez.

La Provincia-Diario de Las Palmas, de Gran Canària, encapçala la llista amb un total de 13 guardons. El segueixen els suplements abril, de llibres, i Actius, d’economia i empresa amb set premis, i el diari regional gallec Faro de Vigo amb altres tants. El diari valencià Levante-EMV suma tres distincions, i el diari asturià La Nueva España, cinc. EL PERIÓDICO es va emportar el guardó més important, l’European Newspaper of the Year, i per ser el premi principal no concursava en la resta de categories d’aquests prestigiosos premis.

Jorge Martínez, director d’Art de Prensa Ibérica, recull el premi al suplement ‘abril’ de mans de Marianne Bahl, membre del jurat. /

Propòsit ben definit

Després de l’adquisició d’EL PERIÓDICO per part de Prensa Ibérica, el 2019, es va plantejar la necessitat de desenvolupar un nou discurs informatiu a través de la marca, per a la qual cosa es va implicar una empresa especialitzada que va crear el símbol que ens distingeix: aquesta P icònica amb tres paraules associades, a part de la de Periódico, que són Persones, Planeta i Progrés, conceptes que tenen la seva translació conceptual en l’arquitectura del diari a través de tres blocs informatius: Panorama, Participació i Persones, cada un d’aquests dotats d’una identitat visual molt definida.

Així definia Albert Sáez, director d’EL PERIÓDICO i director general de Continguts de Prensa Ibérica, l’estratègia: "Entenem que avui les empreses que no tenen propòsit no funcionen. ¿Quin és el nostre? Aconseguir el progrés de les persones sense destruir el planeta. A això hi hem sumat aquesta síntesi de l’essència d’EL PERIÓDICO en l’expressió ‘Entendre-hi més’".

Un model d’integració

L’estructura organitzativa i la filosofia de treball de Prensa Ibérica van ser protagonistes de la ponència d’EL PERIÓDICO a l’European Publishing Congress de Viena. Amb el títol Com més de 20 diaris funcionen com una gran redacció descentralitzada, Joel Mercè va presentar davant els més de 300 professionals de l’edició de premsa assistents a la cita el procés d’integració tecnològica i de disseny que ha portat a terme el grup des del 2020.

El discurs va posar en valor l’estructura descentralitzada de Prensa Ibérica, amb capçaleres independents a escala local i regional, cosa que aconsegueix més integració i implicació al territori i, alhora, respon al model de l’Espanya diversa que es defensa també a escala editorial. La proximitat al territori possibilita alhora una gran potència en informació local i regional, així com un enfocament plural, amb diferents punts de vista per a qualsevol tema a escala nacional.

Notícies relacionades

També va abordar com a través del disseny i la integració tecnològica, tant per a edicions digitals com impreses, s’ha creat una xarxa de continguts que permet que els temes d’interès a escala nacional s’elaborin de manera centralitzada i siguin accessibles per a qualsevol dels mitjans, alhora que cada una de les capçaleres posa a disposició de les altres continguts que poden resultar rellevants més enllà de l’àmbit local o regional.

Quant a les perspectives de futur, es va exposar com les edicions de paper poden continuar sent úniques i atractives a través de l’ús de recursos propis del mig paper, l’especialització dels equips que les elaboren i la reducció de processos amb poc valor afegit, sempre tenint en compte que el focus de la generació de continguts ha d’estar en el format digital.