Canviar de professió a l'hora correcta

La crisi porta un dissenyador gràfic a dedicar-se a produir i comercialitzar rellotges exclusius

EL DISSENYADOR RELLOTGER.Josep Vera, amb un dels seus productes a les seves oficines, a Terrassa.

EL DISSENYADOR RELLOTGER.Josep Vera, amb un dels seus productes a les seves oficines, a Terrassa. / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
ALBERT SEGURA

No sempre és fàcil veure el moment en què toca fer un canvi de rumb, per poc radical que sigui. La situació econòmica no deixa gaire marge a les aventures empresarials, i la immediatesa de resultats no sempre és la desitjada. Tot i això, Josep Vera va trobar convenient replantejar-se el negoci, i aprofitar la seva experiència en disseny gràfic per allunyar-se de la rutina que l'havia ocupat professionalment tota la seva carrera i dedicar-se a la creació de rellotges de disseny.

Vera ha treballat per a diversos ajuntaments i altres institucions com a dissenyador gràfic, però els efectes de la crisi s'han fet notar en la contractació dels seus serveis. «A mitjans del 2011 vaig veure que la situació ja era insostenible, treballava per a ajuntaments com els de Terrassa, Polinyà o Santa Perpètua de Mogoda, però han prescindit de les subcontractacions, i alguns clients privats també han tancat els seus negocis», lamenta.

Davant aquesta situació va pensar a importar productes de decoració originals i difícils de trobar a les botigues catalanes. Va viatjar a una fira del sector a París. Allà es va trobar amb rellotges de disseny de paret. «Se'm va ocórrer mirar si també n'hi havia de taula, de disseny minimalista original, i hi havia molt poca cosa: va ser llavors quan vaig veure que no havia d'anar a la fira a comprar, sinó a vendre», assenyala.

Vera va començar a fer prototips de les idees que li ballaven pel cap, i va intentar participar en la fira parisenca el gener del 2012, però en la seva primera sol·licitud no va ser acceptat. Va aprofitar per constituir l'empresa que va batejar com a Tot Hora, aprofitant una societat limitada que havia creat antigament com a dissenyador gràfic. «Vaig aconseguir participar en una fira a Alemanya, i al setembre vaig tornar a presentar la sol·licitud per a París i sí que em van acceptar», explica. Aquesta vegada va desembarcar amb diversos models i es va començar a donar a conèixer entre clients de diferents països de tot el món.

Allà va fer la primera venda a una empresa russa, que va comprar diverses unitats per vendre en un mercat allunyat de casa, però on el temps passa de la mateixa manera que a Catalunya. Aquelles primeres vendes van animar el dissenyador a tornar a la cita francesa el gener d'aquest any, una decisió encertada que li va permetre contactar amb una empresa de Corea del Sud que va quedar enlluernada amb els seus rellotges. «Sembla que tenen molt d'èxit sobretot entre el públic asiàtic, per algun motiu els encanten les formes dels rellotges», explica el seu creador.

RECONEIXEMENT / D'estar pràcticament sense feina ha passat a crear una microempresa amb dos empleats i amb prou èxit perquè la patronal vallesana CECOT li atorgués el premi 2013 «al valor d'emprendre amb una nova acció».

Tota la producció es porta a terme a Terrassa, a través de diverses empreses d'ebenisteria que fabriquen els rellotges a gust del consumidor en la majoria dels casos: permeten triar des del color de la fusta fins a la forma, entre altres aspectes.

Notícies relacionades

Un dels seus dissenys més curiosos és un que no existeix. De fet, és el consumidor qui el crea. «Es tracta d'un equip muntable on el comprador el pot adaptar al seu gust, nosaltres donem unes idees però és el client qui decideix com serà la peça, que al final serà única», explica Vera.

Els models, tant els muntables com els ja acoblats, estan tenint gran èxit a escala internacional, i ja es venen a països com el Japó, Finlàndia o Alemanya. La producció actual ronda entre els 20 i 30 rellotges al mes, però els preus no estan a l'abast de totes les butxaques, oscil·len entre els 60 euros els més senzills fins als 500 euros els més exclusius.