Accident al Mediterrani

L'embarcament de passatge a cada port va impedir un simulacre total

La ruta 'interporting' provoca que l'assaig d'evacuació no sigui general el primer dia

La normativa internacional estableix que s'ha d'executar en les primeres 24 hores

Aglomeracions per accedir als bots salvavides, al ’Costa Concordia’, dissabte a la nit.

Aglomeracions per accedir als bots salvavides, al ’Costa Concordia’, dissabte a la nit. / EFE / CARLOS CARBALLA

2
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

¿Com és possible que hi hagi passatgers navegant en tota unaciutatflotant sense tenir ni idea sobre els mecanismes d'evacuació? Segueixen apareixent més i més testimonis que així ho afirmen, que diuen que en el malaguanyatCosta Concordiamai els van sotmetre a cap simulacre. I també ho testifiquen exviatgers espanyols que havien fet aquesta ruta anteriorment. La resposta a aquesta circumstància, que va complicar moltíssim el salvament del passatge, es basa en el tipus de rutes que realitza Costa Cruceros i, almenys, una altra companyia, al Mediterrani occidental. L'interporting(embarcament i desembarcament de passatgers en diversos dels ports de la ruta, en lloc de començar i acabar tots en un mateix punt) afecta la gestió de la seguretat, que mai es realitza a la vegada i en les primeres 24 hores per a la totalitat dels viatgers, van coincidir ahir experts del sector.

Fonts de la naviliera assenyalen que el simulacre, essencial perquè el passatger sàpiga on dirigir-se i com realitzar una eventual evacuació, es va portar a terme en les primeres 24 hores posteriors a l'embarcament. Cosa que constrasta amb les declaracions d'alguns testimonis.

En aquestes rutesinterporting, anomenades per alguns creueristes autobusos flotants -ja que en diverses escales van embarcant nous passatgers amb el seu equipatge-, molts ignoren quin és el dia oficial del simulacre al no haver-hi un port base (de sortida i arribada per a tots). S'acostuma a triar el port corresponent al dia en què embarquen més passatgers, que en aquest cas hauria estat Roma. No obstant, com va passar amb els espanyols, la resta dels passatgers a vegades només coneixen el procés d'emergències mitjançant vídeos que es difonen en reunions o des del camarot. I encara que és habitual que es faci un control sobre aquest visionament, no són pocs els que no el veuen o recorren a alguna picaresca per escaquejar-se'n.

Experts del sector, tant de navilieres com de la Marina, asseguren que els controls internacionals són exhaustius per complir les normes de seguretat, que porten fins i tot les companyies a passar llista a l'hora del simulacre. No obstant, l'interportingcomplica el control dels assajos. I en tot cas no es fa presencialment en les primeres 24 hores per a tots alhora. Hi ha catalans que afirmen haver-los passat al final de la travessia.

Notícies relacionades

NORMATIVA / L'Organització Marítima Internacional (IMO), des del conveni SOLAS (Safety of Live at Sea), fixa el termini de 24 hores. S'ha de reunir el viatger, després de citar-lo amb un anunci per megafonia en diversos idiomes, i entrenar-lo perquè sàpiga acudir als punts de reunió (per a uns pot ser una coberta, per a altres un menjador) des d'on cada grup s'organitzaria per anar al bot salvavides assignat.

Diversos espanyols han assegurat ara que no van participar d'aquesta activitat, com tampoc ho van fer els italians que acabaven d'embarcar a Civitavecchia (a prop de Roma), de manera que el caos del salvament es corresponia, nerviosisme a part, al desconcert de molts viatgers. En diversos fòrums, altres viatgers espanyols recents també deien no haver rebut instruccions de simulacre, cosa que en altres rutes la companyia sí que realitza per a tots els passatgers el primer dia.