L'encariment de la movilitat

La T-10 puja 1€

La Generalitat esgrimeix el dèficit del sistema i la rebaixa de l'aportació de l'Estat

El títol més usat augmenta el 12%, el senzill costarà dos euros i en neix un per a aturats

La portada del 24 de novembre.

La portada del 24 de novembre.

3
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
BARCELONA

Els viatgers hauran d'aportar més al cost del transport públic. A partir de l'1 de gener el preu dels diferents títols augmentarà una mitjana del 7,9%, una xifra més alta que mai. Apujar les tarifes per sobre de la inflació és habitual, però fins a aquests límits no. Els més castigats seran els usuaris esporàdics, sobretot els que s'atreveixin a comprar un bitllet senzill, que passarà a costar dos euros (ara en val 1,55). Pel que fa a la T-10, el títol de transport més usat de llarg (69%), l'augment serà també molt significatiu, ja que passarà dels actuals 8,25 euros a 9,25. Un euro més.

La Generalitat va donar ahir els motius que l'han portat a prendre aquesta decisió. Va recordar que any rere any ha anat baixant el pes de l'aportació econòmica dels passatgers i que les administracions, ara en un moment especialment delicat, no poden seguir sufragant aquesta situació. El 2011 els clients han pagat el 42,2% dels 1.258 milions d'euros que ha costat el transport públic i amb la pujada dels preus aprovada ahir pel consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM ) passaran a assumir el 47,1% d'un pressupost que, per cert, l'any que ve serà inferior (1.213 milions).

NO REPETIR LA SITUACIÓ DE L'ACA / L'objectiu és que, de forma gradual, es tendeixi al 50%-50%: que els ciutadans en paguin la meitat, i les administracions, l'altra meitat. El Govern, l'Ajuntament de Barcelona i la resta de consistoris de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han mantingut o augmentat la seva aportació al sistema (vegeu el gràfic), però no ha passat el mateix amb l'Estat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, encarregat de detallar les pujades, el va acusar una vegada més de garreperia. Amb els números sobre la taula, i sempre que el nou Executiu de Mariano Rajoy mantingui l'aportació de 113 milions d'euros promesa pel Govern sortint, la rebaixa és considerable malgrat que el sistema metropolità de transport tancarà el 2011 amb un 2,1% més de viatgers. Des del 2010 les aportacions de l'Estat han baixat un 43,5%.

«No podíem seguir augmentant el dèficit, fent la pilota cada vegada més grossa, i arribar a situacions de fallida com la de l'Agència Catalana de l'Aigua», va alertar el conseller. En el cas que el Govern del PP opti per rebaixar encara més aquesta participació econòmica en el sistema, «l'ATM haurà de prendre decisions extraordinàries». «Seria molt greu, esperem que no passi», va prosseguir. Recoder no va voler concretar aquestes mesures extremes, però es referia a apujar encara més les tarifes del transport en un període de pocs mesos.

TARGETA PER A DESOCUPATS / El titular del departament estava acompanyat pel secretari de la conselleria, Damià Calvet, i el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font. Aquest últim va justificar la l'augment de preu de la T-10 per sobre dels 9 euros -que va avançar EL PERIÓDICO el 24 de novembre- i la baixada de títols com la T-Mes o la T-Trimestre «per premiar l'usuari habitual».

Notícies relacionades

Una altra de les novetats que es van fer públiques ahir va ser la creació d'una nova targeta trimestral per a les persones en atur, que s'activarà a partir de l'1 de febrer. S'adquirirà a les oficines d'ocupació i costarà la meitat que una T-Trimestre. En el mateix apartat de bitllets socials s'inclou la T-Jove, que baixarà dels 119 euros actuals als 100. La T-12 ampliarà l'edat als 13 anys durant el 2012, una petició de l'Ajuntament de Barcelona, que la volia més generosa, fins als 16 anys, però la Generalitat s'hi va negar.

SENSE FERROCARRILS NOCTURNS / Ricard Font també va confirmar que de moment es mantindrà el metro nocturn de Barcelona dels dissabtes, tal com va avançar també ahir aquest diari. No passarà el mateix amb les línies urbanes de Ferrocarrils de la Generalitat, que deixaran de prestar aquest servei entre les dues i les cinc de la matinada. Passarà el mateix amb altres línies d'autobús urbanes.