CONTROVÈRSIA SOBRE LA GESTIÓ DE LA NAVEGACIÓ AÈRIA
El fiscal investiga els controladors i Blanco prepara personal militar
El sindicat USCA qualifica «d'irresponsable» la proposta mentre els problemes continuen a Barcelona
El ministre de Foment avisa que l'adaptació dels tècnics de l'Exèrcit pot ser molt ràpida

Una noia espera la sortida del seu vol a la terminal T-1, ahir. /
La corda es tensa encara més. L'enfrontament entre Foment i els controladors aeris no sembla que es resolgui, sinó més aviat el contrari. L'anunci, ahir, del ministre José Blanco que el Govern formarà militars perquè ocupin els llocs d'aquests professionals en torres i centres de control va permetre suposar que les posicions encara s'extremaran més. Mentrestant, a Barcelona hi va haver menys baixes que no el dia anterior, però es van repetir els endarreriments en més de 40 vols.
A més a més, la Fiscalia va agafar el guant llançat pel titular de Foment diumenge i va anunciar que investigarà les baixes d'aquests professionals. El Govern sosté que l'absentisme d'aquestes últimes setmanes és una manera de pressionar en la negociació del conveni col·lectiu. El sindicat majoritari, USCA, ho nega i atribueix les faltes laborals a la mala gestió de la plantilla. Adverteix que la manera de tractar aquest conflicte per part del ministeri només busca «emmascarar» el que realment passa a la xarxa d'AENA.
DEMORES DE DUES HORES / Dels 54 controladors que havien d'haver anat ahir al matí al centre de control de Gavà (Baix Llobregat), 13 no s'hi van presentar. A la tarda en van fallar 14. I, per si no n'hi hagués prou, una vaga (aquesta sí, anunciada i validada per les autoritats) dels controladors francesos es va sumar als problemes del trànsit aeri. Aquesta última circumstància va obligar companyies com Iberia a anul·lar fins a 26 trajectes entre ahir i avui. Però el xoc entre els controladors i el Govern no ha suposat cap cancel·lació, van recordar fonts sindicals, sinó demores «de poca entitat».
La majoria dels endarreriments que es van produir a l'aeroport del Prat van ser d'entre 30 i 60 minuts (fins a les 19.30 en van ser 28). N'hi va haver una dotzena més entre una i dues hores i només un vol va arribar més de 120 minuts després del previst. Amb tot, la situació a la principal terminal, la T-1, va ser de normalitat durant la jornada.
PACTAT AMB DEFENSA / I mentre els passatgers comprovaven a les pantalles de l'aeroport si el seu avió havia anat a parar a un dels sectors on no hi havia prou controladors, el ministre José Blanco exposava una altra de les possibles solucions per garantir el trànsit sense sobresalts: el personal militar.
El responsable de Foment va sostenir que era una manera de garantir l'operativitat d'aquestes instal·lacions. Que sols s'activarien en «casos excepcionals» i, per demostrar que no era una sortida improvisada, va revelar que ja n'havia parlat amb el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, i amb la ministra de Defensa, Carme Chacón.
Però aquesta alternativa va originar una allau de respostes a favor i en contra. La primera, dels mateixos afectats. USCA va advertir que es tractava d'una sortida «irresponsable». Els pilots d'aviació comercial es van sumar a les crítiques i van advertir que els militars no estaven formats per gestionar el trànsit civil.
CAPACITATS PER TREBALLAR / Hores més tard, el mateix Blanco es va veure obligat a puntualitzar que no es tractaria d'una incorporació immediata. «No serà demà», va observar. Amb tot, sí que va insistir que la formació d'aquests professionals serà «ràpida». També va diferenciar que les tasques en un centre de control són més complexes que no en una torre.
De fet, els militars ja participen en tasques de trànsit aeri en uns quants aeroports espanyols que comparteixen instal·lacions amb l'activitat comercial, com ara Saragossa, Múrcia i Valladolid. Fonts de l'Exèrcit de l'Aire van assegurar a aquest diari que aquests professionals estan «capacitats» per desenvolupar les funcions, com ho preveu una llei del 2003.
INTERÈS DE LA MINORIA / Al mateix temps que els uns i els altres expressaven el seu parer sobre la participació dels militars en el control aeri, el fiscal general, Cándido Conde-Pumpido, opinava que el que s'havia de fer és «garantir que els ciutadans no vegin afectats els seus desplaçaments pels interessos d'una minoria». Tot seguit, el màxim responsable del ministeri públic va assegurar que s'investigaran les baixes dels controladors, cosa que també fa la Seguretat Social.
Notícies relacionadesEl ministre Blanco va assenyalar que la baixa persistent d'aquests professionals pot comportar una baixa per «incapacitació» perquè el càrrec que ocupen comporta haver de suportar molta tensió.
I la pressió que arriba des de fora dels aeroports no s'atura.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Medicina La cirurgia plàstica arrasa entre els aspirants MIR
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Sentència judicial Condemnat un pare per agredir un home que havia tocat el seu fill en una piscina de Lleida
- A Sagrada Família Barcelona compra un altre bloc de pisos a l'Eixample per tanteig i retracte
- Detingut a Alemanya un violador que es va escapar fa dos anys d’una presó catalana
- Mamarazzis Pep Guardiola i Cristina Serra, a prop de firmar el divorci
- Nou pontificat El Papa defensa en la seva primera homilia una Església que faci front als que la ridiculitzen i menyspreen
- IRPF Compte amb llençar les teves declaracions d’hisenda d’anys anteriors: poden investigar-les