EDUCACIÓ

L'autor de l''Informe PISA' diu que a Espanya es repeteix massa de curs

Andreas Schleicher sosté que l'atenció individualitzada és molt més rendible

Posa com a exemple Corea del Sud i Polònia, amb un desenvolupament similar i millors resultats

1
Es llegeix en minuts
ANTONIO M. YAGÜE / MADRID

El sistema educatiu espanyol falla en la falta de control sobre els col.legis, incentius als docents i ajuda individualitzada a l'alumnat. Andreas Schleicher, responsable de l'Informe PISA 2006, va fer ahir aquest diagnòstic en una jornada dedicada a l'anàlisi dels resultats espanyols i internacionals del ja famós estudi de l'OCDE. "Espanya utilitza massa la repetició de curs. Això consumeix molts recursos i és poc productiu. És molt més rendible l'ajuda individualitzada als alumnes", va advertir, emparant-se en comparacions amb altres països. Segons dades oficials, a 4t d'ESO es registra el 13,7% de repetidors, mentre que al nord d'Europa no s'arriba al 5%.

Schleicher va posar Corea del Sud i Polònia com a referent de països que tenen un desenvolupament socieconòmic similar a l'espanyol i, tot i així, s'han superat i han obtingut millors resultats. "Mantenir-se enmig de la taula no permetrà que Espanya continuï sent competitiva. Ha de fer un esforç, perquè hi ha molta pressió en el context mundial", va plantejar com a repte.

EXCÉS DE MEMÒRIA

Espanya ha de resoldre, segons el responsable d'avaluació de l'informe, una "millora de la creativitat", ja que els alumnes han demostrat un baix nivell en la comprensió lectora, "base fonamental per rendir en matemàtiques i ciències", dues matèries també analitzades en l'estudi.

Schleicher va assegurar que el sistema educatiu espanyol està basat a incorporar coneixements de memò- ria, cosa que no estimula el pensament lògic i explica el retrocés en comprensió lectora dels alumnes de 15 anys i el baix percentatge en el nivell d'excel.lència. "Als escolars espanyols --va explicar-- els costa molt reflexionar, extrapolar i extreure conclusions del que llegeixen, una competència fonamental des del punt de vista de les demandes del mercat mundial".

Notícies relacionades

REBUIG A LA CIÈNCIA

El responsable de l'Informe PISA va fer una anàlisi crítica davant de la comunitat educativa sobre els coneixements en ciències. Al seu parer, els alumnes espanyols els valoren i en comprenen la importància, però rebutgen la possibilitat de dedicar-se professionalment a aquesta àrea. "No volen ser científics, quan està ben clar que la investigació i la capacitat d'innovació dels sistemes educatius és una cosa primordial. Espanya podria fer molt més en ciència", va lamentar.