L'OPINIÓ DELS PROFESSIONALS DEL SECTOR

Els fabricants de motos confien a educar els xòfers novells

Un expert opina que els automobilistes es despisten en excés quan es passen a les dues rodes

2
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS / VITÒRIA

Els fabricants, que han triplicat el parc de motos els últims 10 anys, defensen que els conductors de cotxes puguin portar moto petita sense examen previ i afirmen que, en el futur, seran els motoristes més segurs. A continuació, l'opinió de quatre experts.

JORGE LASHERAS

"Són novells, però molt aviat seran els millors"

El responsable de Yamaha, ara president d'Anesdor (Associació Nacional Espanyola de Fabricants de Dues Rodes), assegura: "El que nosaltres anomenem motorista B-A1 (B, de cotxe; A1, moto menor de 125cc) és un novell, sí, però molt aviat serà el motorista més segur perquè és un usuari que s'ha comprat la moto per circular amb més facilitat, no per córrer. Té entre 30 i 45 anys i les asseguradores els consideren bons clients, tant que hi ha 10 companyies que ofereixen assegurances a 125 euros. Nosaltres, això sí, hem d'estudiar el tipus de sinistralitat i millorar l'a- prenentatge".

SITO PONS

"Si agafem el cotxe, la ciutat es col.lapsa"

El bicampió del món de motociclisme i comentarista del Mundial de motociclisme a TVE defensa l'ús de la moto a Barcelona i anuncia un cataclisme el dia que els motoristes aparquin les motos i decideixin circular en cotxe.

"Potser sí que és veritat que han augmentat determinats tipus d'accidents, però no pas en la desmesurada i gegantina proporció en què ha augmentat el nombre de motos a Barcelona. És més, l'ajuntament i tots els responsables públics de circulació i seguretat ens haurien d'agrair als barcelonins que circulem en moto. El dia que els més de 200.000 ciutadans que anem en moto per rapidesa, netedat i fluïdesa aparquem la nostra moto i utilitzem el cotxe, que també posseïm, Barcelona patirà el caos més gran del segle", assegura. I afegeix: "Crec que l'Ajuntament de Barcelona hauria de fomentar la utilització de la moto. Aquesta és una ciutat que per tradició, clima i necessitat s'ha convertit en el paradís de la moto. I sort n'hi ha".

JUAN PORCAR

"BCN hauria de protegir la moto tant com la bici"

Propietari de la revistaSolo Moto, motorista, excorredor i organitzador de tot tipus de cites del món del motor, Juan Porcar considera que els motoristes haurien de comptar amb idèntics o superiors avantatges que els ciclistes a Barcelona.

"Barcelona és la ciutat europea amb més motos, seguida de prop per Roma. Ens agrada anar en moto, sabem anar en moto, necessitem anar en moto. L'ajuntament, que ha demostrat una enorme sensibilitat amb la bicicleta, hauria de protegir en aquesta mateixa mesura la moto i entendre que és el futur. Autoritzant, no només permetent o tolerant, l'ús del carril bici a les motos i, fins i tot, restringint el pas de vehicles de quatre rodes a zones on només poguessin entrar bicis i motos. Com a motorista, sento enveja de la bici a Barcelona i m'agradaria comptar amb els seus avantatges".

SALVADOR CAÑELLAS

Notícies relacionades

"Una relliscada en cotxe es rectifica; en moto, no"

L'excampioníssim de les dues i quatre rodes i director tècnic de l'Escola del RACC creu que els automobilistes es despisten a l'agafar la moto. "Els conductors, tant de moto com de cotxe, no saben preveure amb antelació les situacions de perill. La moto et permet fer més coses, és cert, però els seus límits arriben abans que els del cotxe. Una patinada en cotxe és rectificable; en moto, te'n vas a terra i et pots fer mal. I així tot".