Pren-t’ho en sèrie

‘The investigation’, sensacional i sense sensacionalisme

El director d’‘A war (Una guerra)’ relata la investigació del ‘cas del submarí’ en una de les sèries europees de l’any

  • Una minisèrie danesa reconstrueix la investigació de l’assassinat de la periodista Kim Wall a bord d’un submarí casolà
  • Entrevistem el seu guionista i director, Tobias Lindholm, cocreador de ‘Borgen’ i director de la nominada a l’Oscar ‘A war (Una guerra)’
  • També parlem amb alguns dels actors principals: Søren Malling, Pilou Asbæk (Euron Greyjoy a ‘Joc de trons’) i Pernilla August
‘The investigation’, sensacional i sense sensacionalisme
4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Recordaran la història. Semblava massa fosca per ser certa. L’agost del 2017, una periodista sueca,Kim Wall, desapareixia després de pujar al submarí casolà de l’inventor danèsPeter Madsen, a qui havia d’entrevistar per a la revista ‘Wired’. En principi, Wall només hi passaria dues hores a bord, però l’embarcació mai va tornar a port i el nòvio de Wall va trucar a la policia per denunciar la desaparició. 

Madsen va ser rescatat poc abans que el seu submarí s’enfonsés, un accident que sempre va resultar sospitós. Va assegurar haver deixat Wall en un restaurant a prop d’on van embarcar, però més endavant va dir que havia llançat el seu cos per la borda després d’una mort accidental. Dies després, un ciclista trobava el tors mutilat de Wall a la platja d’Amager, illa de Dinamarca. L’abril del 2018, Madsen va ser condemnat a cadena perpètua per l’assassinat, precedit d’abusos sexuals, de la jove periodista.

Tot i que va dirigir dos episodis de la plorada ‘Mindhunter’, el guionista i director danèsTobias Lindholm es reconeix cansat del culte a la figura de l’assassí. La seva intenció al crear una sèrie sobre el ‘cas del submarí’ no era donar més publicitat a Madsen, algú en qui prefereix no pensar. «De fet, quan va passar tot allò no vaig voler parar massa atenció a la història», explica per videoconferència. «Hi ha dues reaccions bàsiques a la tragèdia: quedar fascinat o apartar la mirada. Jo vaig apartar la mirada. La gent em solia dir ‘aquí hi ha una pel·lícula’, però a mi em costava trobar-la». 

La llum darrere de la foscor 

Va ser un temps després, al conèixer per casualitat Jens Møller, cap d’homicidis de Copenhaguen, que Lindholm va començar a donar voltes a‘The investigation’, la immensa minisèrie que Movistar+ estrena íntegra a Espanya divendres que ve, dia 11. «Quan vaig conèixer Møller, em va explicar una història inesperada», va afirmar el director. «Perquè no era una història fosca. Sorgia d’un incident terrible, però era una història sobre gent unida en una gesta; sobre joves bussejadors que van treballar durant dies i mesos en aigües cada vegada més fosques i fredes; sobre científics entregats; sobre els gossos suecs entrenats per ajudar. I, sobretot, era la història de l’amistat que havia entaulat amb els pares de Wall».

Per descomptat, per explicar aquesta història, per lluminosa que fos, Lindholm necessitava el permís i la participació dels pares. La història de Madsen cou: Netflix va haver de retirar dels seus plans un documental sobre l’assassí, ‘Into the deep’, després que moltes veus assenyalessin que dues persones eren a la pel·lícula sense haver-ne donat el consentiment. «Quan vaig parlar amb Joachim i Ingrid Wall –explica Lindholm–, de seguida vaig sentir la força i la generositat de què em va parlar Møller. Ells van saber veure que l’assassí era qui menys m’interessava». Madsen no apareix en la sèrie i, de fet, ni tan sols s’esmenta el seu nom.

Els Wall estan interpretats per un parell de grans comRolf Lassgård(el protagonista d’‘Un home anomenat Ove’) iPernilla August (entre moltes coses, mare de Luke Skywalker en els dos primers episodis d’‘Star wars’), que també van tenir ocasió de conèixer-los. August explica: «Conèixer els pares de Kim va ser realment emotiu; va ser una cosa important. Em va convèncer de la necessitat d’explicar aquesta història, a la qual cosa en un primer moment em vaig negar en rotund. És molt diferent de tot el que he fet. La idea d’interpretar una persona encara viva m’imposa». 

L’antiglamur del treball policial

Igual que ‘The wire’ semblava la sèrie destinada a acabar amb els més efectistes drames de narcotràfic, ‘The investigation’ sembla la sèrie destinada a acabar amb les formes més truculentes de procedimental policial. Lindholm diu: «Fins ara, el meu únic coneixement de com treballa la policia es basava en ‘C.S.I.’ i altres versions similars d’aquesta realitat.Jens Møller em va mostrar la veritat de la tasca policial. No consisteix a buscar un assassí o elucubrar sobre per què va fer el que va fer. Consisteix, abans que res, a reunir prou proves per demostrar que algú ha mort per homicidi. I això no és tan simple». 

Notícies relacionades

Per fer de Møller, Lindholm ha comptat amb un vell conegut,Søren Malling, conegut com el detectiu Jan Meyer de ‘The killing’ (la versió original, no el remake del 2011) i el cap de notícies Torben Friis de ‘Borgen’, sèrie cocreada pel mateix Tobias Lindholm. «Si em vaig ficar en aquest projecte –explica l’actor–, va ser bàsicament perquè el feia el Tobias. Sap explicar històries i sap utilitzar-me per explicar el que li passa pel cap. Segons la meva opinió, és un dels millors guionistes d’Europa». 

Un altre antic col·laborador de Lindholm, el granPilou Asbæk(Euron Greyjoy a ‘Joc de trons’), reelabora una mica aquesta última frase i afirma amb igual ímpetu: «És un dels millors guionistes i directors danesos de la seva generació». Actor i director han crescut junts: van col·laborar, en els seus respectius començaments, en el drama criminal‘R’, al qual van seguir‘Secuestro’i la nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa‘A war (Una guerra)’. Ara Asbæk brilla per al seu amic comun fiscal que necessita tant sí com no proves sòlides per presentar el seu cas. «En altres mans, no sé com hauria sigut aquest personatge, o aquesta mateixa sèrie», diu l’actor. «Segurament haurien sigut pitjors. Tot el que fa el Tobias és realista i sobri, mai és melodramàtic. Ell sap que el drama està en els matisos».