Anar al contingut

CRÍTICA DE SÈRIE

'Los Gemstone', la tragèdia de diversos homes ridículs

Juan Manuel Freire

'Los Gemstone', la tragèdia de diversos homes ridículs

Danny McBride fa més o menys una dècada i mitja que interpreta una vegada i una altra el mateix personatge: individus que es creuen (sense motiu) el centre del món; (relatius) mascles alfa ofegats en deliris de grandesa. A ‘Los Gemstone’, sèrie de la qual és el principal artífex (crea, escriu, produeix, dirigeix), torna a posar-se a la pell d’un home ridícul: el dubtós, fanfarró i corrupte hereu natural de l’imperi teleevangelista dels Gemstone, família que ha fet negoci amb la fe dels altres.

John Goodman és l’imponent patriarca Eli; Adam DeVine, el fill petit; Edi Patterson, una filla sense permís per viatjar als grans esdeveniments. Per exemple, la gran marató de baptismes a la Xina que obre la sèrie, arruïnada quan algú acciona per accident les onades de la megapiscina.

És l’arrencada espectacular d’una sèrie que vol ser més èpica, a tots els nivells, que les altres cuinades per McBride i els seus habituals Jody Hill i David Gordon Green (que ajuden a la producció i direcció) per a HBO: memorables ‘De culo y cuesta abajo’ i ‘Vice principals’. Espècie de ‘Dallas’ traslladada al món de les megaesglésies, ‘Los Gemstone’ acumula ambiciosament personatges, trames i, com és habitual en aquest trio, també tons.

La comèdia, no a costa de la religió, sinó de l’avarícia, és el ganxo, però quan un menys s’ho espera apareixen elements ressonants de drama i emergeixen corrents de veritable foscor. De fet, una sola escena pot arribar a tenir dues lectures, segons el punt de vista. La mateixa que fa riure al final del primer episodi gela la sang al començament del segon; una és comèdia ‘slapstick’ i l’altra pur terror, gènere que McBride, coguionista de l’última ‘Halloween’, també controla.