PSICOLOGIA

Sis emocions bàsiques per treballar amb adolescents

Les diferents etapes per les quals passem posen a prova les nostres eines psicològiques

Sis emocions bàsiques per treballar amb adolescents
3
Es llegeix en minuts
Ángel Rull

Quan els nens assoleixen l’adolescència, viuen una etapa de descobriment, però amb molt desconcert. Les seves emocions arriben a desbordar-se, no saben com gestionar-les i les hormones no ajuden en aquest procés. Senten les mateixes emocions que qualsevol adult, però lligades a aspectes concrets d’aquesta edat. La por és diferent de la dels seus pares o la tristesa se sent per un altre tipus de pèrdues. Una etapa complicada però que pot ajudar a gestionar millor les emocions, si es coneixen i se sap quins són els seus usos.

Les emocions bàsiques són aquelles de les quals després partiran totes les altres, al combinar-se o sentir-se en diferents graus. Són les sis que hem de conèixer i manejar, ja que ens obren el camí de la intel·ligència emocional. Per a això, és important entendre en quins moments ens ajuden, d’on venen o quan n’hauríem d’utilitzar d’altres de manera alternativa.

Parteix de nosaltres

Les emocions, com els nostres pensaments o els nostres estats fisiològics són part indispensable de nosaltres. No poden ser reprimides ni ignorades, ja que, de fet, és quan més poden desbordar-nos. Han de ser enteses com una brúixola que ens orienta cap al que necessitem i que ens ajuden a relacionar-nos amb els altres i amb nosaltres mateixos. Ja que tenen una sèrie de funcions, podrem aprendre quines són i aplicar-les en la nostra vida diària.

Les següents emocions són les nostres sis de bàsiques, amb la peculiaritat que es presenten d’una determinada manera en l’etapa adolescent. Entendre-ho, ens ajudarà com a pares a conèixer millor els nostres fills i oferir-los el nostre recolzament:

1. Por

La por és l’emoció que ens ajuda a detectar amenaces i establir els límits de seguretat, però perd la seva funció tant si apareix en excés, i sobredetecta amenaces, com si no apareix, i ens impedeix generar límits. Fa que els adolescents s’aïllin amb més freqüència, que es deixin envair o que no sàpiguen veure’n les conseqüències. És important que aprenguin a utilitzar aquesta emoció per poder detectar les amenaces reals i col·locar mesures de seguretat.

2. Tristesa

És l’emoció que obeeix a les pèrdues, materials o emocionals, fins i tot en les ruptures o en la mort d’una persona. Ens ajuda, un cop hi estem connectats, a acceptar el que ha passat i, sempre que sigui possible, a buscar solucions i alternatives. Si es viu en excés, podem arribar a anticipar pèrdues que encara no han tingut lloc, bloquejar-nos i no deixar-nos actuar.

3. Ràbia

És l’emoció predominant en molts adolescents i té aspectes molt positius, ja que restaura l’equilibri i per a les agressions dels altres. Sense ella, ens convertim en adults submisos i ressentits. És útil que els adolescents aprenguin a expressar la seva disconformitat, però des de la tranquil·litat, ja que la ràbia no sempre ha d’explotar.

4. Orgull

És l’emoció que es relaciona amb l’autoestima i la mateixa admiració quan assoleix el seu valor òptim. Si s’eleva, apareix el narcisisme i, si es prohibeix, ens amaguem i no ens valorem.

5. Amor

És l’emoció que utilitzem, un cop establertes les anteriors, per vincular-nos de manera segura als altres i generar afectivitat. No és només en una relació de parella quan sorgeix aquesta emoció, sinó amb qualsevol persona amb qui avancem en la profunditat del vincle.

6. Alegria

Tant adults com nens i adolescents volem viure en aquesta emoció, però la manera que tenim d’assolir-la no sempre és la correcta. Confonem eufòria amb alegria, la busquem de manera ràpida i frenètica i acaba tenint conseqüències negatives per a nosaltres. L’alegria és només l’estat final, la satisfacció d’acabar el camí que hem fet. Genera serenitat, no eufòria.

Notícies relacionades

Les emocions bàsiques i la seva gestió es relacionen amb la nostra qualitat de vida. Sense un bon ús, mai arribem a sentir estats duradors de felicitat, sinó oscil·lacions ràpides i intenses que ens fan estar malament. A l’adolescència, les esmentades oscil·lacions són encara més profundes. Per això, conèixer les emocions, els seus usos i la seva estructura els ajudarà a estar millor, fins i tot en etapes posteriors.

Ángel Rull, psicòleg.