Anar al contingut

PSICOLOGIA

Escriptura terapèutica: exercicis senzills per al dia a dia

Les tècniques narratives són utilitzades per descongestionar emocionalment

Ángel Rull

L’escriptura terapèutica té la seva base en la necessitat d’expressió emocional de les persones, especialment en aquells moments on no és possible fer-ho verbalment, variant segons les circumstàncies. És utilitzada des de la teràpia psicològica i ajuda a fer conscients els pensaments i els sentiments.

Tot i que la persona no tingui l’habilitat de saber narrar, pot incorporar els beneficis d’aquesta tècnica si comença a utilitzar exercicis senzills, que es poden utilitzar de forma temporal o incorporar-se en la rutina habitual.

Beneficis d’escriure

L’escriptura terapèutica se sol utilitzar com una eina integrada dins d’un procés de psicoteràpia. La persona pot expressar allò que sent, o bé perquè no aconsegueix fer-ho parlant, o bé perquè ho utilitza per reflexionar setmanalment sobre el que ha anat vivint.

El seu ús està cada vegada més estès i compta amb una sèrie de beneficis que la fan guanyar un alt nombre d’adeptes:

  • Alleujament emocional.
  • Reducció de la simptomatologia ansiosa al bloquejar els pensaments obsessius i circulars.
  • Més intel·ligència emocional.
  • Canvi de focus sobre la problemàtica que pateix la persona.
  • Més distància emocional davant dels obstacles.
  • Reestructuració dels esdeveniments traumàtics.
  • Més confiança i seguretat.
  • Alleujament de la tristesa.

Exercicis d’escriptura creativa

L’escriptura creativa té com a finalitat fer que la persona sigui capaç d’expressar i comprendre tot allò que sent i viu. A través de l’acte d’escriure aconsegueix comprendre millor les seves emocions i reestructura mentalment els esdeveniments traumàtics. Tot i que s’utilitza especialment en estrès posttraumàtic, pot tenir grans beneficis en tot aquell que l’utilitzi.

Amb els següents exercicis, aconseguiràs utilitzar l’escriptura creativa en el teu dia a dia:

1. Diari de gratitud

Aquest exercici té una funció bàsica: posar el focus les coses positives que formen part de la nostra vida. És especialment útil per reduir simptomatologia depressiva. La manera de fer-ho és escriure cada matí al llevar-nos deu coses de la nostra vida per les quals ens sentim agraïts i el motiu. Poden ser coses que hàgim tingut en el passat o que estiguin actualment amb nosaltres.

2. Balanç positiu

Vivim en la cultura de la queixa. Això, lluny de desfogar-nos, fa que augmenti la sensació d’ansietat. Per a això hem d’aprendre cap a quin costat mirar, sense ignorar els elements negatius. Per a això cada nit feu un balanç i pensa en cinc coses que hagin passat durant el dia i que hagin sigut positives. Poden ser coses molt petites o esdeveniments més grans.

3. Busca i escriu

L’exercici consisteix a escollir tres elements a l’atzar que tinguem al voltant i escriure una història breu que els contingui. Aquesta tècnica narrativa inconscient prendrà el to emocional que nosaltres tinguem en aquell moment i ens servirà per connectar millor amb els nostres sentiments.

4. Plans sense por

La següent tècnica té per objectiu reduir la sensació de por i enfortir l’apoderament. Per a això, penseu què faríeu en els pròxims tres mesos si no tinguessis por de res, des de la feina o els viatges, fins a la parella o els amics. Amb això també sereu més conscients de les pròpies pors i podràs generar elements de seguretat per superar-los.

5. Escriptura automàtica

L’única premissa és escriure sense censura, de forma lliure. El tema, el sentit, l’estructura o la longitud no tenen importància. Amb això es pretén deixar la ment en blanc i apagar la veu crítica que sovint sentim al nostre cap.

L’escriptura terapèutica fa que tot aquell que la utilitzi aconsegueixi un estat d’expressió i reflexió privat, on només es trobi amb si mateix. L’alleujament emocional comporta una reducció de l’ansietat i una estructura mental més predisposada a buscar solucions i assolir el benestar.

Ángel Rull, psicòleg.