Anar al contingut

PSICOLOGIA

Així pots superar moments difícils

La resiliència és una de les habilitats protectores i regeneradors que permeten superar l'adversitat

Ángel Rull

Així pots superar moments difícils

AGF

En els moments difícils sentim de forma innata emocions negatives que semblen fer que la situació sigui encara més complicada. Impotència, por o frustració ens envaeixen, ens arriben a paralitzar i ennuvolen la nostra capacitat d’acció. No obstant, també és en aquests moments quan podem posar en pràctica les eines que hem anat obtenint amb el nostre aprenentatge i poder aprendre’n d’altres noves que ens ajudin a superar els obstacles.

La resiliència i l’optimisme són eines que ens ajuden en situacions adverses i ens permeten sortir-ne enfortits, no negant els aspectes negatius, però sí acceptant-los i superant-los gràcies a les parts positives que sí que hi ha o que podem generar arribat el moment.

Supera els moments difícils

La vida comporta una sèrie de fases i episodis en què passem per moments de serenitat i moments on hem de mobilitzar els nostres recursos. Mentre que en els primers sembla fàcil moure’s, els segons generen ansietat i inseguretat. No obstant, es poden superar utilitzant eines tant velles com noves, que ens generin una nova fortalesa i una energia necessària per a aquest moment.

A través de les classes següents sabràs què fer quan hagis d’enfrontar-te a mals moments i hagis de superar-los:

1. Vells esquemes

El nostre cervell necessita estalviar la més gran quantitat de temps i energia possible. Per fer-ho, estructura la realitat i l’experiència partint d’esquemes que va acumulant. Davant d’un esdeveniment, rescata un esquema similar que pugui ser-nos útils. Aquests esquemes, a priori positius, sovint són la font de malestar al conformar-se com a creences limitants. Per això, quan tinguis l’adversitat davant, avalua si les emocions negatives que sents parteixen d’aquesta realitat o dels vells esquemes.

2. El pitjor i el millor

Imagina dos resultats a la situació que ha aparegut: el millor que podria passar i el pitjor. Mentre que el primer et farà sentir alleujament i desbloquejarà les emocions, el segon farà que generis solucions i mecanismes de seguretat, i et permetrà també veure que, fins i tot la pitjor de les situacions, no sempre és tan negativa.

3. Protegeix la teva vida

L’adversitat ens tanca el focus. Ens centrem només en allò que tenim davant i descuidem els altres aspectes. Això pot tenir conseqüències negatives: oblidar-nos de les altres variables pot fer que hi hagi factors que es vagin sumant i que entrem en un cercle viciós de mals esdeveniments. Protegeix tot el que conforma la teva vida, encara que sigui amb menys intensitat.

4. Recolzament

Recolza’t en tot allò de la teva vida que normalment t’alleuja, et dona seguretat o et fa sentir bé. Pot ser la feina, un amic o la rutina d’autocura diària.

5. Mantén les rutines

L’adversitat ja altera per si mateixa els nostres patrons de comportament. Per restaurar en part l’equilibri, hem de mantenir en la mesura que puguem totes les rutines que conformen la nostra vida: mateixos horaris, activitats esportives, temps de lleure... Ens generarà també sensació de control sobre nosaltres i el nostre entorn.

6. Accepta i deixa anar

Tot allò que està a la nostra mà poder canviar, eliminar o modificar és el que s’ha d’emportar la nostra energia. La resta, l’invariable, només ha de ser acceptat i, amb el pas del temps, deixar que se’n vagi.

La nostra actitud determina un alt percentatge de l’èxit que tenim en la nostra vida, especialment en els moments més complicats. Però no tot és qüestió de prendre la decisió de posar-hi bona cara. Necessitem també eines i recursos afegits que puguin empènyer la resiliència i l’optimisme, fer que creixin i que puguin retroalimentar-se per poder superar l’adversitat.

Ángel Rull, psicòleg.

Temes: Psicologia