SANT MARTÍ

Embotits a dojo

Les xarcuteries Bosch han elaborat al seu obrador els últims 50 anys 14 milions de botifarres. L'empresa commemora el 150è aniversari vinculada al barri de la Sagrera

Darrere el taulell 8 Dues empleades, a la botiga del carrer de Mallorca.

Darrere el taulell 8 Dues empleades, a la botiga del carrer de Mallorca. / ELENA MÁRQUEZ

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

Bufar 150 espelmes té el seu mèrit a més a més de grans dosis d'esforç. Aquests són els anys que han complert les xarcuteries Bosch, que han estat tota la vida al barri del Clot. La dilatada història de l'empresa va començar el 1863 quan Jaume Cuxart i Mercè Serra, besavis dels actuals propietaris, van obrir la seva primera botiga al carrer del Clot, 38. Des d'aleshores ha plogut molt, tant que els ha donat per fabricar, més els últims 50 anys, uns 14 milions de metres de botifarres de tot tipus. Per saber quants n'han fet en els 150 s'ha d'aplicar una senzilla regla de tres.

El negoci ha anat passant de generació en generació --i ja van per la sisena-- com també ho han fet les anècdotes. Teresa Bosch, la mare del Xavier, el Jordi i el Joan Bou Bosch --que són els tres responsables del negoci--, els ha explicat com grups de dones baixaven en el tren de les 6 del matí des dels pobles del Vallès a comprar al mercat del Clot. El maquinista, que era com de la família, les avisava tocant el clàxon perquè acabessin la compra perquè el tren iniciava el camí de tornada a casa.

Dormir al negoci

Joan Bou també recorre a la memòria per rescatar el record de l'immensa feinada que tenia la família les vigílies  de Nadal «quan gairebé ens quedàvem a dormir al magatzem», rememora.

L'empresa, que actualment compta amb 30 treballadors, una botiga al mercat del Clot i una altra al carrer de Mallorca, 558, ha fet un gir de 180 graus. Els productes preparats s'han fet un forat als taulells i han empès els frescos. Els formatges també hi regnen per ells mateixos i en tenen més de 200 varietats. Xavier Bou, que és l'expert en formatges de la família, recorda: «Fa anys només n'hi havia una varietat: el de bola. Ara la gent hi entén, la cultura del formatge s'ha acabat implantant».

Notícies relacionades

El consumidor s'ha anat aficionant a nous sabors. Per exemple, Bosch ofereix més de 20 tipus d'hamburgueses. Cap detall queda a l'atzar perquè per acompanyar aquest producte hi ha pans d'autor amb gust de curri, alfàbrega, tomàquet, tinta de calamar, de cervesa negra... creats per Daniel Jordà.

Els germans Bou han fet un pas més en el negoci. Per arribar al client, han recorregut a les noves tecnologies, a les aules-gurmet i també a d'altres d'informatives per difondre els articles. Redueixen la sal dels aliments perquè siguin més sans i n'elaboren d'altres sense gluten. Han allargat horaris i han instal·lat música a la botiga perquè els clients comprin més relaxats els productes que l'empresa prepara al seu propi obrador.