Impacte ambiental
El Govern crearà 270 noves hectàrees protegides per convèncer Europa de l’ampliació de l’aeroport
L’Executiu també preveu una «anella verd» i un fons econòmic ambiental
Alguns dels nous aiguamolls s’ubicaran en actuals camps agrícoles amb problemes d’inundabilitat
L’ampliació de l’aeroport de Barcelona afectarà 27 hectàrees protegides i un «braç» de la Ricarda
Perquè la proposta d’ampliació de l’aeroport de Barcelona tiri endavant no n’hi ha prou amb l’acord del Govern i Aena. El projecte, que té impacte ambiental sobre hàbitats d’interès comunitari, haurà de rebre la llum verda de la Comissió Europea, que té un expedient obert per la mala gestió del delta del Llobregat, per ser una realitat. L’Executiu liderat per Salvador Illa n’és molt conscient.
Per aquesta raó, el president s’ha encarregat de remarcar les compensacions ambientals que es portaran a terme. De fet, fonts del Departament de Territori, Habitatge i d’Ecològica afirmen que l’ampliació de l’aeroport serà una «oportunitat» per millorar l’estat ecològic del delta. ¿En què consisteix el paquet de mesures anunciat?
270 hectàrees
Com que les hectàrees protegides afectades en són 27, s’haurà d’incrementar la superfície dedicada a la preservació de la biodiversitat en una proporció de 10 hectàrees per cada hectàrea sacrificada. D’aquesta manera, Aena haurà de comprar 270 hectàrees de terrenys per millorar-les. En alguns casos, es tractarà de zones seques que inundaran per disposar de nous aiguamolls.

On s’ubicaran aquestes noves zones? En alguns casos, s’apostarà per llocs que són dins del perímetre de la ZEPA (Zona d’Especial Protecció per a les Aus). Però també es preveu generar hàbitats pal·lustres fora de les fronteres de l’actual ZEPA.
La idea en ment de la conselleria és aprofitar espais com els Reguerons, propietat del FC Barcelona, i també reconvertir en zones protegides camps agrícoles que pateixen problemes constants d’inundacions, compensant els agricultors afectats.
Anella verda
Els nous espais renaturalitzats formaran, segons el Govern, un anella verda al voltant de l’aeroport. Des de la secretaria d’Ecològica suggereixen que l’ideal és que les aus es moguin per la zona est de l’aeroport i que en les àrees més immediates a la infraestructura no hi hagi ocells de grans dimensions que puguin causar problemes als avions durant les maniobres d’enlairament o aterratge.
Aquesta suposada anella que connectarà corredors biològics inclourà el parc agrari del delta i els espais naturals. A més, està previst donar suport econòmic als pagesos que en els seus camps tinguin presència important d’aus. Es tracta que els agricultors puguin cobrar també per produir biodiversitat», expliquen des de la conselleria.
Fons ambiental
¿D’on sortiran els diners per gestionar els nous espais humits? El pla d’ampliació inclou la creació d’un fons econòmic amb finalitats ambientals per part d’Aena. Equivaldrà al 10% de la inversió (de 3.200 milions d’euros) i s’invertirà per al pla de protecció del delta.
Modificació de la Ricarda
L’allargament de la pista del mar obligarà a «reconfigurar», en paraules del Govern, la llacuna de la Ricarda. El braç sud desapareixerà i s’ampliarà la llacuna cap al nord, perquè la làmina d’aigua sigui la mateixa. «Es millorarà la llacuna hidrològicament i ecològicament, però no ornitològicament», detallen des del Departament.
Els deures pendents amb Europa
En aquests moments, Europa té un expedient obert pel mal estat del delta del Llobregat. La Comissió Europea va advertir el 2021 que s’havien de posar en marxa diverses solucions per gestionar correctament la Xarxa Natura 2000.
La principal queixa d’Europa és que el pla de compensacions de l’última ampliació de l’aeroport, fa més de 20 anys, no s’ha complert, cosa que ha propiciat la degradació de la zona. Aquell document el va redactar, llavors com a assessor, l’ornitòleg Jordi Sargatal, que ara, com a secretari de Transició Ecològica del Govern, lidera de nou el pla de compensacions.
De tot el que exigia Europa en la carta del 2021, encara queden tasques pendents. Han començat a renaturalitzar-se uns antics pàrquings i el Govern d’Aragonès va aprovar l’ampliació de la ZEPA. Però encara falta aprovar un pla de gestió per al delta i restaurar una última zona d’aparcament.
Notícies relacionadesEl Govern confia que aquestes accions, sumades al pla de compensacions per a la nova ampliació, convencin Europa, no només per donar llum verda al projecte, sinó per tancar l’expedient obert actualment. Malgrat envair una part de la Ricarda, des de l’Executiu destaquen que es toca menys d’un 2% de l’actual ZEPA.
Els dirigents catalans s’inspiren en les ampliacions dels aeroports de Rotterdam i Anvers, que també van afectar espais protegits, per aconseguir el vistiplau d’Europa. La diferència és que en el cas del Prat, abans, és necessari resoldre els greuge ambientals i les promeses incomplertes acumulades durant més de dues dècades.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Riu Llobregat Medi ambient sostenibilitat Aeroport de Barcelona El Prat de Llobregat Ecologia
- Famosos La connexió entre Shakira i Alejandro Sanz va en augment: «L’escenari cremava»
- Guia pràctica ¿Què fer si et toca un Euromillones i ets l'únic encertant?
- Jerseis de IAIOS per vestir joves
- Premi de literatura catalana Aida Sunyol guanya el BBVA Sant Joan amb la seva primera novel·la, una tragicòmedia sobre la desorientació emocional i afectiva de la trentena
- El nou centre VHIR Vall d’Hebron guanya el premi FAD d’arquitectura
- El ple El TC no esperarà que el TJUE es pronunciï sobre l’amnistia, com demanava el PP, el Senat i diversos magistrats
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- Comissió al Parlament El Govern actualitzarà el model d’immersió lingüística després de detectar un retrocés del català a les aules
- Protecció de la infància a Catalunya Drets Socials anuncia la creació d’una comissió mixta de la nova DGAIA i els Mossos per prevenir casos de «depredadors»
- Noves mesures Catalunya restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres educatius