Què són les proves TMA de la Covid, l’alternativa a la PCR per entrar a Espanya
Sanitat accepta el resultat negatiu dels tests d’Amplificació Mediada per Transcripció als ports i aeroports

GRAFCAT4908 EL PRAT (BARCELONA) 23 11 2020 - Una viajera a su llegada al aeropuerto de El Prat de Barcelona este lunes cuando los viajeros que lleguen a Espana por via aerea o maritima procedentes de paises con indices de coronavirus considerados de riesgo deberan presentar desde hoy una prueba PCR negativa realizada 72 horas antes para poder entrar en el pais ademas de someterse a los controles ya establecidos para poner freno a la pandemia EFE Alejandro Garcia /
L’Amplificació Mediada per Transcripció (TMA) és un test molecular, creat per la companyia Grifols, per detectar la presència del virus SARS-CoV-2 al plasma, la sang i mostres respiratòries. La forma en què s’agafa la mostra és molt similar a la de la PCR: mitjançant un hisop o bastonet dins el nas, i té el mateix nivell de fiabilitat.
El procés de detecció del virus consisteix a crear múltiples còpies de seqüències genètiques úniques i específiques del virus, de manera que la seva detecció es fa de manera ràpida i més precisa. Els resultats poden tardar menys de 3,5 hores.
Per poder fer el diagnòstic, les mostres s’han de processar a les màquines Phanter –un analitzador de biologia molecular automatitzat per a diagnòstic clínic– que la mateixa empresa ofereix, segons explica Grifols mitjançant un comunicat.
Diferències tècniques entre proves
Tot i que per als pacients les diferències són pràcticament inexistents, en l’aspecte tècnic sí que hi ha diferències.
La prova PCR, d’una banda, es basa en l’anàlisi de restes de l’ADN del coronavirus i pot arribar a tardar unes quatre hores. En canvi, la prova TMA es basa en la replicació de l’ARN –tot i que l’ADN conté la informació genètica, és l’ARN el que permet que sigui compresa per les cèl·lules–, per la qual cosa es redueix el temps d’obtenció del resultat.
A més, el cost: la prova TMA és una mica més econòmica que la PCR, que ronda els cent euros.
La TMA i la PCR, proves acreditatives als aeroports
El BOE ha publicat aquest dijous algunes modificacions: a l’entrada a Espanya per aeroports i ports des de països de risc, a banda d’una PCR negativa es pot acreditar la negativitat de la Covid amb un test molecular TMA. A més, els menors de sis anys queden exempts de provar que no tenen la malaltia.
També es permet presentar les proves en francès i alemany, i no només en castellà o anglès com fins ara. També es pot aportar una traducció al castellà, feta per un organisme oficial, amb un document acreditatiu en qualsevol altre idioma.
Espanya exigeix la prova negativa a 28 països d’Europa
Notícies relacionadesEspanya exigeix la PCR negativa a les persones procedents de 28 països d’Europa, com Alemanya, França, Itàlia, Portugal i el Regne Unit, i de 37 països més, com el Marroc, feta 72 hores abans de l’arribada. Tots els passatgers internacionals amb destinació final a Espanya s’hauran de sotmetre a un control sanitari abans d’entrar al país, que podran incloure la presa de temperatura, un control documental i un control visual sobre l’estat del passatger.
En el cas dels viatgers que procedeixen d’un país o zona de risc hauran d’acreditar la PCR negativa feta en les 72 hores prèvies a l’arribada, i en cas contrari s’hauran de sotmetre’s a fer-se la prova que estableixin els serveis de sanitat exterior.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- Agressió sexual El Conservatori del Liceu aparta el professor acusat de tocaments
- Fiasco Mundial
- Entre dimarts i dijous Catalunya activa per primera vegada aquest any el seu sistema d’avisos per calor extrema
- Ábalos va acudir a Aldama per arreglar un problema als baixos de casa seva
- L’avís Cerdán a Koldo: "Dic que et cuidis, mira de col·locar la família"
- Tempesta política Les 12 hores més frenètiques de Koldo
- Tempesta política Junts dona aire a Sánchez, però li exigeix «garanties» per continuar recolzant-lo
- ERC promet ser "exigent", però no demanarà eleccions