CRISI SANITÀRIA INTERNACIONAL

El Covid-19 canvia l'atenció mèdica: les visites virtuals pugen un 70%

El CatSalut impulsa les videoconsultas entre metge i pacient, cosa que permet «afinar» els diagnòstics

El nou model ha arribat per quedar-se, tenint en compte que la població conviurà temps amb el virus

undefined53142513 pacient videoconsulta esther sastre200416155824

undefined53142513 pacient videoconsulta esther sastre200416155824

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

La pandèmia de coronavirus ha canviat, de manera radical, el model d’atenció al pacient. Els centres s’hi estan adaptant per atendre més telemàticament. A Catalunya, aproximadament el 70% de les visites que abans es feien de manera presencial durant aquesta crisi s’estan realitzant virtualment. Acudir al centre de salut o a l’hospital, una cosa que no sempre és necessària, suposa en aquests moments un risc de contagi. I tenint en compte que el virus seguirà entre nosaltres durant un temps encara incert, és molt possible que aquest nou model hagi arribat per quedar-se.

El Servei Català de la Salut (CatSalut) acaba d’implantar una nova eina de videoconsulta a tots els centres d’atenció primària (CAPs) del territori, cosa que permet a metge i pacient parlar. I, el que és més important, veure’s en directe. Es tracta d’un sistema molt similar a l’Skype, ja que funciona mitjançant ‘webcams’. Es veuran beneficiades, principalment, aquelles persones amb problemes crònics que necessiten un seguiment mèdic, però que, no obstant, han d’evitar els desplaçaments.

Les xifres reflecteixen el gran canvi de model: si abans d’aquesta crisi sanitària, els CAPs atenien diàriament unes 135.000 visites presencials, 14.500 de telefòniques i unes mil e-consultes diàries, ara, en temps de Covid-19, les visites presencials són unes 18.000 de diàries; les telefòniques, unes 86.000, i les e-consultes, unes 17.000. Aquestes noves videoconsultes van començar com a prova pilot fa una setmana: des d’aleshores se n’han fet ja unes 1.300. Només aquest matí, se n’han produït un total de 395. De moment, no tots els CAPs tenen webcams’. Entre aquesta setmana i la següent, aquest sistema s’acabarà de desplegar a tots els centres de salut catalans.

«Fa quatre anys que teníem implantat un model d’atenció no presencial mitjançant consultes telefòniques i eines com l’e-consulta i La Meva Salut», explica Òscar Solans, metge de capçalera i responsable de l’estratègia TIC del CatSalut. «Ara, amb les videoconsultes, hem fet un pas més, però tot segueix integrat en la mateixa estació de treball del professional», afegeix.

Afinar en els diagnòstics

Aquest sistema permet als sanitaris veure els pacients confinats o que viuen lluny, així com «afinar» una mica més en els diagnòstics. «Als CAPs prioritzem l’atenció a pacients amb patologies respiratòries o cròniques. Als crònics els seguim de forma virtual, amb videoconsulta i e-consultes», explica Solans. El metge selecciona, a través de la seva agenda, aquells pacients que necessita veure a través de l’ordinador.

Filippo Cecchini, de 44 anys i veí de Barcelona, és un dels pacients que ja han estrenat aquestes videoconsultes. «Vaig tenir un problema amb la mà perquè tenia una vena inflada. Fa un mes vaig contactar amb el meu metge, però no vaig poder anar al CAP pel Covid-19», relata. Per a ell, era difícil explicar-li al metge què li passava; l’especialista necessitava veure-ho. No n’hi havia prou només amb l’explicació.

«La videoconsulta m’ha donat moltíssima tranquil·litat. Necessitava que el metge em veiés; no sabia si podia ser una trombosi»

Filippo Cecchini

Pacient amb flebitis

«Poques setmanes després continuava tenint dolor; no se me n’anava. No sabia què fer. Vaig mirar de contactar amb el metge, però continuava sense tenir la capacitat d’entendre el problema», afegeix. Al cap de pocs dies, el mateix metge li va trucar per explicar-li que s’estava provant la possibilitat de fer una videoconferència.

Notícies relacionades

«Em va enviar un ‘link’. Va ser molt simple; vaig trigar poca estona», explica Cecchini. A través de la ‘webcam’ el metge va poder veure-li la mà. I llavors va arribar el diagnòstic: «Tinc una flebitis [una inflamació de les venes] a la mà esquerra. Fa una mica de mal, no és greu, però he de seguir el tractament». Cecchini qualifica de «molt bona» la videoconsulta i diu ser conscient que «anar al CAP en aquests moments no és la millor opció».

Assegura, a més, que aquesta nova eina li ha donat «molta tranquil·litat», després d’estar setmanes «sense saber què fer». «Vaig estar preocupat; no sabia si podia ser una trombosi. Això m’ha tranquil·litzat moltíssim», conclou.

¿Com funcionen les videoconsultas?

Es necessita només un telèfon mòbil amb correu electrònic o un ordinador amb accés a Internet que tinguin un navegador Chrome, Firefox o Motzila.

El sanitari enviarà un correu electrònic amb un enllaç al pacient i li notificarà dia i hora de la videoconsulta. Per accedir-hi, s’ha de clicar directament en l’enllaç uns minuts abans de l’hora proposada mitjançant un dispositiu amb càmera, altaveu i micròfon.

El pacient s’haurà d’autentificar amb el CIP de la seva targeta sanitària i amb un PIN que rebrà per missatge de text. Una vegada fet tot això, ja podrà iniciar una videoconsulta amb el seu metge o infermera.