CRISI SANITÀRIA INTERNACIONAL

Coronavirus: Catalunya permetrà un acompanyant en el moment final de la vida

El Govern habilitarà un permís perquè els familiars puguin contactar diàriament amb els pacients amb Covid-19

parra-pixelar

parra-pixelar / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Govern permetrà que una persona acompanyi en el moment final de la vida una persona gran o un malalt i que els familiars puguin contactar diàriament amb els pacients ingressats en hospitals, pavellons i hotels per la Covid-19. Aquest permís per acompanyar familiars a punt de morir arriba després de tres setmanes de confinament, en què pràcticament totes les persones mortes pel coronavirus, 2.908 fins ahir, ho han fet en la més completa solitud.

Aquest canvi s’emmarca en el pla anunciat per la Conselleria de Salut per garantir la comunicació, informació i contacte amb familiars de pacients hospitalitzats i el recolzament a la salut emocional dels ciutadans en el marc de la pandèmia del coronavirus, ha informat el Departament en un comunicat aquest dimarts.

El projecte, liderat des del Servei Català de la Salut, té per objectiu coordinar i desplegar totes les accions «de forma equitativa per tot el territori», va explicar aquest dilluns la consellera de Salut de la Generalitat, Alba Vergés.

Comunicació diària

El document detalla que aquesta comunicació ha de ser diària i que es tracta d’un dret que s’ha de garantir sigui quina sigui la patologia i la ubicació del malalt, fent especial menció als casos crítics.

El pla d’acció detalla cinc models d’atenció: atenció de contactes estrets; atenció de malalts domiciliaris; informació de pacients ingressats en hospitals, pavellons, hotels habilitats o Fira Salut; pacients crítics, i èxits.

També contempla que es garanteixi una comunicació directa entre malalt i familiar, sigui per missatgeria, telèfon o videoconferència, i el contacte entre el personal mèdic i els familiars ha de ser diari i ha de proporcionar tota la informació sobre l’evolució clínica del pacient, sempre que aquest l’autoritzi.

En aquells pacients que se’ls apliquin mesures de confort pal·liatiu avançat, se’ls possibilita fer una trucada telemàtica a través de dispositius mòbils.

A més, el pla recomana facilitar la visita a un familiar quan es tracti de pacients que estiguin en les seves últimes hores de vida; malalts amb diversitat funcional i pacients amb crisi d’ansietat.

Centres privats

La directora de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del Servei Català de la Salut, Rosa Romà, ha explicat que els principals objectius són garantir la informació i el contacte dels familiars i acostar a la ciutadania el coneixement i la cura de la salut emocional.

«La instrucció no només recau en les entitats proveïdores habituals del sistema sanitari, sinó també en els centres privats i els nous dispositius de salut», ha concretat Romà.

La gerent de la Gerència de Gestió d’Usuaris del Servei Català de la Salut, Maria Jesus Labordena, ha afirmat que les circumstàncies d’aïllament i de prevenció, «juntament amb el sobreesforç dels professionals sanitaris, fan molt difícil que aquesta comunicació sigui sempre possible».

Notícies relacionades

Ha afirmat que s’haurà «de dotar de recursos tècnics, com dispositius mòbils, tauletes que ho facilitin i permetin aquest contacte pròxim».

A més, s’ha creat una Comissió de Salut Emocional, Apoderament i Acompanyament de la Ciutadania, amb la qual s’impulsaran accions de seguiment psicològic, sanitari, assistencial i comunicatiu de les persones afectades per la pandèmia del coronavirus i de familiars que han perdut algú.