ESTUDI D'ISGLOBAL
BCN evitaria 700 morts anuals si es despleguessin les 500 'superilles'
Aquest model urbanístic reduiria la contaminació, el soroll del trànsit i els efectes de l'illa de calor
Augmentarien l'esperança de vida en 200 dies de mitjana per persona i estalviaria 1,7 mil milions d'euros a l'any

undefined45315446 barcelona 03 10 2018 barcelona superilla del190904180110 /
Barcelona podria evitar cada any un total de 667 morts prematures si el projecte municipal de construir 503 ‘superillas’ s’apliqués en la seva totalitat, segons un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per La Caixa, publicat a ‘Environment International’. No obstant, de moment, a la ciutat aquest programa que veta zones senceres de la ciutat al cotxe només existeix a sis districtes: Poblenou, Sant Antoni, Horta, Gràcia, Les Corts i Sants.
Segons l’autora primera de l’estudi i investigadora d’ISGlobal, Natalie Mueller, l’objectiu d’aquest treball ha sigut avaluar l’«impacte» de les ‘superilles’ si fossin implementades a Barcelona. «Les superilles suposen la recuperació de l’espai públic per a la ciutadania, la creació de més zones verdes i un ús més gran del transport públic», explica Mueller a aquest diari. L’estudi reflecteix que aquestes 667 morts prematures menys es deurien a la disminució dels nivells de contaminació atmosfèrica (NO2), a la reducció del soroll del trànsit i a la mitigació dels efectes de l’illa de calor.
«S’ha de tenir en compte que les dades que presentem són només estimacions i que la metodologia feta servir compta amb limitacions, per la qual cosa els resultats han de ser presos amb cautela. Més enllà de les xifres concretes, el que aquest estudi demostra és que les intervencions de planificació urbana i del transport, com les superilles, tenen implicacions importants per a la salut pública», afegeix Mueller.
El model de ‘superilles’,
equivalent a Madrid Central, suposa una intervenció en la salut pública
El model de ‘superilles’ es va desenvolupar amb l’objectiu de recuperar espai públic, així com per posar solució als alts nivells de contaminació de l’aire i la falta d’espais verds a Barcelona. El concepte va ser creat per BCNecologia, que dirigeix Salvador Rueda. L’estudi publicat ara, que ha comptat amb la col·laboració de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i de BCNecologia, és el primer que realitza una estimació dels impactes en salut d’aquest projecte d’intervenció urbana i de transport.
«Aquest model urbanístic, que posa el ciutadà al centre, ja existeix en altres ciutats. És l’equivalent, per exemple, a Madrid Central. Són una intervenció en la salut pública, una cosa que encara no té la consideració que deuria», explica Mueller. Per això per ella, és «important» aplicar aquest model de ‘superilles’ per tot Barcelona.
Impacte en salut
Seguint la metodologia pròpia d’un estudi d’impacte en salut (HIA, per les seves sigles en anglès), l’equip científic va realitzar un càlcul estadístic per quantificar els canvis que la creació de les 503 ‘superilles’ produiria en els nivells de contaminació atmosfèrica (NO2), soroll procedent del trànsit, activitat física, superfície d’espais verds i temperatures de la ciutat. Posteriorment, van combinar les evidències científiques disponibles sobre la relació entre cada un d’aquests cinc factors i la mortalitat amb les dades actuals d’exposició a cada un d’aquests i de morts per causes naturals a Barcelona.
Les estimacions resultants indiquen que el projecte original de les ‘superilles’ podria prevenir 667 morts prematures a l’any, augmentar l’esperança de vida en gairebé 200 dies de mitjana per persona i permetre un estalvi econòmic anual d’1,7 mil milions d’euros. Els beneficis més notables per a la salut provindrien de la reducció delsnivells de contaminació de l’aire (291 morts prematures evitables anuals), seguit del soroll del trànsit i la mitigació dels efectes de l’illa de calor (163 i 117 morts prematures previngudes, respectivament).
Només a l’Eixample, un increment de vegetació evitaria 60 morts anuals
Amb la implementació del projecte en la seva integritat, els nivells mitjans anuals de contaminació atmosfèrica per NO2 es reduirien un 24% i els nivells de soroll de trànsit disminuirien un 5,4%. Així mateix, el transport privat motoritzat es reduiria considerablement i, dels gairebé 1.190.000 viatges que es produeixen cada dia entre setmana en l’actualitat, s’estima que prop de 230.000 es passarien a realitzar en transport públic i actiu (amb bicicleta i/o a peu). L’estudi estima que aquest canvi en les modalitats de transport suposaria un augment en l’activitat física que resultaria en 36 morts prematures evitades.
Quant a espais verds, malgrat no comptar amb prou dades per quantificar els beneficis a tota la ciutat, sí que es va estimar que només a l’Eixample l’increment de vegetació esperat permetria evitar 60 morts prevenibles a l’any. Els espais verds són d’especial importància per a la salut urbana, sobretot en llocs com Barcelona, amb una gran densitat de població, una escassetat general d’espai i en un context de crisi climàtica.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos