Anar al contingut

INICIATIVA

Neix el grup Janus, que recollirà l'experiència dels metges com a malalts

Aquesta iniciativa, impulsada pel Col·legi de Metges de Barcelona, és "pionera" a Europa

L'objectiu és "humanitzar" el sistema sanitari a través del testimoni dels professionals de la salut

Beatriz Pérez

Neix el grup Janus, que recollirà l'experiència dels metges com a malalts

STEPHANE MAHE

Humanitzar el sistema sanitari i apoderar el pacient. Són els principals objectius del grup Janus, creat per tres metges que, després d’haver patit una malaltia greu i haver sigut també pacients per un temps, aporten la seva pròpia experiència per proposar millores. De moment, al grup s’hi han unit ja uns 12 professionals de diferents branques de la salut.

Àlvar Agustí, director de l’Institut Respiratori de l’Hospital Clínic de Barcelona; Manel Escobar, radiòleg de la Vall d’Hebron; i Domingo Escudero, neuròleg del Clínic, són els tres fundadors d’aquest grup que ha sigut presentat aquest dijous al Col·legi de Metges de Barcelona (COMB). Arran d’una entrevista conjunta publicada a 'La Vanguardia' fa dos anys en què explicaven la seva experiència com a malalts, aquests metges van posar fil a l’agulla per crear aquest grup, el nom del qual fa al·lusió a Jano, déu de la mitologia romana amb dues cares. En aquest cas, simbolitza la cara del metge i del malalt.

"És una iniciativa única a tot Europa. Neix de la vivència del metge a l’altre costat de la taula, perquè aporti reflexions i propostes per millorar el sistema sanitari. La nostra finalitat última és servir els pacients", ha destacat Jaume Padrós, president del COMB.

"Una altra perspectiva"

El portaveu del grup Janus, Àlvar Agustí, ha explicat que fa anys va estar dos mesos a l’UCI del Clínic per una malaltia que li impedia moure’s i parlar. "Ser metge i estar malalt ens fa veure el sistema des d’una altra perspectiva", ha assegurat Agustí. "Per exemple, jo em vaig adonar que la part de l’hospital que més veu un pacient és el sostre. Per això els boxs de les noves urgències del Clínic estan ara pintats de colors".

Agustí també ha posat com a exemple la importància d’empatitzar amb el pacient i poder "tocar-lo" quan l’informa de la malaltia que té. De fet, "tocar" el pacient és la mancança del sistema sanitari que ell més destaca. "Després de la meva experiència, em va semblar que la taula de la meva consulta em separava del pacient, creava una barrera. Així que hem dissenyat una taula rodona per poder estar-hi més a prop. Això ha tingut tant d’èxit que ja s’estan estenent aquestes taules a més consultes". Són exemples "senzills i sense cost" que els pacients "aprecien". 

També el doctor Escobar ha explicat la seva experiència. "El 2012 em vaig autodiagnosticar un càncer de pàncrees. I si soc aquí és gràcies al nostre sistema sanitari, que fa miracles com aquest", ha dit. Els fundadors de Janus han incidit que el grup no busca la crítica del sistema, sinó la seva millora perquè això repercuteixi en l’experiència dels pacients. Escobar recorda que, quan va veure per primera vegada que el tumor disminuïa, va manifestar la seva alegria, però un oncòleg el va frenar. "Bé, bé, ja veurem si et curaràs", li va dir. "Per a mi –ha relatat Escobar–, això va ser duríssim. Janus busca no només la humanització dels espais, sinó també de la comunicació amb els malalts".

El grup Janus, que es presentarà oficialment aquest dijous a les set de la tarda a la seu del COMB, organitzarà reunions periòdiques per debatre temes específics i publicarà un informe anual de recomanacions ("no ordres", ha matisat Agustí) del grup, que serà difós pel COMB i que es posarà a disposició dels professionals i de les autoritats sanitàries de Catalunya.

Temes: Médicos