ABOCADORS DE RUBÍ

El TSJC estima els recursos presentats contra l'abocador de can Carreras

Les sentències declaren nul·les les autoritzacions d'ampliació dels codis de residus i de volum sol·licitades per l'empresa Grupo FSM Vertispania SL

archivo-can-carreras

archivo-can-carreras

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha dictat tres sentències referents a l’abocador de can Carreras de Rubí, que declaren nul·les les tres autoritzacions d’ampliació dels codis de residus i de volum que va sol·licitar l’empresa Grupo FSM Vertispania SL, titular de can Carreras.

Això comporta la inexistència d’aquesta autorització des de la data en què es va atorgar i fixa l’obligació de tornar la instal·lació a l’estat anterior a les autoritzacions de les modificacions.

La Plataforma Rubí Sense Abocadors valora les sentències com una «molt bona notícia», tot i que recorda que encara admeten recurs per part de l’empresa titular. D’altra banda, veuen difícil que el retrocés en l’estat de la instal·lació que indiquen les sentències pugui dur-se a terme. «S’ha de tornar a l’estat anterior dels canvis de codis i treure alguns tipus de residus, però és molt difícil perquè està tot barrejat», expliquen.

Conflictes des del 2012

El gener del 2012, l’empresa Grupo FSM Vertispania SL va obtenir autorització ambiental per a l’activitat de dipòsit de residus no perillosos a l’abocador de can Carreras –abans era d’inerts–. L’Ajuntament de Rubí va impugnar aquesta autorització, però la sentència dictada pel TSJC no va ser favorable al consistori, ja que va desestimar el recurs.

Mentrestant, el Grupo FSM Vertispania SL va presentar diferents modificacions, qualificades com a no substancials, de l’esmentada autorització davant la Direcció General de Qualitat Ambiental de la Generalitat.

El febrer del 2012 va sol·licitar un increment de volum de 248.000 tones, que posteriorment va haver de rebaixar fins a les 24.950 tones, en virtut del criteri de la ponència ambiental. El gener del 2013 va presentar una nova modificació no substancial per a l’ampliació, en més de 50 tipus, dels codis de residus. I el maig del 2013 en va formular una altra novament per a l’ampliació dels codis de residus en un tipus més. Les tres han sigut declarades nul·les de ple dret.

Segons l’Ajuntament de Rubí, aquestes modificacions sol·licitades pel Grupo FSM Vertispania SL havien de ser qualificades com a modificacions substancials i així ho va exposar en la via administrativa davant la Generalitat de Catalunya, en el requeriment previ i, posteriorment, en seu judicial.

Segons el consistori, el fraccionament de les sol·licituds i la proximitat a les dates de l’autorització inicial (gener del 2012) perseguien «evitar el fet de sotmetre’s a un procediment molt més complex, rigorós i garantista dels drets ambientals, com és el cas de les modificacions substancials».

Hi pot haver recurs de cassació

«Les sentències dictades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya estimen íntegrament els recursos presentats per l’Ajuntament de Rubí i reprodueixen els arguments esgrimits pel consistori, que van ser corroborats per la prova pericial judicial: que el fraccionament de les modificacions per qualificar-les com a no substancials es va fer en frau de llei i per evitar l’avaluació ambiental», expliquen des de l’ajuntament.

Notícies relacionades

La sentència no és ferma, ja que hi pot haver recurs de cassació. El tribunal ha enjudiciat les tres modificacions de manera conjunta, tot i que cada una és objecte d’un plet.

Més notícies de Rubí en l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

Temes:

Ajuntaments