On Catalunya
Succés insòlit
VÍDEO: Un cetaci mort i encallat a la platja de Barcelona
Els agents rurals no tenen clar si es tracta d’una balena o d’un dofí, però fa més de cinc metres
El cos d’un cetaci de més de cinc metres va ser trobat ahir dissabte a última hora de la tarda al costat d’una escullera de la Barceloneta. Concretament a l’espigó de la platja de Sant Miquel de Barcelona, al qual només es pot arribar nedant. A les 18 hores, la Guàrdia Civil i Salvament Marítim transportaven ja el cetaci mar endins, segons fonts consultades per aquest diari.
L’animal era a la vora oposada als banyistes, de manera que des de la sorra no es podia albirar. Per aquest motiu, aquest diumenge, gairebé un dia després de trobar-lo, ningú sabia a la platja que a pocs metres d’on es banyaven jeia el colpidor cadàver d’un cetaci en descomposició.
Un portaveu del cos d’Agents Rurals de la Generalitat ha explicat a aquest diari que els seus experts, que encara no han pogut examinar amb detall l’exemplar, desconeixen de quina espècie es tracta.
A simple vista sembla un dofí. Però és blanc i massa gros per ser un dofí. I a l’observar la cua i veure’n la dimensió fa l’efecte que es tracta d’una balena, potser una cria. De moment, mentre les autoritats aclareixen a qui li correspon acudir a recollir el cos, la Unitat de Platges de la Guàrdia Urbana de Barcelona ha restringit l’accés als banyistes.
Embolic competencial
Malgrat que des de les vuit de la tarda d’ahir dissabte les administracions sabien de la presència del cetaci en aigües barcelonines, i que la televisió Betevé ha informat de la troballa aquest diumenge al matí, a primera hora de la tarda l’animal continuava entre les onades de l’espigó, gronxat per l’onatge i sota l’atenta mirada de les gavines, que de moment no li han clavat el bec.
Des de l’Ajuntament de Barcelona s’apunta que ha de ser la Guàrdia Civil l’encarregada de moure l’animal perquè compta amb recursos per portar a terme aquesta tasca i perquè jurisdiccionalment el que passa a les aigües incumbeix l’institut armat. Tanmateix, des dels Agents Rurals es matisava que no estava tan clar a qui li corresponia actuar i que es no pot descartar que finalment fos a la Guàrdia Urbana. El cetaci era a l’aigua, però encallat a l’espigó.
Des de la Guàrdia Civil, per la seva banda, s’admetia que estava sent complicat decidir qui ha d’actuar. Quan gairebé feia 24 hores des que es va trobar, embarcacions de l’institut armat i Salvament Marítim han procedit a retirar l’animal. Eren més o menys les sis de la tarda.
La necròpsia
Notícies relacionadesEl més probable és que el cetaci, que podria fer uns quants dies que és mort i es troba en estat de descomposició, acabi al Centre de Recuperació d’Animals Marins (CRAM) en el qual els Agents Rurals podran practicar una necròpsia. L’examen forense permetrà aclarir si es tracta d’un dofí o d’una balena i, sobretot, donarà llum sobre la naturalesa de la mort. Potser ajuda a comprendre també com ha acabat a l’escullera de la platja de Sant Miquel, un desenllaç poc habitual.
Els cetacis freqüenten les aigües de la costa catalana entre el març i el juny, especialment les balenes rorquals, que utilitzen les aigües del Garraf com a zona d’alimentació, però no solen veure’s tan a prop de la platja i menys encara a la ciutat de Barcelona
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- FRE A LA DESPOBLACIÓ El miracle del poble de Palència que guanya 62 veïns en un any i busca pobladors catalans: «ens diuen que no arriben a final de mes»
- Salut La supercentenària Maria Branyas mantenia "la microbiota d’una adolescent"
- Empreses El gegant nord-americà Johnson & Johnson estudia desembarcar a Barcelona
- Tot queda en només un ensurt
- El disgust Una lesió que serà una lliçó de vida
- Furgonetes i camionetes Més de la meitat dels transportistes dóna positiu en un control de drogues a Barcelona
- Emergències Protecció Civil realitzarà el 30 de setembre una prova del sistema ES-Alert a Tarragona, l'Ebre i el Penedès
- ACTUALITAT BLAUGRANA Joan Garcia es lesiona el menisc: sis setmanes de baixa aproximadament
- Assemblea General de l’ONU Netanyahu a l’ONU: «No hem acabat encara»
- III JORNADES EMPRESARIALS DE S’AGARÓ 2025 Nuria Mas (IESE) alerta que només un 11% de les 383 recomanacions de l’informe Draghi sobre competitivitat s’han posat en marxa