On Catalunya
Succés insòlit
VÍDEO: Un cetaci mort i encallat a la platja de Barcelona
Els agents rurals no tenen clar si es tracta d’una balena o d’un dofí, però fa més de cinc metres
El cos d’un cetaci de més de cinc metres va ser trobat ahir dissabte a última hora de la tarda al costat d’una escullera de la Barceloneta. Concretament a l’espigó de la platja de Sant Miquel de Barcelona, al qual només es pot arribar nedant. A les 18 hores, la Guàrdia Civil i Salvament Marítim transportaven ja el cetaci mar endins, segons fonts consultades per aquest diari.
L’animal era a la vora oposada als banyistes, de manera que des de la sorra no es podia albirar. Per aquest motiu, aquest diumenge, gairebé un dia després de trobar-lo, ningú sabia a la platja que a pocs metres d’on es banyaven jeia el colpidor cadàver d’un cetaci en descomposició.
Un portaveu del cos d’Agents Rurals de la Generalitat ha explicat a aquest diari que els seus experts, que encara no han pogut examinar amb detall l’exemplar, desconeixen de quina espècie es tracta.
A simple vista sembla un dofí. Però és blanc i massa gros per ser un dofí. I a l’observar la cua i veure’n la dimensió fa l’efecte que es tracta d’una balena, potser una cria. De moment, mentre les autoritats aclareixen a qui li correspon acudir a recollir el cos, la Unitat de Platges de la Guàrdia Urbana de Barcelona ha restringit l’accés als banyistes.
Embolic competencial
Malgrat que des de les vuit de la tarda d’ahir dissabte les administracions sabien de la presència del cetaci en aigües barcelonines, i que la televisió Betevé ha informat de la troballa aquest diumenge al matí, a primera hora de la tarda l’animal continuava entre les onades de l’espigó, gronxat per l’onatge i sota l’atenta mirada de les gavines, que de moment no li han clavat el bec.
Des de l’Ajuntament de Barcelona s’apunta que ha de ser la Guàrdia Civil l’encarregada de moure l’animal perquè compta amb recursos per portar a terme aquesta tasca i perquè jurisdiccionalment el que passa a les aigües incumbeix l’institut armat. Tanmateix, des dels Agents Rurals es matisava que no estava tan clar a qui li corresponia actuar i que es no pot descartar que finalment fos a la Guàrdia Urbana. El cetaci era a l’aigua, però encallat a l’espigó.
Des de la Guàrdia Civil, per la seva banda, s’admetia que estava sent complicat decidir qui ha d’actuar. Quan gairebé feia 24 hores des que es va trobar, embarcacions de l’institut armat i Salvament Marítim han procedit a retirar l’animal. Eren més o menys les sis de la tarda.
La necròpsia
Notícies relacionadesEl més probable és que el cetaci, que podria fer uns quants dies que és mort i es troba en estat de descomposició, acabi al Centre de Recuperació d’Animals Marins (CRAM) en el qual els Agents Rurals podran practicar una necròpsia. L’examen forense permetrà aclarir si es tracta d’un dofí o d’una balena i, sobretot, donarà llum sobre la naturalesa de la mort. Potser ajuda a comprendre també com ha acabat a l’escullera de la platja de Sant Miquel, un desenllaç poc habitual.
Els cetacis freqüenten les aigües de la costa catalana entre el març i el juny, especialment les balenes rorquals, que utilitzen les aigües del Garraf com a zona d’alimentació, però no solen veure’s tan a prop de la platja i menys encara a la ciutat de Barcelona
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Drets laborals Renúncies per venjança: la tendència que més temen les empreses
- Pablo Gil, economista: "Això és el que has de fer per invertir si guanyes 1.000 euros al mes"
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- Cas Koldo L’Anaís, la «model» que va intentar amagar un disc dur d’Ábalos a la Guàrdia Civil: «Som amics. Amistat pura i dura»
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Innovació tecnològica Espanya postula Móra la Nova per acollir una gigafactoria europea d’IA
- Infraestructures ferroviàries Una complexa arquitectura jurídica i operativa
- Infraestructures ferroviàries La futura Rodalies no podrà prendre decisions sense el vot de la Generalitat
- Seguretat Trump critica a Espanya que "paga molt poc" com a membre de l’OTAN
- Acord d’Associació UE-Israel "Indicis" de violació de drets humans a Gaza