Actuació del Tribunal de Comptes
Investiguen l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per pagaments sense justificar de 21,7 milions
L’organisme assenyala que té 53 oficines en ambaixades sense personal tècnic suficient i assegura haver posat mitjans per evitar nous endarreriments
El Tribunal de Comptes ha nomenat una delegada instructora perquè determini la responsabilitat comptable en què hagi pogut incórrer l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional (AECID) per no haver justificat a temps pagaments per més de 21,7 milions d’euros, segons es va comprovar en la Declaració sobre el Compte General de l’Estat –amb la qual l’organisme comprova d’ofici el funcionament de l’Administració–, de l’exercici del 2023, segons una interlocutòria a què ha tingut accés EL PERIÓDICO.
Després de comprovar-se la falta de justificació de pagaments de diferents quanties per un import total de 21.709.052 euros, tant la Fiscalia davant el Tribunal de Comptes com l’Advocacia de l’Estat van instar la investigació, perquè el simple retard en la justificació d’imports ja pot donar lloc a responsabilitat comptable.
No obstant, després de l’estudi de les al·legacions presentades per l’organisme públic, tant el ministeri públic com els serveis jurídics de l’Estat van canviar de criteri i van entendre que s’havia de decretar l’arxivament. L’Agència Espanyola de Cooperació Internacional havia justificat el retard en la «complexitat de la xarxa de l’AECID», amb 53 oficines de cooperació adscrites a ambaixades amb «un personal tècnic que resulta insuficient», per justificar a temps els pagaments realitzats arreu del món.
En qualsevol cas, conscient de la necessitat de resoldre-ho, afegia que el 2024 havia posat en marxa una nova estructura per a això, amb una Sotsdirecció de Control de Procediments i Gestió de Riscos per reforçar les capacitats de control i seguiment de l’Agència per justificar els comptes.
De 52 a 21
Les al·legacions miraven d’evitar una investigació en més profunditat –com l’acordada–, i assenyalaven que l’import lliurat entre el 2016 i el 2023 que es trobava pendent de justificació el mes de juliol passat era de 52.398.981 euros, «una suma inferior en un 22% a l’establert pel Tribunal de Comptes» per a ells, que, segons la seva opinió, hauria d’arribar a 67,2 milions. Afegia que part dels comptes inclosos en la revisió no haurien d’estar-ho perquè encara estaven en termini legal de rendiment. D’aquesta manera en la Declaració només estaria com a pendent de justificació el 32% del recollit: 21.709.052 euros.
La interlocutòria assenyala, en canvi, que aquestes al·legacions descriuen «la missió que desenvolupa» l’AECID, «la seva escassetat de mitjans i els seus esforços normatius, organitzatius i funcionals per millorar-ne el funcionament intern i la gestió dels pagaments per justificar», però «no desvirtuen la realitat que va justificar l’obertura d’aquestes diligències», que és la falta de justificació de pagaments per «una xifra òbviament rellevant».
En la resposta de l’agència no s’aporta «informació sobre l’estat de la tramitació dels expedients» sota sospita o sobre les raons específiques de l’incompliment dels terminis establerts per retre comptes anualment, en què s’acumula ja un retard d’un any i set mesos.
Notícies relacionadesDavant un import com aquest, no aprofundir en les indagacions per assegurar la justificació de tots els pagaments pendents podia deixar la porta oberta que alguna quantitat no arribés a quedar prou justificada, una cosa que resultaria difícil d’entendre sobretot quan el Tribunal de Comptes s’ocupa de fiscalitzar quantitats a partir de 2.000 euros en petits municipis per l’ús donat a subvencions.
Per això la Secció d’Enjudiciament va entendre que el més convenient era remetre les actuacions a la delegada instructora perquè ella realitzés una anàlisi més exhaustiva d’aquests pagaments i la seva justificació. Ella serà qui tingui l’última paraula respecte a si s’ha de jutjar l’organisme públic o no, en funció de si aprecia indicis de responsabilitat comptable o els descarta, perquè tots els diners públics gastats estan plenament i correctament justificats.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- En el punt de mira de Trump Marlen, cubana a Barcelona: "Ens és indiferent si Cuba s’ha d’annexionar als EUA"
- Últims dies Adif buida l’aparcament i tanca amb una tanca el perímetre per a l’enderroc imminent de l’antiga estació centenària de La Sagrera
- Vaga als centres educatius Laia Codina i Anna Vilar, de l'Assemblea de Docents: "Hem de replantejar el sistema tenint en compte els qui som a primera fila"
- Iniciativa a Girona La base de Sant Climent, escola de corresponsals de guerra
- Metges s'afegeixen a les protestes dels mestres a Girona: "No voldria que un cirurgià m'operés després de vint hores treballant"
