Canvis al reglament
El Parlament assumeix que serà la JEC la que apartarà Borràs i tomba la proposta del PSC per cessar-la
La JEC decideix avui si deixa Laura Borràs sense escó al Parlament
Les claus de la reforma del reglament del Parlament que proposen ERC i la CUP

La majoria del Parlament assumeix que serà la Junta Electoral la que acabarà expulsant Laura Borràs de la institució amb la retirada imminent del seu escó i, per tant, ha rebutjat tramitar la proposta del PSC per incorporar un mecanisme de revocació al reglament de la Cambra. La JEC s’ha reunit aquest dimecres a la tarda amb el cas de la líder de Junts a sobre la taula, però no farà pública la decisió fins aquest dijous. Una trobada que ha coincidit amb el debat parlamentari, on els socialistes, que necessitaven el vot d’ERC, han vist com finalment els republicans, s’alineaven amb l’esmena a la totalitat de Junts per frenar una reforma que no consideren prioritària i que han criticat per haver sigut dissenyada ‘ad personam’.
El PSC ha lamentat que la majoria parlamentària hagi decidit prescindir d’una eina que defensa que hauria d’existir per poder apartar un càrrec elegit per la Cambra si es produeix una pèrdua de confiança. En realitat, una mena de moció de censura aplicable als membres de la Mesa. La reforma que sí que ha prosperat ha sigut la impulsada per ERC i la CUP per frenar el discurs de Vox i blindar el vot telemàtic de Lluís Puig, que ara vota gràcies a la fórmula extraordinària habilitada per la Mesa per esquivar el Tribunal Constitucional.
El diputat socialista i primer secretari de la Mesa, Ferran Pedret, ha carregat contra el «bloqueig polític que allarga inexplicablement» la provisionalitat en la qual es troba la presidència de la institució des de la suspensió de Borràs i ha criticat com aquesta situació «erosiona» i «debilita» el Parlament. De poc ha servit que s’obrís a incloure esmenes per deixar clar els requisits per impulsar la revocació i les majories necessàries per fer-ho i impedir «abusos per majories conjunturals» que permetessin, per exemple, que una majoria independentista expulsés els càrrecs no independentistes de la Mesa amb una simple votació.
ERC i la CUP han fet front comú amb Junts i no han subscrit la proposta, que ha quedat descartada. Els comuns sí que s’han mostrat partidaris de tenir una via per poder actuar davant l’«atrinxerament» de Borràs a la presidència, i també Ciutadans han considerat «raonable» el mecanisme. Que s’hagi tombat no vol dir que el PSC renunciï definitivament a les seves propostes. Els socialistes, com els comuns, sí que han acceptat tramitar la reforma del reglament del Parlament proposada per ERC i la CUP i avançada per EL PERIÓDICO, però han avisat que presentaran esmenes parcials per intentar introduir la seva proposta de moció de censura aplicable als membres de la Mesa.
Regularització del vot de Lluís Puig
El text de republicans i cupaires, que sí que continua la tramitació, permetrà obrir el meló del reglament que pretén oficialitzar el vot del diputat de Junts Lluís Puig en plena pugna amb el Tribunal Constitucional. Fa unes setmanes el TC va tornar a anul·lar la delegació de vot del parlamentari –que viu a Bèlgica des del 2017– i ERC se les va haver d’enginyar per poder compatibilitzar-ho sense desobeir el tribunal. Així, la Mesa va activar un mecanisme perquè pogués votar temporalment de manera telemàtica, una fórmula que ja ha sigut recorreguda altre cop per part del PSC, que considera que incompleix l’actual reglament.
Segons l’actual normativa del Parlament, només es pot demanar el vot delegat en cas d’«hospitalització, malaltia greu o incapacitat prolongada» i no es permet en cap supòsit la modalitat telemàtica. La proposta d’ERC i la CUP proposa introduir el vot telemàtic i ampliar els supòsits del vot delegat davant situacions d’«especial gravetat» i el seu ús quedaria a discreció de la Mesa, que hauria d’analitzar si està «prou justificat».
Junts ha acceptat tramitar el text, però de mala gana i mostrant-se crític amb aquesta reforma, malgrat que beneficia uns dels seus membres. Durant el debat, el diputat Jaume Alonso Cuevillas s’ha mostrat partidari d’introduir la participació telemàtica al Parlament, però considera que hauria d’haver arribat molt abans i que només s’ha posat en marxa per «no desobeir» el Constitucional. «Tant de bo hagués servit per investir el president Puigdemont», ha etzibat.
Contra els discursos d’odi
Notícies relacionadesLa mateixa reforma també inclou la prohibició dels discursos d’odi, que busca limitar alguns dels posicionaments que Vox fa a la Cambra catalana. L’actual reglament contempla l’expulsió d’un diputat en cas de pronunciar «paraules ofensives adreçades a les institucions públiques, a un altre membre del Parlament o a qualsevol altra persona». Però es tracta d’un plantejament molt genèric, que deixa a la presidència de la Cambra un ampli marge d’interpretació. Per això, la proposta d’ERC i CUP és molt més explícita i proposa prohibir i sancionar també els «discursos d’odi o intolerants». En aquest punt, inclouen tot allò que «inciti a la discriminació per raó de gènere, orientació sexual, creences, ideologia, origen, condició social, ètnia, llengua o discapacitat».
L’extrema dreta ha acusat els grups proponents de «totalitaris» i ja ha avisat que demanaran empara al Tribunal Constitucional. «Són aprenents de censors, no ens poden censurar», ha exclamat el portaveu del partit, Joan Garriga.
Política Catalunya Parlament PSC PSC Junta Electoral Central (JEC) Laura Borràs Junts per Catalunya
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?