Debat sobre l’aeroport

ERC i el PSC descarten l’opció de construir una pista de l’aeroport al mar

L’impacte mediambiental de construir al Mediterrani allunya socialistes i republicans del pla

ERC i el PSC descarten l’opció de construir una pista de l’aeroport al mar

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Xabi Barrena
Xabi Barrena

Periodista

Especialista en informació sobre el Govern de Catalunya, de ERC y en el seguiment de l'actualitat del Parlament.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Ni el partit en el Govern, ERC, ni el primer partit de l’oposició (i el gran valedor de tornar a posar l’ampliació de l’aeroport sobre el tapet), el PSC veuen amb bons ulls la proposta de construir una pista per a l’aeroport del Prat al mar. Les dues forces, i el Govern, mantenen un discurs públic de màxim respecte envers la proposta, portada a terme per un grup d’experts, entre el qual hi ha economistes i enginyers, però fora de micro són una mica més expedits i deixen entreveure clarament que descarten aquesta opció.

Les estretors per a l’operativa de l’aeroport del Prat venen de lluny. Ja el 2008, els empresaris de Femcat es van fixar en la pista sobre el mar que va construir Hong Kong a les instal·lacions de Check Lap Tok i la van veure com una alternativa possible. Tot i que, això sí, costosa. La construcció de l’aeròdrom xinès, que també inclou la terminal de Norman Foster, és la segona obra d’enginyeria més cara de la història.

En aquell moment, l’associació que presidia Joaquim Boixareu assegurava que Barcelona podia arribar als 100 milions de passatgers el 2020 si disposava de les infraestructures necessàries. Temps després, i havent-se descartat per l’alt cost econòmic (uns 2.500 milions d’euros) i ambiental, l’alternativa de fer una pista davant la costa ha tornat a aparèixer. De fet, fonts de Presidència van assegurar divendres que la proposta és com una altra i que, com la resta, «s’estudiarà i debatrà» en el marc de la comissió tècnica, però que en cap cas es pot assenyalar que es vegi «amb bons ulls». «Cal estudiar-ho tot», van assenyalar aquestes veus.  

Després que sortís a la llum la proposta a les pàgines de ‘La Vanguardia’, ERC va donar un matís diferent a les paraules del Govern. «Dir que s’està estudiant és exagerat. Es tracta d’una proposta d’un grup d’amics», va assenyalar una font a la qual, més que voler contradir l’Executiu, se li atribueix més llibertat de moviments que la que, per raó institucional, tenen els seus correligionaris al Palau de la Generalitat.

Reacció sibil·lina

Un exemple de l’anterior és la sibil·lina reacció en la premsa quan es va fer pública la proposta. Aquest dissabte, fonts de Presidència han assenyalat que «el posicionament del president és conegut i que ja l’ha expressat en diverses ocasions. Ell ha sigut molt clar sobre el futur de l’aeroport i el model aeroportuari i transport que necessita el país. I celebra totes les propostes, que s’han d’estudiar i debatre». I sembla difícil que qui està en contra d’asfaltar la Ricarda vegi plausible asfaltar el Mediterrani.

ERC, al llarg del dia, fonts republicanes han afegit que «aquesta és una de les propostes que provenen de l’àmbit privat. Esquerra té i desgranarà el seu propi model, basat en l’eficiència i gestió de proximitat d’una infraestructura estratègica per al país. I qualsevol proposta haurà de respondre imperativament a criteris de sostenibilitat ambiental, racionalitat econòmica i consens social i territorial». Sobre la proposta concreta, els republicans han assenyalat que «genera dubtes molt importants sobre aquests paràmetres».

Gairebé descartat

Per la seva banda, el PSC, el gran valedor de tornar a posar l’ampliació de l’aeroport sobre el tapet, en la recent negociació pressupostària ha expressat escepticisme dissabte envers la proposta. Des del punt de vista polític, consideren que la comissió tècnica està justament per debatre la idoneïtat de cada proposta, però des del punt de vista tècnic i mediambiental, els socialistes catalans pràcticament ho descarten.

Notícies relacionades

Fonts de la direcció del partit argumenten que en els últims anys ja s’han exposat altres plantejaments similars en els quals han vist acreditat no només la complexitat de la infraestructura, sinó també l’impacte sobre el fons marí i el litoral. A més, des de l’àmbit econòmic, avisen que no té sentit fer per 2.100 milions el que es pot fer per 400 milions menys. I és que el pla d’Aena, ara en mans socialistes, en preveu 1.700 d’inversió per a l’aeròdrom barceloní.

El líder del PSC, Salvador Illa, ha assegurat aquest dissabte que és «més beneficiós allargar una pista que fer-ne una de nova sobre el mar». Al seu torn, l’alcaldable a Barcelona pels socialistes, Jaume Collboni, ha adduït que la solució per al futur de l’aeroport «ha de ser la més eficient des del punt de vista econòmic i la que generi menys impacte mediambiental, i aquesta solució no compleix cap dels dos requisits».