Enquesta preelectoral del GESOP
Sondeig eleccions Barcelona: un de cada quatre barcelonins prefereixen Trias com a alcalde
El candidat de Junts i Maragall són els alcaldables més valorats i els únics que aproven
Enquesta: Trias surt al capdamunt, però es manté el pols a quatre a BarcelonaESPECIAL MULTIMÈDIA | Les grans batalles electorals del 2023

Sembla que l’experiència és un grau per a l’electorat barceloní. Amb 80 anys acabats de fer, Ernest Maragall, vencedor de les últimes eleccions municipals, intentarà de nou desplaçar Colau després d’un mandat en què, malgrat liderar l’oposició, ha recolzat els principals projectes del govern municipal. Amb només tres anys menys que el candidat d’ERC, Xavier Trias torna al ‘ring’ amb el repte d’adaptar el seu històric pedigrí convergent a l’estratègia combativa de Junts, que ja no ha de pagar la hipoteca de l’aliança amb els republicans però que no ha aixecat cap a Barcelona en aquests quatre anys.
Doncs bé, Maragall i Trias són els alcaldables més ben valorats, segons l’enquesta preelectoral de Barcelona del GESOP. Tots dos obtenen una nota de 5,6 que els converteix en els únics candidats que aconsegueixen aprovar. Per contra, l’alcaldessa Ada Colau suspèn amb un 4,2. L’aspirant de Barcelona en Comú es presenta per tercera vegada als comicis després d’haver aconseguit aprovar, gràcies a ERC, tots els seus pressupostos. Però els problemes de la ciutat li han passat factura i, per primera vegada al baròmetre municipal, més de la meitat dels barcelonins qualifiquen de dolenta o molt dolenta la seva gestió.

A Colau la supera fins i tot qui fins ara ha sigut el seu primer tinent d’alcalde, el socialista Jaume Collboni, que gairebé toca l’aprovat amb un 4,9 malgrat ser bastant menys conegut per la ciutadania: la notorietat del candidat del PSC és del 70%, quan en el cas de l’alcaldessa supera el 98%.
El sotrac que ha provocat l’entrada de Trias en la carrera per l’alcaldia té la seva explicació, sobretot, en l’alta valoració que manté l’exalcalde de CiU més enllà de les fronteres de Junts, entre el conjunt de l’electorat. Tant és així que ha aconseguit canviar les preferències dels barcelonins: el 23,5% dels entrevistats prefereixen Trias com a alcalde, i supera en quatre punts Colau (19,7%) i en més de 10 punts Maragall i Collboni. Si fa quatre anys s’imposava a les urnes el candidat d’ERC, ara només un de cada 10 ciutadans advoquen per ell com a alcalde. Cal ressenyar que el 34% dels sondejats no es defineixen per cap alcaldable.

La transversalitat en els suports a Trias és una de les dades que criden més l’atenció de l’enquesta. És qui registra una fidelitat més gran entre els seus propis votants (80%), però el prefereixen també com a alcalde, fins i tot per sobre dels seus respectius candidats, els electors d’ERC i del PP. En aquesta resposta, els entrevistats solen decidir les seves preferències en funció de les possibilitats reals que atorguen a cada candidat, cosa que significa que gairebé un terç de votants d’Esquerra donen més opcions de ser alcalde a Trias (31,8%) que a Maragall (30,3%).
A més, Trias no només és el candidat més ben valorat pels seus propis votants (7,8), sinó que també aprova entre els del PSC i els d’ERC. Colau, en canvi, suspèn en tots els electorats excepte en el seu i aquesta alta fidelitat li permet situar-se en segon lloc en preferències per a l’alcaldia. El rebuig que genera entre la resta de votants és el seu obstacle més gran. De fet, dels quatre principals aspirants, la líder de Barcelona en Comú és la que obté pitjor nota i l’única que només aprova entre els seus propis votants.
El doble perfil de Maragall, independentista i d’esquerres, li permet gaudir també d’una important transversalitat i és l’únic alcaldable que aprova en els quatre principals electorats (ERC, Barcelona en Comú, PSC i Junts) i fins i tot entre els votants de la CUP. En canvi, el socialista Collboni només passa del 5 entre els que recolzen el seu partit i els que voten Colau. De fet, és l’únic candidat que té menys suport en preferències per a alcalde (8,5%) que la seva formació en intenció directa de vot (12,1%).
Però més enllà dels quatre principals candidats, la carrera cap al 28-M la disputen cinc aspirants més: Daniel Sirera (PP), Anna Grau (Cs), Eva Parera (Valents), Basha Changuerra (CUP) i Gonzalo de Oro-Pulido (Vox). Els seus graus de coneixement entre els barcelonins disten molt dels dels seus contrincants, però, malgrat això, la candidata de la CUP supera Colau en valoració per una dècima: 4,3. Parera, actual regidora, arriba al 4 i treu millor nota que l’acabat de designar Sirera (3,8).

En tots aquests electorats són majoria els que no s’inclinen per cap alcalde preferit. Però els que sí que n’assenyalen algun, mentre que els votants de la CUP es divideixen entre Colau i Maragall, els del PP, Cs i Vox es queden amb Trias.
Si busquem quin és l’alcalde o alcaldessa preferit a cada districte, la ciutat es parteix per la meitat amb una línia divisòria que respon a l’eix esquerra-dreta i, en paral·lel, a la renda per càpita de cada zona. Cinc districtes prefereixen Trias, quatre Colau i un Maragall. Sarrià-Sant Gervasi, Eixample, Les Corts, Gràcia i Sants-Montjuïc aposten pel candidat de Junts. Ciutat Vella, Sant Martí, Nou Barris i Horta-Guinardó es decanten per l’actual alcaldessa. Sant Andreu opta per l’aspirant d’ERC.
Fitxa tècnica del sondeig
-Empresa responsable: GESOP.
-Tècnica d’investigació: Entrevistes telefòniques.
-Àmbit d’estudi: Barcelona.
-Població: Majors d’edat empadronats i amb dret a vot.
-Mostra: 801 entrevistes.
-Tipus de mostreig: Proporcional per districtes i amb quotes creuades de sexe i edat.
-Marge d’error: +/– 3,5% sota el supòsit de m.a.s. en universos infinits, màxima indeterminació estadística (p=q=0,5) i un nivell de confiança del 95%.
-Treball de camp: Del 23 al 25 de gener del 2023.
Daniel Sirera Barcelona Enquestes Jaume Collboni Eleccions municipals Ada Colau Xavier Trias Enquesta GESOP Ernest Maragall
- Previsió meteorològica L’Aemet ja avisa per al cap de setmana: això passarà a Espanya en les pròximes hores
- Oferta ocupació pública 2023 Sanitaris, docents, Mossos: així es distribueixen les 14.000 places que la Generalitat traurà a oposició
- Assetjament a les aules Intent de suïcidi d’un estudiant a Barcelona: «Ni el professor ni ningú em va ajudar davant el ‘bullying’»
- Operació a Sau Els pescadors han capturat una tona de peixos al pantà de Sau
- Art ocult Reapareix un mural dels anys 80 que estava amagat als passadissos del metro de Barcelona
- Primera plana de l’edició impresa La portada d’EL PERIÓDICO del 26 de març del 2023
- Futbol Espanya goleja a Noruega a la que Joselu activa el pla b (3-0)
- Kings League: partits, equips classificats i jugadors, en directe
- Conflicte a l’est Guerra Rússia - Ucraïna avui: última hora de la guerra un any després de la invasió de Putin
- Kings League Piqué anuncia una nova norma en la prèvia de la ‘final four’ de la Kings League