Servei d’atenció telefònica

El Govern torna a treure a concurs el 061 per un màxim de 95 milions d’euros

  • L’acord actual amb Ferrovial venç abans que Salut compleixi la promesa d’integrar el servei

  • La plantilla critica l’incompliment dels pactes després de la vaga i amenaça de denunciar la conselleria

El Govern torna a treure a concurs el 061 per un màxim de 95 milions d’euros

Ferran Nadeu

5
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Redactora

Especialista en informació del Parlament de Catalunya, seguint l'actualitat política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La internalització del telèfon 061 Salut Respon va ser una de les promeses amb les quals el Govern de Pere Aragonès va intentar desencallar l’aprovació dels Pressupostos de 2022. Primer hi va recórrer per persuadir la CUP i, després del veto cupaire, va mantenir la promesa intacta amb els comuns, que van certificar el seu suport al projecte i van salvar els comptes. Tanmateix, més de sis mesos després que les xifres entressin en vigor, encara no s’ha produït la integració del servei, la plantilla no sap res sobre aquestes gestions i l’Executiu preveu una nova licitació per quan venci l’actual, el 5 de juliol.

Per al nou contracte, el Departament de Salut té reservats fins a 95,5 milions d’euros per a quatre possibles anys més de gestió externalitzada (dos com a ordinaris i dos més com a prorrogables), segons figura en les previsions de contractació pública de la Generalitat analitzades per EL PERIÓDICO.

Fonts de Salut consultades per aquest diari asseguren que l’objectiu de la nova licitació «pont» es fa «amb l’objectiu que l’oficina per a l’estudi de l’atenció telefònica no sanitària –creada el 12 d’abril– pugui avaluar els requeriments de la internalització» i que aquest futur acord «tindrà en compte els pactes de sortida de la vaga del 061 i les millores salarials del 112», així que afirmen que la voluntat d’integració es manté intacta.

De moment, les línies telefòniques del 061, per les quals aquests dies passen des de consultes covid fins a accidents de trànsit, les opera Ferrovial. Aquesta empresa va assumir el servei l’1 d’octubre de 2018 per dos anys i, amb ell, un milionari contracte de 17,6 milions d’euros que s’ha anat prorrogant i ampliant, especialment després de la irrupció de la pandèmia. El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) va firmar amb Ferrovial «el servei d’atenció i gestió de la demanda assignada al centre coordinador de l’empresa pública» d’urgències, la Central de Coordinació Sanitària (CECOS), que, fins ara, amb les modificacions incorporades, ja arriba als 44 milions d’euros sense IVA, segons consta en el registre públic de contractes.

L’actual licitació venç el 5 de juliol, la internalització no s’ha dut a terme i el Govern ha de recórrer a alguna fórmula d’emergència per evitar que els telèfons del 061 deixin de funcionar. Ja que aquest nou contracte de 95,5 milions per als pròxims anys, si bé està previst en concurs obert, encara no ha sigut adjudicat.

La plantilla està inquieta, desconcertada per l’increment de treball que ha implicat la reactivació de la vida social que conviu amb el recent repunt de contagis covid. És per això que aquest dimecres el comitè d’empresa preveu demanar explicacions per escrit a la Conselleria de Salut sobre l’estat de la internalització i, a menys que la resposta sigui convincent i explícita, es personaran dilluns al Departament de Treball per denunciar Salut per vulneració del dret de vaga. Ja que un dels compromisos adquirits per la conselleria el 2 de desembre del 2021 –en paral·lel als Pressupostos– per desconvocar les vagues en curs va ser la internalització del servei.

El pacte, ¿truncat?

L’acord solemnitzat entre el Govern i els comuns diu literalment que «tenint en compte la pròxima finalització del contracte actualment vigent del servei 061 Salut Respon i la seva estreta relació amb el dret a la salut, l’Executiu manifesta la seva voluntat, una vegada finalitzi el contracte actualment vigent, de passar a gestionar de manera directa, mitjançant el Departament de Salut, almenys aquells serveis que actualment presta el 061 Salut Respon qualificats d’interès sanitari de cara a la ciutadania». Una redacció molt similar a la de l’acta subscrita en la mediació al Departament de Treball amb els sindicats vaguistes.

Fins ara la licitació del servei del 061 s’ha realitzat habitualment en terminis de dos anys i amb possibilitats de pròrroga. El contracte vigent va començar l’1 d’octubre de 2018 per un import de 17,6 milions d’euros per dos anys, però l’esclat de la covid-19 va forçar una primera modificació per allargar l’acord, des del 14 de març fins al 12 de maig de 2020, per una suma de 4,2 milions d’euros més (el 23,88% de l’import inicial del contracte). En aquella prolongació es contemplava un complement per a la millora de les condicions salarials i es va acabar prorrogant fins al 31 de juliol d’aquell mateix any.

Ja el setembre de 2020 es va prorrogar per dos anys més el servei (de l’1 d’octubre de 2020 fins al 30 setembre de 2021) per 17,6 milions més, el mateix import que dos anys abans. Però al mig, el gener de 2021, va patir canvis: en un primer moment es van fixar 1,6 milions d’euros i després un altre milió d’euros.

¿Qui s’emportarà el contracte?

Notícies relacionades

Més de dos anys després, i a falta de pocs dies perquè finalitzi, el SEM contempla en les seves previsions de licitacions per a aquest 2022 fins a 95,5 milions d’euros per adjudicar el servei d’atenció i gestió. Una licitació molt més alta per les condicions pactades per la vaga i la covid, ja que, entre 2018 i 2022, l’any de servei es va pagar a 11 milions d’euros i ara es preveu pagar-ne 23 milions si s’acaba executant en quatre anys, una opció que fonts de la conselleria descarten perquè confien a internalitzar el servei abans.

El «contracte pont» serà un procediment obert a la concurrència de diverses empreses, tot i que Ferrovial parteix com a favorita per capacitat de gestió en comparació amb els seus potencials competidors i per l’experiència acumulada en aquestes tasques durant els últims anys, segons apunten fonts del sector. El grup Norte, que fins al 2021 gestionava la línia del 112, va entrar en concurs de creditors i firmes com Konecta, Atento i Ilunion, pesos pesants del ‘call center’, no tenen experiència prèvia en aquest servei.