Servei d’emergència

La cinquena onada de la Covid agreuja el col·lapse dels telèfons del 061

  • Els sindicats denuncien que Ferrovial, l’empresa gestora del servei, aquest estiu nega vacances en vista de l’excés de feina i clamen perquè sigui la Generalitat qui l’assumeix directament

  • «Fa un any i mig que estem escoltant que la gent es mor... estem molt cremats», afirma un treballador

L’Hospitalet de Llobregat 12/09/2011 Sala central del Servei Emergències Mèdiques de Catalunya SEM donde están ubicadas las Enfermeras del SEM que atienden a los pacientes telefónicamente en la Sala central del Servei Emergències Mèdiques de Catalunya SEM Las que aparecen es porque quisieron salir en la foto, otras no Foto Josep Garcia

L’Hospitalet de Llobregat 12/09/2011 Sala central del Servei Emergències Mèdiques de Catalunya SEM donde están ubicadas las Enfermeras del SEM que atienden a los pacientes telefónicamente en la Sala central del Servei Emergències Mèdiques de Catalunya SEM Las que aparecen es porque quisieron salir en la foto, otras no Foto Josep Garcia / Delegaciones

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els telèfons del 061 han estat tota la pandèmia traient fum, però aquesta cinquena onada ha agreujat especialment el col·lapse del servei d’atenció d’emergències català. Les línies SEM actualment reben una mitjana de 30.000 trucades al dia, quan abans de la pandèmia l’habitual eren 6.000 trucades, segons confirmen des de la direcció. I d’aquestes se’n perden una mitjana de 1.500, arribant a pics de més de 3.000, segons denuncien els sindicats, per falta de mans i l’alta temporalitat a la plantilla de Ferrovial, l’empresa que gestiona l’externalització d’aquesta atenció telefònica. També que part dels 1.200 treballadors (el 75% eventuals) que formen aquest servei no podran fer vacances aquest estiu, després de diversos mesos d’alta activitat, ja que l’empresa rebutja contractar més gent i les hi nega per evitar agreujar el col·lapse de les línies.  

«Estem en màxima afluència de la Covid, i s’hi sumen les intoxicacions etíliques, accidents de trànsit, agressions... S’ha recuperat la vida més o menys normal, però la Covid segueix a l’alça», diuen fonts de la CGT.

Des de la direcció del SEM confirmen aquesta xifra de 30.000 trucades al dia, que n’han arribat a ser fins a 60.000 en dies d’especial complicació. També insisteixen que totes les trucades de màxima urgència s’estan atenent i que les que es podrien perdre estan relacionades amb tràmits o consultes no urgents. «S’acaben atenent, però hi ha trucades de prioritat 0 –la màxima, equivalent a una agressió, una ferida d’arma blanca o un infart– que han d’esperar fins a tres minuts a ser ateses i valorades. Perquè no tenim mans», repliquen des dels sindicats. 

Sense vacances

«Exigeix molta concentració. La tensió no és física, és mental. Acabes de treballar esgotat. Jo em llevo l’endemà sense ganes de fer res. Hi ha gent que plora durant la jornada, perquè en la primera atenció et poden explicar coses molt dures i tots tenim família i recordem algú. Fa un any i mig que estem escoltant que la gent es mor... estem molt cremats», explica un treballador. Aquest mes el SEM ha tornat a habilitar un servei d’atenció psicològica a la sala per atendre els mateixos treballadors del servei, tant de primera atenció telefònica com el personal mèdic.

Els sindicats denuncien que malgrat aquesta tensió, l’empresa està negant a molts treballadors agafar vacances aquest estiu. «El conveni estableix que tenim dret a 14 dies de vacances en període estival, però hi haurà molta gent que se’n quedarà sense i això provoca alts nivells d’estrès», afirmen des de la UGT. «No es donen els nivells suficients de cobertura, ens diuen. Però això no és un argument vàlid. Les vacances són un dret reconegut, si l’empresa no té prou nivells de cobertura ha de contractar més gent», afirmen aquestes mateixes fonts. També es queixen que Ferrovial no respecta els descansos en caps de setmana alterns pactats.

Fonts consultades de l’empresa asseguren complir el que estipula el conveni i emfatitzen que el 061 «es tracta d’un servei més que necessari per a la ciutadania en un moment tan delicat d’emergència sanitària com el que estem vivint». Des de la direcció del SEM afirmen «categòricament» que el personal mèdic, que treballa braç a braç amb el d’atenció telefònica sí que farà vacances. «S’ha prioritzat el descans i en cap cas es denegaran vacances», afirmen aquestes mateixes fonts.  

Model «en transició»

Notícies relacionades

Les centrals consultades coincideixen que els problemes que denuncien no estan tan lligats amb la gestió diària de Ferrovial, sinó amb el fet que aquest servei estigui externalitzat. «Abans hi hvia Atento o Qualite i hauria passat el mateix», apunten des de la CGT. Ferrovial va guanyar la licitació del servei, per la qual de moment s’ha emportat un mínim de 30,5 milions d’euros. Segons aquest model, la rotació a les plantilles és molt elevada. «Fan contractes d’uns sis mesos, 10 a tot estirar. Després aquesta gent se’n va al carrer per no caure en frau i n’entren d’altres. L’eventualitat no és d’ara, abans ja la teníem. El que passa és que ara en són molts més», expliquen des de la UGT.

L’externalització d’aquesta part del servei, que es regeix pel conveni del telemàrqueting però està considerat com a essencial, ha sigut motiu de polèmica durant els últims mesos. Fins al punt que el Parlament ha arribat a votar, el 22 de juliol, una moció que insta el Govern a assumir directament el servei per garantir unes condicions laborals millors. La moció va sortir aprovada, amb el recolzament dels integrants del Govern, ERC i Junts. No obstant, actualment hi ha un procés en marxa de prelicitació per renovar un any més Ferrovial (o qui guanyi el concurs). ¿S’arribarà a culminar aquesta pròrroga d’un any? Fonts consultades del SEM es limiten a afirmar que el model està «en transició coincidint amb la nova direcció».