Sánchez insta els independentistes a recolzar el Pressupost davant de la pressió del carrer
L'Executiu central confia que ERC i PDECat atenguin els catalans que exigeixen millors serveis públics
La ministra d'Hisenda recorda que el Govern perdrà 2.200 milions si no s'aproven els Comptes

jcarbo46001031 pedro sanchez181123202725 /
El Govern central no tira encara la tovallola delsPressupostos i observa amb expectació la que podria ser la seva última oportunitat per tirar-los endavant, sobretot quan la decisió política de portar els comptes al Congrés o prorrogar directament els de Mariano Rajoy encara no ha sigut adoptada. El gabinet de Pedro Sánchez té la mirada posada en l’esclat de protestes socials a CatalunyaCatalunya i confia que aquesta pressió ciutadana faci reflexionar ERC i PDECat perquè recolzin els números del 2019. En plena vaga de metges, estudiants, professors i funcionarios, els tres ministres amb més pes polític de l’Executiu han sortit aquest dijous a instar les forces independentistes a validar el projecte pressupostari per acabar amb les retallades.
La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va recordar que si els comptes tiressin endavant (per a la qual cosa necessiten els vots dels diputats independentistes) el Govern disposaria de 2.200 milions d’euros 2.200 milionsper abordar la millora dels serveis públics. Aquesta xifra incorpora 989 milions més en lliuraments a compte, així com uns altres 339 milions per a la correcció del desfasament de la participació de les autonomies en la recaptació de l’IVA o 350 milions per complir la sentència de la disposició addicional tercera i l’acord per finançar els Mossos d’Esquadra, entre altres qüestions.
"Espero que entenguin que més enllà del desafiament territorial hi ha qüestions que hem de resoldre amb urgència, i això requereix uns nous Pressupostos", ha assenyalat després de lamentar "la contradicció" de les forces independentistes, que demanen més finançament però es neguen a recolzar els comptes públics.
Empatia
També la vicepresidenta, Carmen Calvo, va instar ERC i PDECat a recolzar uns Pressupostos que "seran bons per a Catalunya" perquè donaran la possibilitat de revertir les retallades dels últims anys en matèries de tant impacte com la sanitat o l’educació.
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, va demanar als independentistes que assumeixin el que els catalans estan demanant al carrer. "N’hi ha prou simplement amb tenir una mica d’empatia i no estar obstaculitzant res", va plantejar.
Amb un clima de protesta social a Catalunya acabat d’emergir, fonts de l’Executiu central expressen la seva esperança que ERC i PDECat siguin permeables a aquestes reclamacions i se senten a negociar. "Això ha de fer-los pensar", opinen.
Notícies relacionadesEn tindrien prou que els grups independentistes rebutgin presentar una esmena pròpia a la totalitat del projecte de llei del Govern -si finalment porta el text a les Corts- o a recolzar les que puguin presentar altres partits. Això permetria al Govern central salvar el primer escull i avançar en la recerca d’acords que es podrien materialitzar en esmenes parcials.
Mentrestant, la Moncloa amb dos escenaris: Ultima els Pressupostos com si haguessin de ser presentats (lliga serrells amb Units Podem i encarrila les converses amb el PNB), mentre prepara el 'pla b' (aprovar les mesures estrella via decret, sense portar els comptes al Congrés).
PDECat ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Catalunya Pressupostos Generals de l'Estat Govern María Jesús Montero
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- L’estabilitat de la legislatura Puigdemont i Junqueras donen aire a Sánchez abans de reprendre el curs
- Incendis Castella i Lleó analitzarà les empreses adjudicatàries que fan servir peons forestals sense formació
- Congrés mundial a Barcelona Els microbis ja s’adapten al canvi climàtic: biòlegs detecten en hospitals un fong híbrid resistent a la calor
- Fiscalitat Sorpresa a Hisenda: el cobrament d’impostos pels guanys dels fons d’inversió es dispara el 20%
- Desconfiança L’oposició de Barcelona qüestiona els preparatius per acollir el Tour 2026: «Desconfien dels seus propis tècnics»
- Apunt Obrir-se al mar de debò