Els comptes del 2026
Montero, una pedra a la sabata
"La seva doble condició com a ministra i candidata [a les eleccions andaluses] condiciona les seves decisions", afirma Oriol Junqueras. El republicà confessa que prefereix un altre interlocutor per negociar el finançament singular de Catalunya i demana a Sánchez que actuï si vol que ERC recolzi els Pressupostos.

Oriol Junqueras fa tres dies seguits que adverteix, en plena calma d’agost, que no s’asseurà a negociar els pressupostos –ni estatals ni catalans– mentre els socialistes no moguin fitxa amb el finançament singular de Catalunya. I, per tant, també fa tres dies que el líder d’ERC assenyala la que consideren la principal responsable del desacord: la vicepresidenta i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero.
"La seva doble condició com a ministra i candidata condiciona les seves decisions", va assegurar ahir Junqueras en declaracions a Catalunya Ràdio, en les quals també va admetre que preferiria que fos un altre l’interlocutor per abordar els termes pactats en matèria de finançament. No va especificar qui, però sí que va instar el president del Govern central a actuar. "És Sánchez qui ho ha de resoldre. Ha decidit que algunes de les seves ministres siguin candidates a eleccions autonòmiques", va afirmar.
Eleccions perdudes
I va anar una mica més enllà. Va insinuar que Montero no està del tot d’acord amb aquest destí pel qual preveu deixar el Govern quan s’acosti la data dels comicis andalusos, segons va reconèixer ella mateixa. "Envia algunes de les seves ministres a eleccions, quan tot sembla indicar que perdran, i pot ser que elles no estiguin contentes. Pot ser", va deixar anar. Fonts de la direcció d’ERC asseguren que ser la cap de llista a Andalusia "havent beneficiat els catalans no la beneficia" i que per aquest motiu Montero es mostra reticent a complir els compromisos en matèria de finançament que es van pactar per a la investidura de Salvador Illa.
Tanmateix, Junqueras no ha reclamat directament ni en públic ni en privat a Sánchez que rellevi Montero. De fet, els republicans reconeixen que personalment les relacions són bones per més que els resultats no siguin els desitjats i que, en tot cas, és qüestió de mesos que sigui substituïda.
Les insistents declaracions de Junqueras posant en dubte la voluntat d’arribar a acords de Montero sorprenen en la Moncloa. La relació amb ERC, expliquen els col·laboradors de Sánchez, és "magnífica". En qualsevol cas, fonts de la Moncloa rebutgen que les paraules del seu líder puguin canviar res. "Montero compta amb el suport al 1.000% del president. És la seva persona de confiança", conclouen.
Notícies relacionadesERC, mentrestant, avisa que els socialistes estan a "anys llum" d’aconseguir el seu suport per als Pressupostos. Que s’hagi postergat al 2028 la recaptació de l’IRPF per part de la Generalitat i que el Govern no s’hagi vinculat al compliment del principi d’ordinalitat són dues qüestions que incomoden a la seu del carrer de Calàbria.
En tot cas, els republicans estan disposats a continuar negociant i emplacen el Govern a fer més passos si volen Pressupostos. "De moment, sembla que no els vulguin, perquè si de veritat els volguessin estarien fent tot el possible per complir la capacitat recaptatòria de l’Agència Tributària de Catalunya", va etzibar Junqueras. Aquesta posició impacta en l’estabilitat del Govern de Salvador Illa, que no contempla tornar a prorrogar els comptes del 2023.
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- L’entrada d’una massa d’aire fred posa en alerta Catalunya
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Sylt, l’illa de la ‘pijería’ alemanya