'Mossos per la independència', en el focus de la Guàrdia Civil
Membres d'aquest corrent nascut en el si del cos policial van fantasiejar amb ressuscitar 'Terra Lliure'
Xats de Telegram d'aquest col·lectiu evidencien les seves intencions de desobeir l'1-O i col·laborar amb la DUI

zentauroepp40409026 barcelona 2 10 2017 concentracion en via laietana delante 180313205947 /
Són nombroses les vegades que apareixen converses de Telegram lligades al moviment Mossos per la independència en l’informe de la Guàrdia Civil de gairebé 500 pàgines, entregat al jutjat número 4 de Lleida recentment, i al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO. Aquest moviment ha sigut esmentat en multitud de documents que la policia judicial està elaborant des de l’1 d’octubre (1-O), arran dels diferents casos oberts en jutjats de Catalunya, Audiència Nacional i Tribunal Suprem que afecten el cos de policia autonòmic. Però en aquest cas es va més enllà dels escrits que havien fet rodar per les xarxes socials i s’aporten com a prova alguns xats en què participen l’Inspector Xavier Salvador Ribelles i Albert Donaire, considerats pels investigadors els líders d’aquest corrent.
Interactuen en aquests mateixos xats un nodrit grup de suposats agents (163 components), alguns d’ells ocults darrere nicks i altres clarament identificables que, a diferència de Ribelles i Donaire, no estaven fins ara sota el focus de la investigació, de manera que aquest diari ha decidit amagar les seves identitats en les imatges ofertes d’aquestes converses telefòniques.
Segons la Guàrdia Civil, «més enllà de les simples creences o idees» que s’exhibeixen en aquests grups han entès que les converses que aporten al tribunal poden «servir per entendre una part dels fets investigats». Això sí, recalquen que les frases utilitzades pels seus protagonistes no representen el cos com a institució, sinó un col·lectiu dins dels Mossos d’Esquadra, «que reflecteix amb les seves comunicacions el que va poder passar el dia 1 d’octubre i les dates relacionades».
OBJECTIU, NO SER ESCOLTATS
En l’esmentat informe de la Benemèrita, es recalca que es va utilitzar com a canal Telegram per dificultar la identificació dels participants i com a mitjà per transmetre informació a fi d’organitzar mossos disposats a desobeir les ordres del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i «emmascarar la desobediència amb diferents arguments».
A més, s’utilitza així mateix per parlar sobre seguiments a efectius de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil o per deixar constància dels seus llaços (i transmissió d’informació) a l’Assemblea Nacional de Catalunya (ANC) o la seva nul·la voluntat de retirar el material del referèndum i sí d’ajudar a la seva salvaguarda.
Entre els centenars de missatges seleccionats per la policia judicial després de l’anàlisi de telèfons com el de l’inspector Salvador Ribelles es pot comprovar, entre altres coses, com els participants en aquests grups són conscients que s’estan obrint investigacions judicials al voltant de l’actuació dels Mossos d’Esquadra l’1-O i arriben a plantejar la «revisió del tema dels jutges» si arribés la independència.
Notícies relacionades
Algun dels integrants del xat arriba a defensar la identificació de furgons de «paisans sospitosos» en la jornada del 28 de setembre, afegint que es pot fer «si és necessari amb la pistola a la mà», al·legant que hi ha nivell 4 d’alerta terrorista. Fins i tot hi ha qui aposta per «crear, legalitzar i instrumentalitzar» una altra vegada el grup terrorista Terra Lliure, proposta a la qual Albert Donaire contesta amb un «temps al temps».
TAPAR LA BOCA DE LÓPEZ DE LOS COBOS
Fan referència a la suposada derrota de polítics com la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría, encarregada de la cartera catalana a l’Executiu de Mariano Rajoy, o de com han de fingir determinades actuacions per aconseguir «tapar la boca al coronel», en clara al·lusió a Diego López de los Cobos, que es va encarregar de la coordinació de cossos policials en vigílies i durant l’1-O.
Referèndum a Catalunya Guàrdia Civil Província de Lleida Mossos d'Esquadra Independència de Catalunya
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Ciutats amigues Tarragona s'agermanarà amb Voiron (França) aquestes festes de Santa Tecla amb el licor Chartreuse com a símbol d'unió
- Proposta del Govern La futura Llei del Taxi preveu eradicar les VTC urbanes a Barcelona i reservar aquest servei només al taxi
- Seguretat viària Més de 70.000 catalans estan en llista d'espera per examinar-se de la prova pràctica del carnet de conduir
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."