REVISTA DE PREMSA

L'efecte Pujol

El quiosc centra les seves portades en el congrés del PSOE i en les reaccions i els danys col·laterals de la confessió de l'expresident de la Generalitat

4
Es llegeix en minuts
ALFONS RIBERA / Barcelona

La bomba Pujol segueix causant desperfectes. Tota la premsa de Barcelona i Madrid, excepte el Punt Avui, que obvia l'assumpte a la seva portada, segueix destacat a primera pàgina els efectes de la confessió de l'expresident de la Generalitat. Diu El Mundo, amb el titular "El pacte de la vergonya", que Mas va acordar amb el patriarca del nacionalisme català la dimissió del seu fill el 7 de juliol al veure's acorralat per la denúncia que el diari havia realitzat i que Pujol i Convergència van rebre com un atac a Catalunya. Pel que sembla, l'assumpte dels quatre milions a Andorra té una investigació policial i/o judicial avançada i podria ser el primer escàndol que esquitxi la família de l'expresident. La confessió i l'assumpció de tota la responsabilitat per part del cap de família no seria res més que una manera de desviar l'atenció dels que persegueixen la seva dona i els seus fills. La Vanguardia surt assegurant que el clan familiar ja hauria pagat dos milions a Hisenda per regularitzar aquella herència, mentre que Abc, que en els temps gloriosos d'Aznar va distingir Pujol amb el títol d'espanyol de l'any, pel seu suport a la governabilitat, dedica tota la seva pàgina noble a una foto del polític català amb el titular "La confessió de Pujol deslegitima el desafiament sobiranista català. La Razón assegura que el motiu de la confessió no és altre que el coneixement per part de Pujol de l'avanç de les investigacions policials sobre comptes a Suïssa i Liechtenstein, en què podria sortir esquitxat el pare de l'actual president de la Generalitat. EL PERIÓDICO, per la seva part, assegura que en el si de la coalició nacionalista, la notícia ha causat desolació. Com es veu, la confessió de Pujol no és més que el punt de sortida d'un escàndol que promet engrandir-se i que pot tacar més d'un. Al temps.

El quiosc dedica també espai avui en les seves portades al congrés del PSOE, en què s'ha formalitzat el nomenament de Sánchez com a nou secretari general. El que es destaca d'aquesta qüestió és, per una part el gran pes que va a tenir Andalusia en l'executiva, i, per l'altra, la força que van a mantenir els barons del partit. O sigui, per aquest costat, poc canvi.

Les portades dels diaris

El País: "Sánchez vol un PSOE eficaç i centrat que guanyi les eleccions. Els socialistes aclamen el diputat madrileny com a nou secretari general. Madina denuncia falta d'integració en l'Executiva"; "Mas intenta que la confessió de Pujol no danyi el seu projecte sobiranista"; Strobe Talbott, assessor de Clinton: Hi ha perill real de guerra entre grans països"; "El Marroc prohibeix per llei la política a les mesquites".

Abc: "La confessió de Pujol deslegitima el desafiament sobiranista català. Va admetre els quatre milions a Andorra perquè la Justícia estava a punt de trobar-los"; "Terceres vies. Viatge cap enlloc".

El Mundo: "Susana Díaz acapara la màxima quota de poder a l'Executiva"; "La factura de sanejar la banca: 57.000 llocs de treball i 40.000 milions irrecuperables"; "L'excés d'aforats, una trava en la lluita contra la corrupció"; "El pacte de la vergonya. Pujol va acordar amb Mas la dimissió del seu fill i fer públic el reconeixement dels seus comptes en paradisos fiscals el 7 de juliol, després de veure's acorralat per una exclusiva d''El Mundo'".

La Razón: "Pressionat per la justícia. Les últimes investigacions de la UDEF sobre comptes a Suïssa i Liechtenstein, que podrien arribar fins al difunt pare de Mas, van precipitar la confessió"; "CiU perd el 40% dels seus vots. ERC supera ja en quatre escons la coalició, que es deixa més de 20 diputats"; "Madina i Tapias boicotegen l'Executiva d'"unitat" de Sánchez"; "L'atur juvenil ja està per sota de quan governava Zapatero".

La Vanguardia: "La família Pujol ha pagat ja dos milions al fisc. CDC convida l'expresident a retre comptes al partit. Mas admet que en els governs de CiU també es van fer coses malament"; "L'elegit té pressa. Pedro Sánchez va ser proclamat ahir secretari general. El nou líder va apel·lar a la necessitat d'ajustar el pas"; "Luis Enrique es prepara per a l''stage' amb una carrera"; "Ramon Espadaler, secretari general de CiU: Rajoy s'equivoca, el pas del temps no resol res".

EL PERIÓDICO: "Desolació a CiU. Els partits mostren estupor i decepció"; "Sánchez dissenya una executiva amb 7 barons i pocs madinistes. El PSC amplia la seva presència en la nova direcció dels socialistes"; "Enquesta del Gesop. Suspens a Trias, okupes i Mossos per Can Vies"; "Les 'guerreres' del waterpolo, campiones d'Europa"; "El paisatge de l'horror. La treva humanitària de 12 hores imposada ahir a Gaza va permetre als habitants de la franja anar a barris i pobles especialment castigats pels bombardejos israelians per treballar en el desenrunament i la recuperació de cadàvers".

Notícies relacionades

Ara: “La ruïna de les caixes”; “CDC vol que Pujol deixi els càrrecs”.

El Punt Avui: “El sistema financer català manté els actius”; “Una golejada al Danubi”; “Andalusia imposa els límits de l’Espanya federal”; “L’extinció del pèl roig, un altre mite que cau”.