nou cicle polític

ICV proposa que es faci públic el patrimoni dels diputats

El reglament del Parlament no permet que les declaracions de béns vegin la llum

Mas va prometre en la campanya recolzar la proposta que va encapçalar Herrera

Artur Mas passa per davant de Joan Herrera, durant el ple d’investidura, el 20 de desembre passat.

Artur Mas passa per davant de Joan Herrera, durant el ple d’investidura, el 20 de desembre passat. / JULIO CARBÓ

3
Es llegeix en minuts
JOSE RICO
BARCELONA

Tal com va prometre en la campanya electoral, ICV-EUiA ha portat al Parlament la seva aposta a favor de la transparència dels càrrecs públics. El grup ecosocialista va anunciar ahir que plantejarà per la via d'urgència una modificació del reglament de la Cambra catalana perquè la declaració de béns que cada diputat està obligat a presentar quan recull la seva acta sigui pública. Aquestes dades ja consten en el registre de la institució, però es guarden en secret. El secretari general d'Iniciativa, Joan Herrera, va fer el pas abans de les eleccions autonòmiques i es va convertir en el primer polític català que revelava sense embuts el seu patrimoni. El van seguir en l'exemple tots els altres candidats, i tots, fins i tot un reticent Artur Mas, van acceptar la reforma que ara ICV-EUiA sol·licita fer efectiva. La Mesa ha d'estudiar si inclou aquesta proposta en el primer ple de la legislatura, la setmana que ve.

El plantejament ecosocialista consisteix a aprofitar que s'obrirà l'aixeta de la reforma del reglament del Parlament per facilitar la vida als membres del Grup Mixt i incloure en el mateix paquet aquesta altra modificació legal. D'aquesta manera, la proposta es podria votar el dia 19. L'article 16 del text estableix l'obligació del diputat electe de presentar les declaracions de béns i d'activitats. En aquesta documentació s'ha de detallar el patrimoni del declarant, així com els càrrecs públics que ocupa i les tasques laborals o empresarials que desenvolupa.

Segons l'article 12 del reglament parlamentari, només la informació relativa a les activitats professionals i els càrrecs és de caràcter públic. Els diputats estan obligats a actualitzar aquestes dades anualment amb una còpia de la seva declaració de la ­renda.

La portaveu d'ICV-EUiA al Par­lament, Dolors Camats, va assegurar que aquesta modificació seria un gest de «transparència i claredat» de cara als catalans, tal com ja es fa al Parlament andalús. De fet, el ­partit de Joan Herrera s'ha inspirat en el model que segueixen els diputats d'aquesta comunitat, la pri­mera que es va atrevir a recórrer aquesta via de la transparència. També al País Valencià i a Castella-la Manxa s'han fet públics els patrimonis dels seus representants parlamentaris. El Govern espanyol va fer el mateix amb els béns dels seus ministres.

Notícies relacionades

Abans dels comicis del 28-N, Herrera va llançar el seu desafiament a Primera Plan@, el fòrum d'opinió d'EL PERIÓDICO, i va predicar amb l'exemple exhibint el seu pis de la rambla del Poblenou (pel qual va pagar a mitges amb la seva parella 159.000 euros), el seu Renault Scénic i les seves dues bicicletes. Fent el ronsa més o menys, la resta de líders van imitar el gest. Mas es va mostrar molest per veure's obligat a fer-ho i, preguntat per si acceptaria una idea com la que ara planteja ICV-EUiA, va dir: «El meu patrimoni es comunica al Parlament. Si els partits decidissin fer-ho públic, no hi tindria cap inconvenient». En conseqüència, CiU hauria de votara la reforma, que hauria de sortir aprovada.

EN MANS DE LA MESA / Però la proposta ha de superar abans el filtre de la Mesa, 24 hores abans del ple. Si arriba a bon port, els ciutadans podran comprovar si Mas tenia raó quan, preguntat per la mesura, va afegir aquest dard als seus rivals: «No sóc dels que es presenten pelats com una rata. N'hi ha que resulta que mai tenen res després d'anys en la primera línia política amb un bon sou. O són uns malgastadors o no diuen la veritat».