VIATGE OFICIAL DEL VICEPRESIDENT DEL GOVERN DE LA GENERALITAT
L'Índia tindrà el primer lectorat universitari de català de l'Àsia
Carod firma un conveni de col.laboració amb la Universitat Nehru
La Generalitat presenta a Delhi el primer diccionari català-sànscrit
La capital de l'Índia, Delhi, tindrà a partir del curs que ve el primer lectorat universitari de català de l'Àsia. Aquest és el càlcul del vicepresident de l'Executiu català, Josep-Lluís Carod-Rovira, que ahir va firmar una declaració d'intencions amb la Universitat Jawaharlal Nehru, encara que ell mateix va admetre que la culminació pràctica de l'acord es podria retardar un curs més.
A l'Àsia, la Generalitat també manté contactes amb les autoritats universitàries de Teheran (l'Iran) per crear un lectorat de català, però aquest projecte avança més lentament que el de Delhi. Al món hi ha un centenar de lectorats universitaris de llengua catalana, dels quals 31 són a Alemanya. Totes les universitats espanyoles (sense comptar Catalunya, les Balears i el País Valencià) només sumen cinc aules de català.
UN DICCIONARI I DOS AMORS
La Generalitat i la Universitat Jawaharlal Nehru també van acordar promoure intercanvis d'estudiants d'últim cicle de relacions internacionals.
Carod va aprofitar la visita a la Universitat Nehru per presentar el primer diccionari català-sànscrit, obra del lingüista Òscar Pujol. El sànscrit és per a la majoria de la vintena de llengües oficials de l'Índia com el llatí per a les romàniques. L'autor va viatjar de jove a l'Índia seguint una dona, però allà hi va trobar dos amors: la dona en qüestió i el país, que el va fascinar. D'allà, i de l'impuls que anys més tard va rebre del rector de la Universitat de les Illes Balears Nadal Batle, ja desaparegut, va néixer el diccionari. Després només va fer falta posar-hi 12 anys de feina, com el mateix Pujol deia ahir amb satisfacció indissimulada.
La universitat índia va celebrar la presentació del diccionari amb la lectura en sànscrit de dos poemes de Salvador Espriu i Carles Riba, declamats pel premi nacional de poesia indi Kedar Nath Singh.
"NOVA" POLÍTICA
La firma d'aquest conveni va ser la primera activitat del vicepresident en el viatge oficial a l'Índia que va començar ahir i que continuarà a Bangalore i a Anantapur.
A més dels objectius culturals, econòmics i de cooperació, Carod es proposa mostrar en aquesta gira els perfils de la "nova" política exterior de la Generalitat, i molt especialment el seu compromís personal de fer creu i ratlla amb el passat i coordinar sense reserves l'acció internacional de Catalunya amb la diplomàcia espanyola.
Carod es va encarregar de subratllar aquesta meta ahir a la residència de l'ambaixador espanyol a Delhi, Rafael Conde: "Aquest viatge és la prova pilot que demostrarà que hi pot haver una col.laboració plena". A això l'ambaixador va assentir amb un somriure i una lleu inclinació de cap.
- Transport públic La L3 del metro de Barcelona s'ampliarà amb 9 noves estacions
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona revela que ha venut 3.700 seients vip del Camp Nou per 335 milions d’euros
- Nens vulnerables Expedientat l’educador que va explicar a la ràdio la gestió de la DGAIA amb la nena abusada de 12 anys
- Ocupació Ni 10 ni 20 minuts, aquest és el temps de descans que tenen els treballadors durant la jornada laboral segons l'Estatut dels Treballadors
- Melody: "S’han burlat de mi i per sobre de tot està la salut mental"