Premis de Hollywood

‘Naatu Naatu’, la irresistible cançó índia que va arrabassar l’Oscar a Rihanna i Lady Gaga

Abans de conquerir l’estatueta, el número central de la superproducció de Tollywood ‘RRR’ es va fer popular arreu del món gràcies a una coreografia que va triomfar en gran a Tik Tok

  • DIRECTE | Última hora sobre els Oscars 2023: guanyadors i pel·lícules nominades

  • On es pot veure la gala dels premis Oscar 2023 a la televisió

  • L’alfombra vermella dels premis Oscar 2023

‘Naatu Naatu’, la irresistible cançó índia que va arrabassar l’Oscar a Rihanna i Lady Gaga

RRR

2
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ni Rihanna ni Lady Gaga. L’Oscar a la millor cançó va ser per a una composició en llengua telugu d’una pel·lícula de Tollywood (no confondre amb Bollywood) que sona durant una escena rodada a... Ucraïna. ‘Naatu Naatu’, la peça estrella de l’epopeia històrica ‘RRR’ (Netflix), va fer bons els pronòstics i es va convertir així en la primera cançó d’una producció índia que conquereix l’estàtua de l’homenet daurat. Un triomf en el qual ha tingut molt a veure el poder infecciós de Tik Tok.

Dirigida per S. S. Rajamouli, ‘RRR’ és una frenètica superproducció d’època sortida de la puixant indústria cinematogràfica bengalí (localitzada a l’àrea de Tollygunge, d’allà el nom de Tollywood) que en les seves tres hores de metratge barreja l’acció delirant, el romanç, el culebró, el drama, la ficció històrica i, per descomptat, els números musicals. El més destacat és el que té lloc quan els dos protagonistes, N. T. Rama Rao júnior i Ram Charan, responen amb una exhibició de cant i ball als insults d’un petimetre britànic. La cançó que interpreten és ‘Naatu Naatu’ (‘naatu’ és una paraula en idioma telugu que pot traduir-se per ‘nadiu’) i l’escena va ser rodada davant del Palau Mariyinski de Kíiv poc abans de l’inici de la invasió d’Ucraïna per tropes russes (els monsons feien impossible rodar a l’Índia en aquestes dates).

Immediatesa i exotisme

La cançó, escrita per M. M. Keeravani i el lletrista Chandrabose, és un número típic de cine musical indi, amb la seva instrumentació entre folk i electrònica, el seu tradicional ritme de 6/8 i la seva tornada superaddictiva. Una barreja guanyadora d’immediatesa pop i fascinant exotisme. Però l’element que ha elevat ‘Naatu Naatu’ a un nivell superior de popularitat arreu del món és la seva captivadora coreografia, basada en uns moviments molt enèrgics (esgotadors si cal repetir-los moltes vegades; «els meus genolls encara no se n’han recuperat», afirmava recentment l’actor Ram Charan) però d’execució no especialment complicada. Ideal per a Tik Tok.

Notícies relacionades

I, en efecte, Tik Tok la va acollir amb els braços oberts. Quan la pel·lícula va començar a guanyar visibilitat als Estats Units gràcies als comentaris encomiàstics de celebritats com el director James Gunn i l’actor Patton Oswalt, la xarxa social dels microvídeos en bucle es va omplir de joves replicant els balls de ‘RRR’ i, en particular, la coreografia de ‘Naatu Naatu’. D’allà, la tendència va passar a les sales de cine nord-americanes, en les quals el públic ballava els números musicals als passadissos, una imatge habitual en els cines indis però molt infreqüent a les platees occidentals.

Sorprenentment, ‘RRR’ no va ser seleccionada per representar l’Índia als Oscars en la categoria de millor producció en llengua no anglesa (l’elegida, ‘L’última pel·lícula’, de Pan Nalin, es va quedar fora del quintet finalista), per la qual cosa la de millor cançó era la seva única candidatura. A l’escenari del Dolby Theatre, van ser els intèrprets originals de ‘Naatu Naatu’, Rahul Sipligunj i Kaala Bhairava, els que van defensar la cançó, que arribava amb l’aval d’haver aconseguit el Globus d’Or al gener i que es va acabar emportant el premi de l’Acadèmia a la mateixa cara de Rihanna, de Lady Gaga i de la infortunada Diane Warren (14 nominacions en aquesta categoria i ni una sola victòria).

Temes:

Música Cine