Article d’Oriol Amat Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Com són les empreses que ara van millor

L’èxit no és fruit de la casualitat. Hi ha factors que expliquen el bon comportament empresarial: sector econòmic, innovació, digitalització, formació, qualitat, poc endeutament, bons lideratges i equip humà compromès

3
Es llegeix en minuts
Com són les empreses que ara van millor

Les empreses, com les persones, poden tenir millor o pitjor salut; i això gairebé mai és fruit de la casualitat. Sens dubte, hi ha aspectes que són decisius. Per exemple, en el cas de les persones sabem que hi ha factors que milloren la salut i allarguen la vida. Per exemple, en un estudi fet a la Facultat de Medicina de Harvard (2020), amb un seguiment de més de 120.000 persones durant 30 anys, es va arribar a la conclusió que hi ha cinc factors que allarguen la vida de les persones: menjar fruita i verdura; fer 30 minuts diaris d’exercici; tenir una massa corporal entre 18,5 i 24,9; no haver fumat mai i consum molt moderat d’alcohol. D’acord amb l’estudi esmentat, les persones que tenen aquests hàbits als 50 anys, viuen de mitjana 13 anys més que els que no tenen cap d’aquests hàbits. I si no es tenen tots els hàbits, per cada hàbit que es tingui s’augmenta l’esperança de vida dos anys.

En el cas de les empreses, també hi ha molts estudis que investiguen els factors d’èxit i fracàs. Recentment, hem estudiat com són les empreses que ara van millor per identificar els seus trets diferencials. Hem utilitzat les dades del 2020 i 2021 de les empreses que dipositen comptes en el Registre Mercantil. Per al 2020 hem analitzat 686.039 empreses i per al 2021 només 1.061, ja que la majoria d’empreses encara no han dipositat els comptes. Aquestes dades indiquen que, el 2020, el 27% de les empreses van aconseguir augmentar vendes i generar beneficis. El 2021, aquest percentatge va ser del 54%, ja que amb la recuperació econòmica moltes més empreses han anat millor.

Si analitzem amb lupa aquestes empreses veiem que hi ha una sèrie de factors que caracteritzen les empreses que van millor. En primer lloc, tenim el sector econòmic. La majoria d’empreses exitoses són de sectors que han augmentat l’activitat amb la covid (sanitat, biotecnològiques, farmacèutiques, anàlisis clíniques, alimentació, materials de prevenció de la covid, logística, servei a domicili, fitnes a casa, videojocs, ensenyament en línia...). També tenim sectors que, com a conseqüència de la Quarta Revolució Industrial, ja fa anys que estan creixent molt i que amb la covid s’han accelerat (sistemes d’informació, telecomunicacions, internet, serveis de ‘streaming’, comerç electrònic...). I, continuant amb la incidència del sector, hi ha sectors que està beneficiant la guerra a Ucraïna (petrolieres, elèctriques, fàbriques d’armament...).

En segon lloc, trobem empreses que fa anys que inverteixen molt en innovació i van molt bé, independentment del sector d’activitat. D’acord amb els estudis que hem fet, les empreses que van millor inverteixen el 2,4% de les vendes en innovació, mentre que la resta d’empreses només hi inverteixen el 0,4%. Aquesta innovació permet que estiguin sempre un pas per davant dels seus competidors i això els clients ho valoren. Com es diu sovint en el món de l’empresa: «Si ets un 1% millor que els teus competidors, els clients pensaran que ets un 10% millor i et compraran un 100% més».

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

En tercer lloc, hi ha empreses que aposten per la digitalització, i això les fa millors que la seva competència. En quart lloc, tenim les empreses que aposten més per l’excel·lència, invertint més en la formació del seu equip humà i implementant sistemes de qualitat total. En cinquè lloc, també van millor ara les empreses que abans de la pandèmia estaven poc endeutades. Per tant, quan va començar la recessió tenien una sòlida base financera. Finalment, les empreses exitoses acostumen a tenir bons lideratges i equips humans formats i compromesos. Això les fa més resistents en anys complicats.

En conclusió, l’èxit normalment no és fruit de la casualitat. Hi ha factors que expliquen que les empreses vagin millor: sector econòmic, innovació, digitalització, formació, qualitat, poc endeutament, bons lideratges i equip humà compromès. Per acabar convé recordar que l’èxit és efímer i, que per tant, caldrà continuar treballant de valent per mantenir l’èxit en el futur. Com deia Winston Churchill: «L’èxit no és definitiu i el fracàs tampoc. El que compta és el coratge per continuar».

Temes:

Empreses