Editorial

MWC, balanç de supervivència

Aquest any el congrés mundial de mòbils no ha sigut igual, però la seva celebració després d’un any tan difícil ja és un missatge de reactivació i esperança

2
Es llegeix en minuts
MWC, balanç de supervivència

EFE / ENRIC FONTCUBERTA

Quan el 13 de febrer del 2020 es va anunciar la cancel·lació del Mobile World Congress (MWC) encara quedava un mes perquè tot el país es paralitzés, però la pandèmia del coronavirus ja havia començat a ser letal, no només per a les persones sinó també per a les economies. La GSMA, l’associació d’operadors que organitza l’esdeveniment, davant l’allau de baixes anunciades, va decidir anul·lar l’edició del 2020, una decisió que va suposar una gran quantitat de pèrdues i un desconcert generalitzat, perquè pocs intuïen llavors la gravetat de la pandèmia. El que sí que va quedar clar des del primer moment és que la celebració del congrés a Barcelona el 2021 era una qüestió crucial, no només per assegurar la continuïtat del MWC a la capital catalana sinó per garantir la viabilitat de la GSMA. Per tot això, el balanç final del MWC d’aquest any s’ha de calibrar en termes de supervivència. Uns dies abans de la inauguració, el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, declarava que l’èxit era «obrir les portes, que la gent entri i demostrar que la Covid no ens vencerà». Els participants d’aquesta edició han sigut una tercera part dels 100.000 que van venir a Barcelona el 2019, i les 2.800 empreses de llavors han sigut 700, amb 300 més que han intervingut virtualment, i amb 400 expositors en l’esdeveniment paral·lel 4YFN dedicat a les ‘start-ups’. Els vuit pavellons de Fira de Barcelona a la Gran Via habilitats abans de la pandèmia s’han convertit en tres, amb absències tan importants com Samsung, Nokia, Sony o Ericsson, però amb presències tan destacades com la d’HP o Huawei. En la part positiva, es poden destacar aportacions tècniques de tota mena, des de la franja lúdica a la mèdica, des dels videojocs a la filmació d’operacions quirúrgiques en temps real, amb novetats referents a la intel·ligència artificial i la realitat augmentada, i amb l’aparició estrella d’Elon Musk, per videoconferència, que ha anunciat la seva constel·lació de satèl·lits per donar cobertura d’internet a tot el planeta.   

El MWC no ha sigut igual, però ha sigut molt més del que es podia esperar. Va ser un dels primers esdeveniments a suspendre’s i ha sigut un dels primers a reprendre l’activitat. No hi ha hagut l’eclosió econòmica en el sector serveis –hotels i restauració– a què estàvem acostumats, però ha significat una reactivació que fa alimentar esperances. La pròxima edició del saló ja té dates, del 28 de febrer al 3 de març del 2022, any que es confia en la definitiva empenta de la recuperació econòmica perquè la fira recuperi el dinamisme habitual. Els dubtes (sobre la pandèmia, sobre l’economia...) no s’han esvaït del tot, tampoc el de si a partir del 2024 el MWC es continuarà celebrant a Barcelona. Però el futur també porta bones notícies, com la de Puzzle X, una fira de nou encuny, d’àmbit mundial, dedicada als materials més sofisticats de frontera, com el grafè o les nanoestructures de carboni, que se celebrarà a la capital catalana el novembre vinent. L’aposta de la fundació Mobile World Capital per consolidar Barcelona com a centre accelerador d’empreses emergents i capital de la comunicació requeria la resurrecció del MWC. Un èxit de mínims, però també una imprescindible taula de salvació.