La roda

L'artista s'ha de tallar la llengua

1
Es llegeix en minuts
’EL CRIT’  EDVARD MUNCH  / ’EL PONT DE TRINQUETAILLE’  VINCENT VAN GOGHDues de les peces més icòniques dels dos genis que llueixen a l’exposició i que mostren la similar formaen què tots dos es van enfrontar a la por existencial. ’El crit’ és la primera vegada que s’exhibeix a Holanda.

’EL CRIT’ EDVARD MUNCH / ’EL PONT DE TRINQUETAILLE’ VINCENT VAN GOGHDues de les peces més icòniques dels dos genis que llueixen a l’exposició i que mostren la similar formaen què tots dos es van enfrontar a la por existencial. ’El crit’ és la primera vegada que s’exhibeix a Holanda.

Segons Matisse, «qui es vulgui consagrar a la pintura hauria de començar tallant-se la llengua». Un quadro parla per si sol, sense necessitat de més comentari. Però la curiositat impel·leix l'espectador àvid a saber més. Els perquès de cada obra. Ens fascina que Munch expliqui que el ninot espantat d'El crit és ell mateix una tarda depressiva en un mirador de suïcides. I ens agradaria preguntar a Hopper quin misteri amaga cadascun dels seus desolats enquadraments. També l'art abstracte pot requerir més il·lustració. Saber que Pollock en lloc de titular els seus quadros els numerava, per no donar-los significat, ja n'és un i precisament molt significatiu.

Notícies relacionades

Està clar que els crítics d'art existeixen per interpretar i fer pedagogia. Però sens dubte preferim beure de la font original, encara que sigui parca o fins i tot contraproduent i acabi tergiversant la nostra emoció. Amb algun art conceptual passa el contrari, ens sedueix l'explicació de l'autor però a vegades decep veure'n el resultat. La qüestió de fons és si millora la nostra percepció d'una obra d'art amb les explicacions del mateix creador o no. Jo segueixo pensant que sí, i el mateix Matisse ho corrobora amb la seva verbalització del que no s'ha de fer. Ja ho ha dit, gràcies.

Una altra qüestió molt diferent és si conèixer la vida privada de l'artista -les xafarderies ara tan de moda, o potser de sempre- afegeix o treu valor a la seva obra. Saber que el jove Mozart era un pendó ¿sublima el nostre plaer a l'escoltar les seves sonates? ¿Interfereix en el gaudi de les novel·les de Vargas Llosa conèixer les seves opinions polítique o que es casés primer amb una tia, després amb una cosina i ara amb l'ex de Julio Iglesias? ¿És rellevant si Da Vinci era homosexual per admirar la seva genialitat? M'inclino a pensar que sí, que com més sapiguem millor, tot pel gaudi personal que ens regala l'art.

Temes:

Art